E34Forum.nl

 #28507  door Robert
 
Wie kan mij helpen bij het volgende:

Ik heb al een tijdje last van een ratelend geluid uit de motorruimte van mijn 525 M50. Dat geluid hoor je bij het stationair draaien van de motor (zowel warm als koud). Bij het verzetten van de automaat van D naar N verdwijnt dit geluid vaak, maar lang niet altijd. Ook bij het verhogen van het toerental tot boven de 1.000 toeren lijkt het geluid te verdwijnen maar dat kan ook komen doordat het geluid van de motor de ratel overstemt.

Bij de garage werd in eerste instantie aan de spanrollen gedacht (vervangen) en later de spanner (ook vervangen) maar helaas zonder resultaat. Heeft iemand dit probleem ook ervaren of heeft er iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Alle hulp is welkom.

MVG
Robert
 #28508  door JerunK
 
Distibutieketting en spanners? Bij nullast/stationair kan die dan wat klapperen, geef je gas komt er wat spanning op te staan en is het weg. Waarom het in D stopt durf ik niet te zeggen.
Wat ook uitsluitsel kan geven is op de brug met lopende motor met een stetoscoop verschillende plekken langsgaan, op gehoor bepalen waar het zit.
Spanners en spanrollen geven meestal wat huilerig/ruisend geluid, Engelsen noemen het een "wine", geen geklapper. In ieder geval altijd goed om te vervangen, kun je weer wat uitsluiten.
 #28539  door epmans
 
het is altijd nogal gissen als lezer omdat het geluid niet te horen is. Maar check bv ook de viscokoppeling, die zit tenslotte in de buurt van de spanners en spanrollen.