E34Forum.nl

 #28530  door Evert
 
Mijn 520i van bouwjaar 1990 heeft een origineel alarm (rood lampje in het ventilatierooster op het dashboard)
Nou heb ik de auto gekocht in rijdende staat.
Maar na de vakantie wou ik hem even verplaatsen, maar niks gebeurde, behalve het ratelen van de starter. Nog een paar keer geprobeerd, maar telkens hetzelfde.
Ik dacht dat het de batterij was, dus die maar even aan de druppellader gehangen. Die was snel weer geladen.
Het probleem is dat die ook weer snel ontladen is… al ben ik niet zeker of dat zo hoort als je hem aan de lader hangt.
Enfin, doordat de starter bleef hangen vermoedde ik dat deze kapot was. Ondertussen een nieuwe starter gemonteerd. Eerst zei de nieuwe starter alleen -klik-.
Dus… de batterij nog maar eens opgeladen gedurende een volledige nacht. Vanmorgen. Dan nog eens geprobeerd en de starter ratelt weer net zoals de oude starter…
Heel vreemd, ligt het dan aan de starter? Of is de batterij toch kapot?
Ik wil nu eerst zeker zijn of het de batterij is of eventueel het alarm.
Is het mogelijk dat je kan starten of dat je alleszins je lampjes krijgt op het instrumentenpaneel, als het alarm moeilijk doet?
Hoe kan ik beter checken of de batterij nog voldoende capaciteit heeft om de motor te starten?

Bedankt mensen!
 #28531  door Machiel
 
Is het wellicht een idee om te kijken of je wagen wel start met behulp van startkabels en een andere auto? Als die dan wel start, dan is de kans groot dat het aan je accu / batterij ligt.

Het moet vast ook te meten zijn of je accu nog goed is, maar waarmee precies kan ik je niet vertellen.

O ja, welkom trouwens!
 #28532  door Evert
 
Hoi, bedankt voor je reactie. Ik heb me vandaag ook even voorgesteld.


Morgen zal ik eens startkabels van mijn werk meenemen, en ook een multimeter.

Qua batterij heb ik nu een 60a / 540ah model. Ik heb graag eentje met meer capaciteit. Hoever kan ik daar in gaan? Dat heeft iets te maken met de alternator zeker? :?:
 #28533  door Evert
 
Update: met startkabels kunnen starten!
Hij bleef ook draaien zonder startkabels. Dus ik vermoed dat de alternator zijn werk doet?!
Maar opnieuw starten lukte niet. Batterij zal ik vernieuwen. Ik had bij de auto-onderdelen zaak een iets zwaardere batterij gevraagd.
Ze boden me een 72ah 680a batterij aan, is dat overkill of zeker wel een voordeel?
 #28534  door Machiel
 
Mooi dat hij nu wel startte! Klinkt mij als een accu die nauwelijks meer oplaadt en dus einde verhaal is. In theorie kan de dynamo ook slecht zijn, maar volgens mij hoort er dan een waarschuwingslampje op je dashboard te gaan branden.

Welke capaciteit je accu zou moeten hebben zou ik zo niet weten, maar dat is vast wel ergens online te vinden. Ook je leverancier zou dit moeten weten, lijkt me.
 #28536  door Evert
 
Danny,


Ik ben niet van plan meer elektrische verbruikers te plaatsen. Maar in de winter periode kan het soms wel van pas komen denk ik. De e34 zal voorlopig nog buiten staan ‘s nachts…
 #28541  door Evert
 
Hoi mensen,

Even terugkoppelen hierover: ik heb gewoon weer dezelfde gekocht , een 60ah 540a. Werkt prima, er zit weer leven in.

Maandag naar de keuring met de e34, hopelijk is hij erdoor :shock: