E34Forum.nl

 #8232  door epmans
 
Frank87 schreef:4.0 is beter... geen gezeik met kettingen... en de sterkere 5hp30 ipv de 5hp24
zoveel duidelijk en bovendien had ikzelf die gedachte ook. maar hoe kan ik nu echt op afstand zien/ controleren of een auto de 30 of de 24 heeft???
ik gebruik bijvoorbeeld hier info van:
http://de.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... nsmission/" onclick="window.open(this.href);return false;

maar daar staat dan de type aanduiding A5S560Z en dan herken ik alleen een cijfer 5 maar er komt niet in voor van de rest (HP30 of HP24).
Kan iemand dit wellicht duidelijk maken voor me?
(reden is dat mij tegenwoordig ook E38 aangeboden worden, al dan niet rijdend, afgekeurd, aanrijdingschade etc).
 #8233  door Frank87
 
5HP30 - 560Z (560Nm Max)
5HP24 - 440Z (440 Nm Max)
5HP19 - 325Z
5HP18 - 310Z

Je kunt ook op het kenteken kijken. De M60 is 39xx CC. De M62 is 43xx CC. Een 5HP30 zit altijd achter een M60. Een 24 zit achter een M62.

Belangrijk voor jou als sloopman, een 5HP30 van een V12 is niet uitwisselbaar met die van een M60 V8. Er is HEEL WEINIG vraag naar 5HP30 bakken voor een V12 omdat er ook weinig V12 rijden.

De code A5S560Z moet je lezen als:
A: Automaat
5: 5 Versnellingen
S: Overdrive 1:0.xx
560: Max koppel
Z: Fabrikant ZF

Je hebt bijvoorbeeld een S5D250G. Dat is:
S: Schaltgetriebe
5: 5 Versnellingen
D: 5 is een 1:1 directe
250: Max koppel
G: Fabrikant Getrag
 #8236  door epmans
 
Oke dan bedankt.
Overigens heeft mijn vraag helemaal niets te maken met die of een v12!

Als sloopman is het voor mij juist bij uitstek interessant om een met 5hp24 te kopen. Mits de bak nog goed werkt ;)
Onderdelen die niet stuk gaan of waar om andere reden geen vraag naar is, zijn voor mij oninteressant.
 #8456  door Theo
 
Update zonder roze bril:

Ik rij inmiddels al weer een paar weken in de zeuven en begin zowaar van de kar te houden (foute boel dus). De beste manier om daar achter te komen is de auto te koop zetten en afwachten wat er gebeurt als je 'beet' hebt. In principe zou er afgelopen weekend iemand langs komen om de kar op te halen, maar dat is niet gebeurd. En in plaats van dat ik dat jammer vond slaakte ik bijna een zucht van opluchting, vreemde gewaarwording voor mij.

Vorige week ben ik even bij een kameraad van me langs gereden die de auto (met keurig doorgewarmde techniek) even serieus aan de tand voelde en wat hebben we een schik gehad van die bijna 300PK. Het is bijna niet te geloven dat die motor en met name de bak het nog zo goed doen na 374.000 kilometer. Het doorpakken na het schakelmoment is echt een belevenis, zo soepel en toch knetterhard als dat gaat, agressief comfort van de bovenste plank.

In de afgelopen jaren heb ik qua vee-achten een E34 530i, een E34 540i en een E39 535i gehad en bij alle drie kreeg ik de indruk dat de versnellingsbak aan de verliezende hand was. Er was prima mee te rijden, maar op sommige momenten voelde en klonk het gewoon niet zoals ik wilde, deze bak heeft dat niet. Wat Frank87 beweert kan ik dus bevestigen, deze 5HP30 bak is ècht een sterk ding, alle achtcilinders zouden er eentje moeten hebben.

Maarrr...

Gisteren heb ik na bijna drie weken stilstand de E34 weer eens meegenomen naar het werk en verdomd als het niet waar is, ik was weer onder de indruk :shock: En dat heb ik nou iedere keer.

Mijn 525i heb ik de afgelopen jaren aan alle kanten vertroeteld met nieuwe of nieuwstaat onderdelen en dat merk je gewoon meteen. De motor loopt na de vakantierit van begin Mei weer spatzuiver en de remmen, schokbrekers, besturing en handbak voelen nog altijd als nieuw. Bovendien is mijn E34 qua rijden gewoon een heerlijke gooi en smijtauto, je stapt in en bent meteen weer thuis.

Een frisse E34 is gewoon een verdomd goeie auto, èrg goed. Ik zou bijna zeggen: zet hem allemaal eens een paar weken aan de kant en rij eens een periode met iets anders en ervaar eens hoe het is als je hem weer uit de garage rijdt na een tijdje. Leuk spelletje mensen.
 #8459  door martijn76
 
Je weet toch al lang dat je die funfer niet weg kan doen, ook al twijfel je soms.
Als je die 7 verkocht hebt, koop dan een v70. Als je dacht dat je de 525i nu waardeert...
1 keer per week stap ik in een 400kg lichtere e30 waarvan het onderstel nieuw is, Bilsteins, H&R, e36 stuurhuis, heerlijk zittende recaro's en dan die geniale licht metalen 6 pitter onder de motorkap. Ik kan bijna niet gaan rijden zonder dat er een doosje tissues op de passagiersstoel ligt :D
Ik moet ook echt weer 'es gaan rijden in de cabrio...
 #8460  door Theo
 
martijn76 schreef: Als je die 7 verkocht hebt, koop dan een v70. Als je dacht dat je de 525i nu waardeert...
Eigenlijk heb ik best een zwak voor die vierkante Volvo's, zeker de T-vijven en dat soort spul, past aardig in mijn wensenlijst.

