E34Forum.nl

 #3450  door ceke1985
 
Dag iedereen!

Ik zou graag beroep doen op jullie expertise. Ik ga zo goed mogelijk proberen beschrijven wat het probleem is...

Mijn BMW E34 525tds van 1993 heeft net 170000km op de teller. Juist ingereden dus... :D
Ik heb de wagen nu 3 weken in mijn bezit en het volgende valt me vaak op.

- Motor draait goed en automaat schakelt redelijk vlot. Ik was van plan volgende week onderhoud te doen van de automaat ( 5HP18) zoals hier voorgeschreven, alle onderdelen zijn reeds besteld.
- Ik merk vaak het volgende probleem als ik bv voor de rode verkeerslichten sta. Wanneer de automaat in D staat en ik sta stil voor de lichten lijkt het stationair toerental te erg te schommelen. Hij doet dit af en toe. Niet voortdurend. Wanneer ik hem dan in neutraalstand zet is het schommelen voorbij. Iemand raad aub? Wat kan de oorzaak zijn??

Alvast enorm bedankt op voorhandvoor het advies!

greetz

 #3452  door ivo
 
Ik vermoed dat het eerder te maken heeft met je brandstofvoorziening (timing/afstelling pomp of pompkop) dan met de automaat.
Easyrider heeft hier eens iets over geroepen/geschreven, laat hem eens zijn antwoord hierop geven.
 #3457  door ceke1985
 
@ivo: alvast bedankt voor het antwoord. Ik heb vernomen dat de brandstofpompen bij deze wagens redelijk problematisch zijn. Echter, ze lekt alleszinds nergens. Dit heb ik uitgebreid bekeken. Ik heb ook al vaak gelezen dat de 4de injector ( die met het draadje aan) problemen durft geven.


Mvg

Cédric
 #3460  door ivo
 
Die verstuiver kan ook problemen geven inderdaad. De DDE is beperkt uitleesbaar maar die belangrijke zaken kun je wel eruit halen. Probeer anders eerst eens diagnose met uitlezen.
 #3484  door easy rider
 
Aan die scanner heb je niks. Als je iets wil doen met diagnose zal je een laptop moeten aanschaffen met Carsoft of INPA.

Het schommelen (halen) in D komt omdat de pompkop opnieuw afgesteld moet worden. Dat is een lastig klusje, er zijn nog wel enkele dealers of andere BMW experts die dat kunnen. Ik kan het ook wel voor je doen. Mail maar even naar info@e34forum.nl met je 06 nummer dan hebben we even telefonisch contact.
 #3495  door ceke1985
 
@easy rider: Bedankt voor het antwoord. Heb toch de indruk dat je heel wat kent van deze wagens en hun brandstofpompperikelen. Hoe komt het eig dat die pompkop terug dient afgesteld te worden? Leeftijd? Ik stuur je straks een mail. Ikzelf ben Belg maar zit er helemaal niet mee in een hele eind te rijden.

Mvg

Cédric
 #3498  door easy rider
 
ceke1985 schreef:...Hoe komt het eig dat die pompkop terug dient afgesteld te worden? Leeftijd? ...
Slijtage. In de diesel zit (afhankelijk van welk merk en type) veel of weinig vervuiling maar er is altijd vervuiling. Gezien je brandstoffilter 3 micron is laat die alles daar onder door. Die vervuiling kan je zien als een soort vloeibaar schuurpapier wat de interne op elkaar bewegende delen in de injectiepomp doet slijten waardoor er speling ontstaat en om die rede moet je na verloop van tijd de zaak bijstellen. Op een gegeven moment is de slijtage zo groot geworden dat er niets meer te stellen valt en moet je een nieuwe pomp gaat plaatsen.
 #3926  door ArRi3
 
Ik zeg ook pompkop!

Ik heb eens een defecte pompkop vervangen met eentje die in een andere auto steeds schommelde net zoals jij hier vermeld.
Eenmaal deze pompkop gemonteerd, had ik ook bij die auto deze schommelingen.

Er is dan nog maar een hele kleine afstel-marge... maar het is te doen :D