Styling 21 en 21 verschillen.
BerichtGeplaatst:25 jun 2015, 09:37
Omdat ik de laatste weken bezig ben geweest om een extra set M wielen kompleet te maken ontdek ik een paar dingen die misschien interressant zijn om te weten.
In dit type wiel van BMW zijn meerdere variaties mogelijk.
op mijn auto horen 4 x 8j zogenaamde Turbine wielen.
En dan blijkt , deze velgen zijn de 'gegoten' versie.
Omdat ik bij de auto een verkoopbrochure van de BMW dealer heb (uit 1988) ontdekte ik dat er al in '88 de mogelijkheid was om een 9J velg te monteren.
Hoewel ik altijd dacht dat type velg pas op de Touring kwam.
Dus ben ik op zoek gegaan naar een 2 9 J wielen en toen er bij Bert Story 1 wiel te koop was via MP en er in Tilburg nog een set van 4 met schade ben ik meteen in de auto gestapt om deze allemaal op te halen.
Ik had mazzel , van de schade set was één 9J helemaal gaaf en de Bert Story velg was zelfs NOS en komt uit 1989.
verder heb ik nergens naar gekeken en ben ik aan de slag gegaan om de 9j op te knappen maar veel later ontdekte ik het verschil in de sets.
wat erg stom omdat ik dat allang wist van eerdere sets die ik gehad heb.
De 9J van Bert Story en de schade set waren allebei de 'gesmede' en dus lichtere versie
Kortom 2 van de velgen die ooit naar Eric Epmans gegaan zijn moesten weer terug, wat erg leuk was dat hij ze al helemaal nieuw heeft laten maken, dus dat scheelde mij een hoop werk.
maar toch is het interessant om er een Topic van te maken dat alle verschillen uitlegt.
Dit stukje kwam ik op internet tegen.
Heute gab es einiges zu entdecken, was ich so nicht erwartet hatte.
Die Grundfelgen von M System II Styling 20 (Turbinen”) und M System II Styling 21 (”Schaufelräder”) sind zwar ähnlich, unterscheiden sich aber dennoch. Dadurch lassen sich zwar die Turbinen-Einsätze auf beiden Grundfelgen montieren, die Einsätze der Schaufelräder passen aber nur auf die neuere Version der Grundfelgen.
Bisher wurde immer angenommen, dass die Umstellung der Grundfelge mit der Umstellung der Einsätze vorgenommen wurde, die neue Grundfelge also mit Einführung des Schaufelrades und somit des M5 3.8 eingeführt wurde.
Allerdings lässt das Ersatzrad des M auf etwas anderes schließen, nämlich die Einführung der neuen Grundfelge bereits während der Bauzeit des M5 3.6 bei Auslieferung der Räder mit Turbinen-Einsätzen. Dann machen folgende Fakten nämlich auch wieder einen Sinn:
Reifen auf dem Ersatzrad: Michelin MMX2 (Erstbereifung auf dem M5), DOT 121, Reifen ist abgefahren
Alle Räder des M basieren auf dem neueren Grundfelgen-Typ
Das in die Felgen eingeprägte Produktionsdatum liegt bei allen Rädern zwischen 0491 und 1791 – also in jedem Fall vor dem Produktionsdatum des M.
Ik weet ook dat de 'Gesmede'wielen bij Fuchs vandaan komen en lichter zijn als de gegoten. (klopt want ze zijn ook wat dunner op de velg)
Nou als ik wat meer vind zet ik het hier wel neer, maar misschien weten jullie ook nog wat interessante feiten
Ik wil wel eens weten of er ook gegoten 9J's zijn maar dat denk ik niet.
In dit type wiel van BMW zijn meerdere variaties mogelijk.
op mijn auto horen 4 x 8j zogenaamde Turbine wielen.
En dan blijkt , deze velgen zijn de 'gegoten' versie.
Omdat ik bij de auto een verkoopbrochure van de BMW dealer heb (uit 1988) ontdekte ik dat er al in '88 de mogelijkheid was om een 9J velg te monteren.
Hoewel ik altijd dacht dat type velg pas op de Touring kwam.
Dus ben ik op zoek gegaan naar een 2 9 J wielen en toen er bij Bert Story 1 wiel te koop was via MP en er in Tilburg nog een set van 4 met schade ben ik meteen in de auto gestapt om deze allemaal op te halen.
Ik had mazzel , van de schade set was één 9J helemaal gaaf en de Bert Story velg was zelfs NOS en komt uit 1989.
verder heb ik nergens naar gekeken en ben ik aan de slag gegaan om de 9j op te knappen maar veel later ontdekte ik het verschil in de sets.
wat erg stom omdat ik dat allang wist van eerdere sets die ik gehad heb.
De 9J van Bert Story en de schade set waren allebei de 'gesmede' en dus lichtere versie
Kortom 2 van de velgen die ooit naar Eric Epmans gegaan zijn moesten weer terug, wat erg leuk was dat hij ze al helemaal nieuw heeft laten maken, dus dat scheelde mij een hoop werk.
maar toch is het interessant om er een Topic van te maken dat alle verschillen uitlegt.
Dit stukje kwam ik op internet tegen.
Heute gab es einiges zu entdecken, was ich so nicht erwartet hatte.
Die Grundfelgen von M System II Styling 20 (Turbinen”) und M System II Styling 21 (”Schaufelräder”) sind zwar ähnlich, unterscheiden sich aber dennoch. Dadurch lassen sich zwar die Turbinen-Einsätze auf beiden Grundfelgen montieren, die Einsätze der Schaufelräder passen aber nur auf die neuere Version der Grundfelgen.
Bisher wurde immer angenommen, dass die Umstellung der Grundfelge mit der Umstellung der Einsätze vorgenommen wurde, die neue Grundfelge also mit Einführung des Schaufelrades und somit des M5 3.8 eingeführt wurde.
Allerdings lässt das Ersatzrad des M auf etwas anderes schließen, nämlich die Einführung der neuen Grundfelge bereits während der Bauzeit des M5 3.6 bei Auslieferung der Räder mit Turbinen-Einsätzen. Dann machen folgende Fakten nämlich auch wieder einen Sinn:
Reifen auf dem Ersatzrad: Michelin MMX2 (Erstbereifung auf dem M5), DOT 121, Reifen ist abgefahren
Alle Räder des M basieren auf dem neueren Grundfelgen-Typ
Das in die Felgen eingeprägte Produktionsdatum liegt bei allen Rädern zwischen 0491 und 1791 – also in jedem Fall vor dem Produktionsdatum des M.
Ik weet ook dat de 'Gesmede'wielen bij Fuchs vandaan komen en lichter zijn als de gegoten. (klopt want ze zijn ook wat dunner op de velg)
Nou als ik wat meer vind zet ik het hier wel neer, maar misschien weten jullie ook nog wat interessante feiten
Ik wil wel eens weten of er ook gegoten 9J's zijn maar dat denk ik niet.