Coach schreef:
Heb nu één keer de kick-down gebruikt...De auto schoot echt weg en daar schrok ik eigenlijk zo van, dat ik gelijk weer van het gas ging.
Eigenlijk begrijp ik dit wel, ik heb ook altijd een soortgelijke reactie als ik een auto nog aan het ontdekken ben.
Als ik een nieuwe aanwinst heb, meestal een gebakkie van +20 jaar oud, dan behandel ik die alsof hij nieuw uit de showroom komt en voorzichtig ingereden moet worden. Dit gaat volautomatisch, het is sterker dan ikzelf. De eerste weken rij ik dan maximaal iets van 3000 toeren en ontzie ik de auto voortdurend, met slechts 280.000 op de teller is het zaak dat je hem netjes inrijdt om motorische schade te voorkomen
Het duurt altijd echt een tijdje voor ik de auto ga doortrekken in toeren, eerst een tijdje max 4000 tot 4500 en langzaam maar zeker steeds iets verder en iedere keer ben ik dan een soort quasi-verbaasd dat hij steeds weer sneller wordt en van karakter veranderd, bovendien blijft hij als een soort klap op de vuurpijl nog heel ook. Het is echt een heel proces waar ik doorheen ga, duurt soms eeuwen.
Op een gegeven moment kom ik dan op een punt waar ik 100% vertrouwen in de kar heb en hem gebruik waar hij voor gemaakt is, goed warm rijden en knallen met die handel. Iedere auto die ik tot nu toe heb gehad bleek er tegen bestand te zijn en zo hoort het ook. Als het goed is hebben ze tijdens de ontwikkeling van een motor hem ook ook getest tot op het randje, ze zijn er letterlijk voor gemaakt.
Dus Coach: doe nog even rustig aan en volg je gevoel, maar als je er bent, geef hem dan eens ècht op zijn donder. Eerst minimaal 15 kilometer warm rijden en dan gewoon een keer vanuit stapvoets rijden VOL het gas erop en echt vast houden. Een goeie M50 met een goede automaatbak zijn een perfect op elkaar ingespeeld duo. De toerenteller zal in de eerste drie versnellingen het rode gebied aantikken of zelf iets in schieten, maar de bak weet wat hij precies wat hij moet doen, doorpakken op het juiste moment. Probeer maar eens, is ècht een leuk spelletje geworden nu.
Ik heb mijn Audi A8 nu een maand of 5 en ben er bijna en leuk dat het wordt nu!