E34Forum.nl

 #16438  door Theo
 
Voor een upgrade naar 'slechts' een 2 liter is het een smak geld, maar zoals je het vertelt zit er natuurlijk ook een andere kant aan het verhaal.

Het gaat niet louter om een motorblok, maar ook om de v-bak, koeling, aandrijflijn, uitlaat en motorophanging. Daar bovenop komt dan de nieuwe distributie, waarschijnlijk met spanner en waterpomp en uiteraard de werkuren. Je gaat de auto ergens neerzetten, thuis in de tuin zitten en vervolgens de auto weer ophalen als de klus geklaard is, 10 werkplaatsuren à 50 euro zijn dan zo gemaakt.

Op die manier bekeken is het bedrag inderdaad redelijk te verklaren. Dan blijft natuurlijk wel de vraag of die 1500 euro in verhouding staat met het verschil in motorisering voor en na de swap. Ik zou het er niet voor over hebben, daar is het verschil me te klein voor, bovendien zal de waardestijging van je auto minimaal zijn (als die er al is).

Sprak iemand die 25 jaar geleden 6000 gulden neertelde om van zijn E28 528i een 535i te maken :?
 #16439  door Coach
 
Haha, ja, Theo zo gaat dat.
Het gaat mij niet eens om het verschil in motorisering. Met mijn rijstijl zou ik er ook een 1.1 liter motor in kunnen laten zetten. Het gaat mij om de meerwaarde van de 6 cilinder. Hoe langer ik wacht, hoe duurder het wordt. En het kan ook goedkoper als je het zelf doet, maar zoals je zegt: ik zit thuis in de tuin te wachten op een telefoontje en that's it. Hoef niet achter onderdelen aan, krijg geen vieze handen. Enige wat ik moet doen is op tijd betalen. En het M40 blok doorverkopen, want daar heeft iemand al 300 euro voor geboden (inclusief alles....).
 #16440  door Theo
 
Onder de streep dus 1200 ballen aftikken en aansluitend genieten van een zoevende zespitter onder de kap.

Je leeft maar één keer Patrick, gewoon lekker doen.
 #16446  door epmans
 
Mooie actie hoor Patrick!
Scania halen terwijl je genoeg hebt aan een Ford Transit. Duurdere 2,5 terwijl een 2.0 voor jou voldoende is.
 #16451  door Jgpeggeman
 
stiekum heb je inderdaad gewoon gelijk!

Alleen een klein beetje 'saai' omdat je het niet zelf doet, en dat je inderdaad met een biertje in de tuin kan gaan zitten wachten!
 #16457  door Coach
 
Jgpeggeman schreef:stiekum heb je inderdaad gewoon gelijk!

Alleen een klein beetje 'saai' omdat je het niet zelf doet, en dat je inderdaad met een biertje in de tuin kan gaan zitten wachten!
Ik zou het best zelf willen proberen met de nodige begeleiding, maar de ervaring leert dat ik bij de wat technische 'projecten' steevast weg gestuurd wordt. Iets met teveel vragen stellen en te weinig doen. En ik schijn dan ook nog in de weg te lopen. Snap het ook niet. Dan maar in de tuin wachten.
Als mijn carport met 4 muren klaar is, ga ik zelf de motorswaps wel doen. Hoe moeilijk kan het nou echt zijn.
 #16459  door Coach
 
Om jullie brandende nieuwsgierigheid enigszins te bevredigen, hierbij wat foto's van de demontage
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aan de hand van de foto's kan ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat het blok inmiddels uit de donor-auto is gehaald.
 #16575  door Coach
 
Nou, de swap is bijna compleet
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De uitlaat ook gelijk een beetje in ere hersteld
Afbeelding
Afbeelding

Was toch nog een aantal (kleinere) zaken waar de monteur bij het inbouwen tegen aan liep. De ophanging van de radiator is bijvoorbeeld anders en ook de bevestiging van het stuurbekrachtingsreservoir, het expansievat, beugels van de uitlaat, de schakelpook, een of ander dingetje van de gaskabel, etc. Een heleboel kleine zaken die behoorlijk irritant zijn als je de donor-auto niet in de buurt hebt om dat spul er uit te halen. Zo zie je maar: met blok, bak, uitlaat ben je er nog niet.
En, hij doet 't ook nog
Afbeelding
 #16580  door Coach
 
Dik toeren maken met zo'n M20B20 hoor
Afbeelding

Maar de lol was kortstondig want inmiddels heb ik de codeerstekkers - met dank aan leverancier Theo - gewisseld
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus nu zie ik de echte toeren weer. Wel een heerlijk en herkenbaar geluid, zo'n jankende M20. Ik ben een tevreden mens.
 #16581  door Coach
 
En ook nog op een memorabel moment. Qua kilometerstand dan.
Afbeelding
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15