E34Forum.nl

#28934  door Maanman1969

Beste mensen,

Ik heb een mooie 540i uit 1993, een automaat. Onlangs ervaar ik dat bij het rijden van circa 80 -110 km/h de auto begint te trillen. Is toch wel een beetje lastig/irritant. Bij "mijn" vaste garage is uitgesloten dat er problemen zijn met de motor . Dat had ik zelf eigenlijk ook wel gemerkt, een vriend van mij en ik hadden beiden het idee dat het probleem in de aandrijving zat. Verder had de garage aangegeven dat het probleem in de cardanas of in het differentieel of in de aandrijfas. Ik ben zelf niet echt technisch onderlegd (totaal niet zelfs) Herkent een van jullie dit probleem? Het trillen gebeurt overigens niet altijd, maar als het gebeurt is het toch wel lastig.

Graag jullie reactie. Mijn dank voor de door jullie te nemen moeite.

Groeten,
Peter
 #28935  door Theo

Trillen in het stuur tussen 80 en 100 zit hem vrijwel altijd in versleten draagarmrubbers en dan eigenlijk altijd die van de armen die vanaf onderkant veerpoot schuin naar achteren lopen.

Trillingen die je als het ware 'in je reet voelt' komen vaak van de cardanas, als je tussenlager of de hardyschijf slecht is gaat de boel trillen. Mijn advies zou zijn: bij twijfel allebei laten vervangen, dan ben je weer 150.000 kilometer klaar en kun je dat definitief afstrepen.

Trillingen zijn bloedirritant, maar als je alles op de rit hebt dan moet een E34 perfect trillingsvrij kunnen rijden.

Oh ja, (deze fout heb ik wel vaker gemaakt bij het geven een antwoord): ik ga er uiteraard vanuit dat je de wielen perfect hebt laten balanceren, de banden keurig rond zijn en niet dansen op het balanceerapparaat en dat je fatsoenlijke rechte velgen heb. De zoektocht naar trillingen begint echt altijd bij de wielen.
 #28936  door danny-ex-touringE34

Hoi Peter. Reactie van Theo zou ook de mijne zijn. Welke controles heeft jouw garage gedaan op bv het aandrijfsysteem met betrekking: de hardyschijf, tussen steunlager, kruiskoppeling, homokineten van de aandrijfassen?
 #28937  door Maanman1969

Beste mensen,

Bedankt voor de reacties.

Welke controles mijn garage heeft gedaan weet ik niet, maar ik zal deze suggesties zeker aan hem voorleggen.
Even voor Theo, de wielen zijn inderdaad perfect gebalanceerd en in goede conditie. Ik laat jullie weten hoe het een en ander zal aflopen.

Nogmaals bedankt,

Groeten,
Peter
 #28939  door Maanman1969

Beste mensen,

Ik zou nog even een update geven. De garage dacht aanvankelijk ook dat het probleem zou zitten in de hardy-schijf en het tussenlager, maar kennelijk waren de ondersteuningsrubbers van de versnellingsbak versleten. Ze zijn vervangen en de auto rijdt weer heerlijk. Blijkbaar waren de wielen niet geheel goed gebalanceerd - wat ik overigens niet wist -en dat is nu ook weer gebeurd. De auto rijdt dus weer goed.

Nogmaals bedankt voor de adviezen en tot een volgende keer.

Groeten,
Peter
 #28947  door Theo

Mooi dat het is opgelost, eenvoudiger dan verwacht.

Die ingezakte versnellingsbakrubbers zorgen ervoor dat de cardanas niet meer mooi in lijn met de achteras staat, dat kan inderdaad vibraties opleveren.

En toch de wielen dus, bij een E34 merk je alles, 10 gram verkeerd en je auto trilt.