E34Forum.nl

 #7664  door Wazonga
 
Hoi Allemaal,

Ik ben mijn TD touring om aan het bouwen naar een TDS touring. Daar ben ik inmiddels heel ver mee: ik heb een intercooler geplaatst, ik heb de oliekoeler verplaatst, een nieuwe radiateur en een nieuwe airco condenser geplaatst, de turbodruk omhoog geschroefd, en de DDE gechiptuned. Nu is het dus een hele echte TDS...... Bijna.

Laatste puntje van ombouw is het diff: omdat ik een TD touring heb heeft hij ex fabriek een wat korter diff dan de andere diesels, namelijk een 2.79. Daar moet dus een TDS diff in, en die heb ik inmiddels op de werkbank liggen. Even nieuwe keerringen en pakkingjes er in en hij gaat er onder. (Mooie gelegenheid trouwens om gelijk wat leidingwerk van de niveauregeling te vervangen, maar dat terzijde...) Waar ik mij nu over verbaas is het volgende.

Ex fabriek zijn er twee bijna gelijke TDS diffs. De 'open' variant is 37/14: dus 2.642, en de sper is 45/17, dus 2.647. Dat laatste noemt BMW (terecht) 2.65. Netjes afronden kunnen ze daar wel.

Eerste vraag: Waarom, waarom zou BMW twee verschillende overbrengingen maken en leveren die welgeteld 0.2% van elkaar verschillen???? Is er ergens een tandwielguru die dat begrijpt? En is het dan ook te verklaren waarom de sper de 45/17 krijgt in plaats van de 37/14?

Tweede vraag: Het diff dat bij mij op tafel open ligt is een diff dat niet in ETK voorkomt, namelijk een 2.65 zonder sper. Snap ik ook niet. Het identificatieplaatje klopt wel met het binnenwerk, want op het plaatje staat 2.65 (niet S2.65), en ik heb de tandjes geteld, en het is inderdaad een 45/17.

Heel benieuwd of iemand hier meer van snapt dan ik.

Overigens: ook met het korte diff doet hij het prima:
192.jpg
:)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.