E34Forum.nl

 #631  door martijn76
 
De fan is prima, maakt een klein orkaantje als ie bij springt :)
Het oplopen van de temperatuur tijdens rijden vind ik een probleem.
Ik haal komende week maar 'es een CO2 tester, als het resultaat (voor mij) positief is dan boor ik een gaatje in de thermostaat om een eventuele luchtbel kwijt te raken. Snappen doe ik het nog niet.
 #633  door easy rider
 
Als ik mij niet vergis hoort er voorop deze motor een propeller met viscokoppeling en een tunnel op de radiateur waar de propeller in draait. Alleen deze opstelling zorgt er voor dat je een bijzonder constante motor temperatuur houd.

Probleem hier is nu dat alleen de radiateur afgekoeld wordt door een elektrische fan. met de originele opstelling wordt de radiateur en de motor zelf afgekoeld.

Waarschijnlijk zal de aansturing van de elektrische fan in dit geval aangestuurd worden door een sensor in de radiateur. Wordt dan de fan aangestuurd dan ben je eigenlijk al te laat omdat de motor dan al warmer is dan de radiateur zelf en zal je dus altijd die temperatuur schommelingen blijven houden. Normaal zou dat geen probleem zijn maar bij een 6 in lijn waarbij we toch te maken hebben met een redelijk lange motor en waarschijnlijk een gietijzeren onderblok, gaan die temperatuurschommelingen toch op een zeker moment problemen veroorzaken door de diverse uitzettingscoëfficiën van de diverse delen.

Wat je zou kunnen doen is of: de propeller met fiscokoppeling plaatsen of: de aansturing van de elektrische fan laten plaats vinden op de uitgang van de motor naar de radiateur waarbij opgemerkt moet worden dat de temperatuurschommelingen minder worden maar niet helemaal zullen verdwijnen.

Wat je ook nog eens zou kunnen proberen is er een andere sensor in te zetten met een zeer kleine hysterese of nog mooier een twee-traps aansturing op de elektrische fan maar dat wordt wellicht wat ingewikkeld.
 #639  door martijn76
 
Een m52 heeft een alu onderblok en kop ;)
Ik heb dezelfde opstelling op een m30, m42 en m40, allen blijven bij het rijden op de middenlijn of net er onder, vandaar dat ik dit vreemd vind.
Eerst meet ik de CO2, dan kan ik even kijken of een diesel fan er tussen past, ben ik wel het voordeel van de electrische fan kwijt maar als de temperatuur contant blijft, dan vind ik dat wel zo prettig.
 #641  door easy rider
 
ok. Kan je de sensor uit b.v. de M30 es op deze radiateur zetten. Trouble shooten is elimineren hè.
 #652  door Cees
 
kan je een foto van de fan plaatsen
ik denk namelijk dat hier wel de fout zit
jij gebruikt de fan als push fan zie ik
als ik een foto zie kan ik je zo zeggen of het goed is of niet
spreek uit ervaring helaas en heeft me uiteindelijk een motor gekost
 #656  door martijn76
 
Er zit een Spal 16" push fan voor de radiateur, strak er tegen aan, groter past niet.
Ik wil best een foto maken, maar je ziet weing omdat de ruimte niet al te groot is. Het terugkoelen is het probleem niet, het oplopen tijdens rijden wel.
Zou wel kunnen dat de fan luchtstroming tegen houdt, aangezien Spal veel gebruikt wordt zal dat niet het probleem zijn lijkt me.
 #662  door Cees
 
in de bladen zit een bepaalde kromming
deze geeft een extra versnelling aan de geblazen lucht op het blad zodat er tussen het blad een vacuüm verschijnt
deze vacuüm geeft extra lucht door je radiateur
mocht je blad verkeerd om zitten dan remt deze juist de lucht af onder het rijden
en bij stilstand blaast ie gewoon
daarom wil ik ff kijken op de foto van je fan
 #699  door martijn76
 
Bij deze
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #700  door easy rider
 
Draait de fan wel de goed kant op? dus van de voorkant gezien links om.