Maar ik heb het nog zo druk de komende jaren. Pas geleden las ik ergens 'life's too short to drive boring cars' en die spreuk is op mijn lijf geschreven, mijn wensenlijst is nog altijd pagina's lang en die moet gewoon ingekort worden. De E34 is daarbij mijn eeuwige back-up.

Even een kleine bloemlezing uit de wensenlijst, in willekeurige volgorde:

- Een dikke Jaguar à la Pim Fortuyn
- Een 635 CSi
- Lexus GS300 eerste model
- E39 M5
- Belastingvrije E32 735i
- Dikke Mercedes in de trant van C36 AMG of E430 of zo
- Nog een keer een Audi A8 4.2, maar dan een nieuwer modelletje
- E30 met een 3.5
- Grote stationcar met dikke motor om mijn rotzooi naar de gemeente te brengen
- En last but not least, want daar viel mijn oog op vorige week, een Chrysler Vision 3.5, zo'n gek Amerikaans ding met zo'n dikke reet.

Allemaal natuurlijk maar voor effe, want de E34 moet wel los blijven hè.
 #8462  door Vincent
 
Theo schreef:...Maarrr...

Gisteren heb ik na bijna drie weken stilstand de E34 weer eens meegenomen naar het werk en verdomd als het niet waar is, ik was weer onder de indruk :shock: En dat heb ik nou iedere keer.

Mijn 525i heb ik de afgelopen jaren aan alle kanten vertroeteld met nieuwe of nieuwstaat onderdelen en dat merk je gewoon meteen. De motor loopt na de vakantierit van begin Mei weer spatzuiver en de remmen, schokbrekers, besturing en handbak voelen nog altijd als nieuw. Bovendien is mijn E34 qua rijden gewoon een heerlijke gooi en smijtauto, je stapt in en bent meteen weer thuis.

Een frisse E34 is gewoon een verdomd goeie auto, èrg goed. Ik zou bijna zeggen: zet hem allemaal eens een paar weken aan de kant en rij eens een periode met iets anders en ervaar eens hoe het is als je hem weer uit de garage rijdt na een tijdje. Leuk spelletje mensen.
Dit is zo vreselijk herkenbaar! Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben.
 #8487  door easy rider
 
Theo schreef:...Een frisse E34 is gewoon een verdomd goeie auto, èrg goed. Ik zou bijna zeggen: zet hem allemaal eens een paar weken aan de kant en rij eens een periode met iets anders en ervaar eens hoe het is als je hem weer uit de garage rijdt na een tijdje...
Zeker waar. Ik moest laatst een paar dagen rond sturen in de Alfa 145 Twin-spark van mijn vrouw omdat de Touring een noodgedwongen revisie had. Die alfa gaat als een raket hoor (op Bio-Ethanol en nog wat andere stofjes :mrgreen: ) maar als ik dan weer in de E34 stap begrijp ik ineens weer wat kwaliteit is.
 #8495  door Jgpeggeman
 
Vincent schreef:
Theo schreef:...Maarrr...

Gisteren heb ik na bijna drie weken stilstand de E34 weer eens meegenomen naar het werk en verdomd als het niet waar is, ik was weer onder de indruk :shock: En dat heb ik nou iedere keer.

Mijn 525i heb ik de afgelopen jaren aan alle kanten vertroeteld met nieuwe of nieuwstaat onderdelen en dat merk je gewoon meteen. De motor loopt na de vakantierit van begin Mei weer spatzuiver en de remmen, schokbrekers, besturing en handbak voelen nog altijd als nieuw. Bovendien is mijn E34 qua rijden gewoon een heerlijke gooi en smijtauto, je stapt in en bent meteen weer thuis.

Een frisse E34 is gewoon een verdomd goeie auto, èrg goed. Ik zou bijna zeggen: zet hem allemaal eens een paar weken aan de kant en rij eens een periode met iets anders en ervaar eens hoe het is als je hem weer uit de garage rijdt na een tijdje. Leuk spelletje mensen.
Dit is zo vreselijk herkenbaar! Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben.
Voor mij is dit ook zeer herkenbaar... Ik rijd verreweg de meeste kilometers in de qashqai (wat trouwens echt een geweldig fijne wagen is), en rijd soms een paar weken niet in de e34. Maar wanneer ik in de e34 stap, dan krijg ik toch elke keer weer een blij hartje! Het heerlijke geluid van die 6cyl, de fantaschtische stoelen, en het p*rno interieur maken het elke keer weer een fijn feestje.
 #8501  door Frank87
 
Hier hetzelfde. De E34 is echt een fijne auto ook al kijk ik soms stiekem naar advertenties van andere auto's. Enerzijds zou ik de E34 voor een redelijke prijs wel weg willen doen om aan een ander project te beginnen. Anderzijds weet ik nu ook wat ik heb.. hij is technisch echt perfect en dat maakt een BMW ontzettend goed.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7