E34Forum.nl

 #28666  door Machiel
 
Vandaag nieuwe brandstofleidingen besteld. De oude zijn flink verroest; kwestie van tijd voordat ze gaan lekken. Hebben jullie nog tips bij deze klus? Ik heb de beschikking over een brug en een professioneel klusmaatje. Maar beiden hebben we geen ervaring met deze klus bij een E34.

Voor alle duidelijkheid: het gaat om de leidingen die onder het chassis van voor naar achter lopen.
 #28668  door danny-ex-touringE34
 
Hallo Machiel. Ik heb dat toendertijd ook moeten doen. Ik heb wel een leiding buigijzer gebruikt om dichtkneipen van de leiding te voorkomen ( ergens halverwege leg je 2x een haakse bocht). Het servicestation waar ik de klus klaarde, had die aan het bord hangen. Het laatste stuk boven de achteras langs was wel lastig, daar heb ik een langere rubber benzineslang (2x) gebruikt. Vooral de retourleiding naar de tank was door de stugheid van de leiding een crime. Succes met de klus, op zich best wel leuk om te doen. Groeten, Danny
 #28670  door Machiel
 
Dank voor de tips, Danny! Het zal inderdaad waarschijnlijk een pittig klusje zijn; we gaan het zien!
 #28671  door Levis-e34
 
Hey Machiel,

Ik heb er helaas geen ervaring mee, maar die van mij zouden t.z.t. ook vervangen moeten worden. Ik ben benieuwd hoe je het aan gaat pakken en of je het zelf voor elkaar krijgt. Ik zat er ook aan te denken om het zelf te doen omdat ik ook over een brug beschik, maar mocht het te lastig zijn dan laat ik het klusje uitbesteden. Succes ermee en ik hou het in de gaten!

Groeten Levi
 #28679  door Machiel
 
Het is gelukt! Maar het is echt een pittige klus. Sowieso niet te doen zonder brug.

De eerste uitdaging is alle schroefjes los te krijgen van de klemmetjes waarin de leidingen hangen. Beleid en geduld zijn hierbij de toverwoorden. Het gaat in totaal om een stuk of acht klemmetjes uit mijn hoofd, waar je lang niet altijd even makkelijk bij kunt. Die hadden we ook echt alle acht weer nodig bij het terug monteren. De leidingen zijn op zich goed voorgevormd, maar waarschijnlijk door transport toch her en der wat kromgebogen. Daardoor staat er best wat spanning op de klemmetjes en dan is het handig om de spanning over zoveel mogelijk klemmetjes te verdelen.

De tweede uitdaging is om de leidingen weer achter en over je achteras heen te steken. De brandstofleiding en de retourleiding gingen wel, maar de dampretourleiding naar het expansievat is ons niet gelukt. Omdat die toch minder belangrijk is dan de brandstofleidingen hebben we die maar doorgezaagd (ter hoogte van het linkerachterwiel) en via een rubberen leiding weer verbonden.

Wat het leven beduidend makkelijker maakte was om de voorste verbindingen van het subframe met het chassis los te maken en dan met een spanband aan de linkerkant de wielophanging voorzichtig wat naar beneden te trekken. Dat geeft net wat extra ruimte om de bochtige leidingen doorheen te voeren.

Het was overigens absoluut geen overbodige luxe. Bij het eruit trekken van de oude leidingen braken ze spontaan op drie plekken, zonder dat we nu heel erg aan het forceren waren.

Laatste tip. Als je de leidingen besteld, ga ze dan het liefst zelf ophalen. We weten allemaal hoe sommige transporteurs met je spullen omgaan. En deze leidingen zijn echt heel lang. Het was een wonder dat ik ze in de E34 kreeg; een Touring of bestelbusje zou beter zijn geweest.
Laatst gewijzigd door Machiel op 31 mei 2023, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
 #28681  door Levis-e34
 
Kijk, das mooi man! Bedankt voor de mooie uitgebreide beschrijving. Zoals ik lees is het inderdaad met veel beleid en geduld wel te doen, toch twijfel ik er nog over om het uit te laten besteden. Destijds ook met mijn remleidingen gedaan en die zijn er weer heel netjes onder gezet, alleen een flinke meerprijs voor betaald.

Beschikking tot een brug heb ik gelukkig dus dat is geen probleem, alleen het deel van de achteras en voorste verbinding van het subframe vind ik een beetje spannend. Bedankt in ieder geval voor alle tips, ik ga er nog even een nachtje over nadenken!
 #28749  door epmans
 
hoe krijg je de leidingen van de dealer? rechte lijn of zijn ze al overal gebogen?
 #28751  door Machiel
 
Ze zijn al voorgebogen. Werkt in theorie perfect, maar ik denk dat bij mij tijdens het transport de zaak nog wat extra gebogen is. Daardoor was de pasvorm niet helemaal perfect.