E34Forum.nl

 #28603  door andre
 
Hallo allen,

sinds deze week is de gong eigenlijk regelmatig en lang aan het gongen, er is geen reden zo het lijkt maar het klopt natuurlijk niet.

De auto staat gestald en heeft een druppellader om de accu een beetje bij te houden.

Ik heb hem even gestart en loopt meteen , maar de gong blijft ook op contact gewoon door gongelen, van slot , op slot , het maakt niet uit.

het is niet de hele tijd maar wel vaak, het lijkt of er een circuit in werking is want er is ook een verbruiker , ik kan alleen niet ontdekken welke dat is of in welke groep die zit.

ik hoop dat iemand weet wat er zou kunnen zijn, want gong loskoppelen lijkt me niet de oplossing.

ik denk dat ik wel vergeten ben om de ramen te sluiten want die stonden open (er zitten hoezen om de auto, en heb ik niet gezien) dus ben bang dat er misschien iets aan de bedrading heeft zitten knagen ergens :o

groeten Andre
 #28604  door Gert
 
Volgens mijn boek heeft de gong vijf draden.
Eentje voor de prik = 12 volt
Een massa.
Een van de tellerbak/combi instrument: zwart/rood
Twee van de boordcomputer.
Wit/rood en wit/blauw.

Als eerste zou ik proberen om een normaal werkende gong te scoren/kopen/lenen en kijken wat die doet.

Als dat niet werkt, de draadjes van de computer en/of combi er uit halen en kijken wat er dan gebeurt.

Als ik het goed heb, zitten er twee stekkers in de gong. De boordcomputer heeft zijn eigen stekker, als ik het goed zie in het boek.
 #28605  door andre
 
Bedankt Gert,

Bedankt voor het uitzoeken, het kan dus de gong zelf zijn of de BC die vindt dat er iets is.

Ik heb eerst maar eens de accu uit de auto gehaald, wat eigenlijk wel goed was want die want daar kwam een beetje zuur uit.
Dan bedenk ik me nu dat ik eigenlijk effe had moeten meten of de spanning niet een beetje hoog was en dat gong deed laten gongen.

Zal toch sowieso eens moeten gaan kijken of er niet meer aan de hand is, er zit een verbruiker die ik nog niet heb kunnen vinden.

In het voorjaar ga de schone slaapster maar eens goed aanpakken en er weer wat kilometers mee maken. :)

de auto loopt nog steeds meteen maar gaat slecht lopen als ie warm wordt en dieselt na als ik hem dan uitzet en das niet goed he :? :shock:

Andre
 #28606  door danny-ex-touringE34
 
Hoi Andre. Begrijp ik uit jouw beschrijving dat er geen foutmelding in de display komt?
Als je niet te ver van Oost-Blokker af woont, zou je bij Eric wellicht een gong kunnen 'scoren'.
Woon je meer naar het noorden ,dan zou ik je 'even' aan een gong kunnen helpen. Of het daar in zit ; hij 'gongt' wel.
Zou het uitlezen bij de dealer de oplossing kunnen bieden? Groeten.
 #28607  door andre
 
danny-ex-touringE34 schreef: 27 nov 2022, 13:37 Hoi Andre. Begrijp ik uit jouw beschrijving dat er geen foutmelding in de display komt?
Als je niet te ver van Oost-Blokker af woont, zou je bij Eric wellicht een gong kunnen 'scoren'.
Woon je meer naar het noorden ,dan zou ik je 'even' aan een gong kunnen helpen. Of het daar in zit ; hij 'gongt' wel.
Zou het uitlezen bij de dealer de oplossing kunnen bieden? Groeten.
Hoi Danny,

nee geen foutmeldingen als de gong gaat (hahaha) wel als in contact aanzet maar das iets anders, dan gaat de gong wel maar opnieuw zeg maar.
nee hij doet het gewoon zomaar en dat mag niet he. :mrgreen:

Ik denk dat ik zelf misschien ook nog wel eens een gongetje ergens heb.

bedankt voor het meedenken, en oja ik woon nu een heeeeel end weg van Eppie (tot 6 jaar geleden maar 7 kilometer haha)

groeten Andre
 #28609  door Theo
 
Een gong die altijd maar gongt is bloedirritant. In principe zou hij het alleen moeten doen in combinatie met een storingsmelding in je display of de temperatuur onder de 3 graden. Wellicht zit daar de kneep en denk hij dat het koud is / wordt.

Dat je het probleem wil oplossen is begrijpelijk, het hoort gewoon niet. Maar als alles dan weer in orde is zou ik alsnog die stekker eruit trekken, ik werd altijd gek van dat gegong in de winter, als ik de ramen sta te krabben weet ik zelf ook wel dat het onder de 3 graden is.
 #28611  door andre
 
Ja Theo,
het was inderdaad koud, maar ik heb dat nog nooit gehoord, niet van de E34 maar ook niet van mijnE36.

We een goede van je , bedankt

Andre
 #28612  door epmans
 
je e36 doet dat niet omdat die niet zo'n uitgebreide boordcomputer heeft :)
laatst heb ik de lokale bmw servicepartner nog aan een andere bciv kunnen helpen en daarmee was hij bevrijd van een naar piepsignaal. das dus geen gong maar het lag daar wel aan. Ook s38.
ff lekker zoeken dus waarom dat geluid en anders zoals hij ook deed, een paar onderdelen vragen om te testen. ja hij zit maar 10km verder.