E34Forum.nl

 #3398  door djaygo
 
Ik heb vandaag de oliepomp nagekeken en gelijk een beurtje gegeven.
Met het controleren van de oliefilter zag ik een paar metaal deeltjes in de filter. Maar verder in de carterpan zat helemaal niks. Wat zou dit kunnen zijn? Is er een specifieke kwaal? Auto heeft nu 273xxx gelopen
 #3401  door ivo
 
Is lastig om dat zo te zeggen. Wil je echt zekerheid dan zou je een olieanalyse moeten laten doen en die metaaldeeltjes na laten kijken. En weet je zeker dat het metaal is en geen kunststof bijvoorbeeld?
Meer de vraag is hoe groot die deeltjes zijn? Het filter heeft iig zijn werking gedaan moet je maar denken.
 #3403  door Frank87
 
Ja, kijk goed uit. De V8 motoren staan bekend om kettingeleiders die stap voor stap afbrokkelen. Dit geeft metaal en kunstofdeeltjes in je olie. Bij volledig vergane geleiders, loopt je ketting stuk en is je motor compleet verneukt.

Zie het rode gedeelte:
Afbeelding

Het kan ook gewoon iets anders zijn of "natuurlijke" motorslijtage. Omdat het een V8 is en je de 300.000 nadert, is het bovenstaande belangrijk om in gedachten te houden.
 #3424  door djaygo
 
De tekening die je laat zien is van een m62, mijn motor is een m60 met ipv die geleider een tandwiel. Ketting rammelt helemaal niet, zit ook al een tijd een trilling in het blok. Misschien onbalans in de krukas??