E34Forum.nl

 #3740  door DDT525
 
stoelverwarmingsmat vervangen.

is er iemand op dit forum die dit al een xtje gedaan heeft?
mijn rug leuning word namelijk alleen warm.
 #3754  door Philippe6
 
Enkele weken geleden heb ik de verwarmingsmatjes van mijn 535i nog vervangen. Slechts 1 v/d 4 werkte nog.
Ik zal hieronder een verslagje zetten vanop een ander forum.


Eén van de opties op deze wagen is 'zetelverwarming'. Coole optie voor een auto uit 1988 en leuk voor in de winter maar als de verwarmingselementjes kapot zijn, heb je er ook niets aan. :lol: Enkel de rugverwarming van de passagierszetel werkte nog bij aankoop.
4 Nieuwe verwarmingselementjes bij de BMW-dealer gekocht (hennig duur trouwens!! :o ) en aan het karwei begonnen.

Eerst de zetels gemonteerd -> ideaal moment om het tapijt nog eens grondig te reinigen.

Afbeelding

Om dan de volledige lederen bekleding van de zetels te demonteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens de demontage wel nog enkele keren gedacht 'Als dat nog maar ooit in orde komt!' . :o

Nieuwe matje! 8)

Afbeelding

Het oude matje zit vast gestikt aan de voering en dus ook aan het leder dus het plaatsen van de het nieuwe matje is geen plug&play.

Afbeelding

De reden waarom het oude matje niet meer werkte.

Afbeelding

Stuk van het oude matje weggeknipt.

Afbeelding

Nog hier en daar moeten knippen in de voering om het nieuwe matje te plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

(En dit 4x, voor beide rug- en zitvlakken)

Terug monteren.

Afbeelding
 #3755  door Philippe6
 
Afbeelding

Afbeelding

Het zitvlak van de bestuurderszetel.

Afbeelding

Hier was het matje blijkbaar al ooit vervangen, stak een matje uit 1994 in.
Dus het eerste matje had het maar 6 jaar vol gehouden! :shock:

Afbeelding

De superhandige tang om de bekleding terug vast te maken aan de zetel, zonder zou ik er niet aan beginnen.

Afbeelding

De zetel terug volledig gemonteerd en het leder nog eens gereinigd en behandeld met producten van swissvax. :D

Afbeelding

Beide zetels in de auto geplaatst met werkende zetelverwarming nu! :love:
Enkel heeft de bestuurderszetel kuren; vaak moet ik de schakelaar verschillende keren aan- en uitzetten eer de zetel warm wordt. Volgens mij is die schakelaar niet meer goed, moet ik nog eens uitpluizen.
 #3757  door Philippe6
 
Mijn mening:

Het is zeker te doen, mits je die ene tang hebt om de haakjes vast te pitsen! Anders zou ik er niet aan beginnen.
Neem ook uitgebreid de tijd om alles op het gemak te doen, dan is het zeker haalbaar!
Voor mij was dit ook de eerste keer.

Ik heb de volgende handleiding gebruikt;

http://www.scribd.com/doc/80785425/BMW- ... ofit-Guide
 #3759  door Theo
 
Ik heb ooit eens geprobeerd om zo'n mat heel uit een stoel te krijgen, niet gelukt.

Grafwerk als je het mij vraagt.
 #3770  door Speedy
 
Mooie uitleg. heb een stoel waarvan de rug niet meer verwarmd. Heb rustig de tijd en de rug al los van de stoel. Ik ga er mee aan de slag.
 #3886  door Gert
 
Philippe6 schreef:Mijn mening:

Het is zeker te doen, mits je die ene tang hebt om de haakjes vast te pitsen! Anders zou ik er niet aan beginnen.
Dat is ook mijn mening. Ik heb goedkope matjes van Ebay gescoord. De stoel uit de auto gehaald en naar een stoffeerder gegaan. Daar hebben we samen de boel gefixt.

Deze ebay matjes kun je ook gewoon in knippen, als je de twee buitenste randen maar intact laat, want dat zijn de plus en de min.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... er&_sop=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze stoffeerder heeft meteen de zittingen (kussens) gerepareerd zodat de stoel (sportstoel) niet meer doorzakt. Het kussen van de zijwang/zitting was ook vergaan vanwege het vele in- en uitstappen, dus die is ook weer sterk en stevig nu.
Achteraf ben ik super tevreden met het resultaat, maar wel een giga klus. Binnenkort ga ik er weer heen voor de verwarming van de rugleuning bijrijder.

Voor alleen een matje vervangen, zou ik het haast zelf aandurven, maar dan moet je wel van die sterke haken hebben en een tang daarvoor. Die heb ik dus niet en aangezien die stoffeerder meteen de kussens oplapt, weet ik het wel :-D
 #6037  door DDT525
 
Hey Thanks voor de mooie uitleg.
Sry voor men late reactive, ga ik zeker vervangen van de zomer!

zijn de matjes van ebay trouwens aan te raden? of beter een orinele plaatsen.

groetjes
 #6040  door easy rider
 
Ik heb zelf dit Ebay setje in de bestuurders stoel gezet een jaar of 3 terug, doet het nog steeds.
 #6146  door DDT525
 
easy rider schreef:Ik heb zelf dit Ebay setje in de bestuurders stoel gezet een jaar of 3 terug, doet het nog steeds.
Ga ik lekker voor het ebay setje,

Enkel nog even google'en naar zon tangen setje voor de stoelen :D
thanks voor de info !