Oké, welnu heel spannend is het niet.
Ik moest betalen aan Cloud86 voor de hosting: € 57,35.
De domeinnaam registreren kost: € 14,46.
Tot zover de financiële kant.
Dan het forum. Kijk, de vorige beheerders hebben een werkend forum achtergelaten, dat is handig. Dan hoef je in principe alleen maar wat te tweaken.
Wat heb ik tot nu toe gedaan?
Ik kreeg administrator rechten en daarmee kun je ook het forum beheren. Dit forum is een phpBB forum. Daar vind je online ook heel veel over, maar dat is wel in het Engels. Op zich nog niet moeilijk.
Wat wel moeilijk is: er zitten zes miljoen (ofzoiets) opties in dit phpBB. Om dit allemaal een beetje te begrijpen ben ik gewoon begonnen met opschonen, daar waar ik vond dat het anders kon.
Oude leden, die nooit gepost hebben en sinds 2000 niet meer ingelogd hebben, die heb ik verwijderd.
Om met de moderatie levels wat te knoeien heb ik wat oude topics verwijderd, daar waar niets nuttigs in stond.
Er stonden nog ergens backups van 2018, die heb ik verwijderd, en ga zo maar door.
Als ik ergens vast liep was google mijn vriend.
Dit betekende wel dat het forum zo nu en dan vastliep, maar Cloud86 maakt iedere nacht een backup en dat de laatste 7 dagen. Dus op die manier weer tot leven kunnen wekken.
Zo ondertussen heb ik een klein beetje door hoe dit pakket werkt, maar er zit nog veel meer in.
Omdat ik ook ooit een eigen site gemaakt heb met HTML en een klein beetje gerommeld heb met FTP'en kon ik ook de oude phpBB versie updaten naar een verse versie.
Kortom, het lijkt te werken, met waarschijnlijk, hier en daar een paar storingen, zoals Speedy onlangs al aangaf. Maar als het goed is, werkt dat ook weer.
Dat is het wel zo'n beetje.
Zoals ik al eerder aangaf, het zou handig zijn als er nog iemand in deze materie duikt, want anders draait alles op ondergetekende en dat is wel een risico.
Dus als iemand zich geroepen voelt om ook eens in deze phpBB materie te duiken, geef het dan even aan aub, dan probeer ik die ook beheerder/moderator te maken (als dat lukt

)