E34Forum.nl

Andere Merken of types
 #27840  door Theo
 
Tsja, das ook leuk maar voor mij toch andere koek. Het is maar net waar je mee bent opgegroeid blijkt maar weer.

In mijn tijd, zo vlak na de Zundapp- / Kreidlerperiode was het òf Honda MB òf Honda MT, maar dat verschilde soms qua dorp 8-)
 #27841  door Machiel
 
Ik ging juist van Honda naar Kreidler (als eerste motor). Een Mustang offroad, vrij zeldzaam in Nederland. Met maar liefst 8 pk. 8-) Dat was dus al niet veel, en als je dan ook nog op de snelweg je versnellingspook verliest kan ik je verzekeren dat je bij het eerstvolgende stoplicht niet bepaald als eerste wegschiet.
IMG_2089.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #27842  door Theo
 
Oh geweldig zeg, die Kreidler Mustang. Dat is weer zo'n fiets waar ik nog nooit van heb gehoord maar die meteen even gegoogeld gaat worden. Soms kom je zoiets tegen.

Ik liep vorige week tegen een Honda H100 en MB100 aan, niet in real life uiteraard. Ik dacht altijd dat de MB5 en MB8 nieuw ontwikkelde motorblokjes waren maar het MB8 blok bleek al te bestaan in 99cc vorm in een Honda H100 en MB100. Dat zijn beide ouderwets aandoende 100cc motorfietsjes met exact hetzelfde motorblokje als mijn MB8, blok is dan in grijs, zonder het matzwarte laklaagje. In Engeland is er wel wat van dat spul te vinden en er zijn dus swaps waarbij een 50cc MB5 voorzien wordt van het standaard H100 blokje, kicken man, dan heb je geen MB5 of 8 maar een MB10 8-) Uiteraard nergens te koop
 #28509  door Theo
 
Laat ik eens wat over mijn kameraad vertellen, de hobby is weer eens uit de hand gelopen...

Na de aanschaf en het op motorkenteken zetten van de MB-8 ben ik op zijn Hollands los gegaan op Marktplaats en Facebook Marketplace, het leek wel of ik wat in te halen had of zo, alsof ik een soort schade aan het inhalen ben, ik kan het niet helemaal plaatsen. 54 jaar en helemaal gek van een tienerbrommer, wat is dat toch?

Anyway...

Ik begon met een standaard 80cc met 18mm carburateur en originele uitlaat, daarmee kon je voor de wind raak en mis de 80 aantikken, frustrerend genoeg was dat vaak 79 en dat zinde me helemaal niks.

Vroeger toen ik 17 was reed ik met een Spaanse Autisa cilinder en reed daarmee altijd 100 à 105, die moest er dus komen. Ding opgesnort, ouwe zuiger erin, rammelen als een gek en niet harder dan 90, wegwezen ermee. Nieuwe 110cc cilinder gekocht, 24 millimeter Mikuni, andere ontsteking, 4 kleps membraan, ander vertanding en een snelle uitlaat et voila we gingen voor de wind 100. Na een tijdje vroeg ik me af of dit het nou was en liep op Marktplaats tegen een 125cc Athena cilinder aan (100 eurootjes maar) en die zit er nu op. Vorige week de 110 aangetikt en hij loopt eigenlijk best naar mijn zin.

Uitgesleuteld nu... stom.

Als ik nu in mijn 'werkplaats' kijk zie ik liggen: drie cilinders met zuigers, 3 uitlaten, 2 carburateurs, 2 membranen, een berg sproeiers, pakkingen, tandwielen en allerlei andere rotzooi, het ligt werkelijk overal, om gek van te worden.

Het grappige is wel dat ik al vrij snel mijn overbuurman aanstak met mijn manie en die heeft nu een witte MB-8 en zit met dezelfde bende in zijn schuur. Gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #28510  door Theo
 
Gaaf hè:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #28511  door Machiel
 
Theo schreef: 16 aug 2022, 08:08 54 jaar en helemaal gek van een tienerbrommer, wat is dat toch?
Goede vraag! Moderne auto's, motoren, brommers, HiFi-apparatuur: doet me werkelijk helemaal niets. Maar spullen uit mijn tienerjaren, en dan vooral die destijds financieel onbereikbaar waren, blijven hoogst begeerlijk. E34 (check), W126 (check), K75 of K100, B&O spul: heerlijk om te bezitten dan wel te begeren.

Dus alle begrip voor je tienerbrommer: die is ook gewoon supercool!

Heeft die ook al power bij wat lagere toeren, of moet je hem flink opjagen?
 #28512  door Theo
 
Jaren 80 spul is gewoon cool, precies wat je zegt, van auto's naar brommers naar hifi spul, allemaal vette materie.

Over die power bij lagere toeren: dat gaat best lekker kan ik je vertellen. 4500 tot 5000 toeren is bij een brommer eigenlijk 'lage toeren' en vanaf dat punt begint hij er lekker aan te trekken. Ik wil bewust een originele (snelle) en geen expansieuitlaat, juist vanwege dit verhaal. Die expansie-dingen maken een tweetakt meestal piekerig en dat wil ik niet.

Ik ga nog effe een rondje ;)
 #28517  door epmans
 
mooi man, leuk dat je verhaal weer is geüpdatet.

hier rijdt ook een grote club 50+ met zundapp, kreidler, puch, honda, etc etc. tegenwoordig heeft de generatie centen over voor dat soort dingen he. Gelukkig kan ik het zelf nog overzien hier :roll:
 #28523  door danny-ex-touringE34
 
Hoi allen. De verhalen en foto's brengen je weer terug naar de jeugdjaren, dat is echt heel leuk. Prachtig die brommers , vintage heet dat tegenwoordig, toch? Dat waren leuke, zorgeloze tijden. Hoewel het geld voor de benzine moest er natuurlijk wel komen. Dus werken bij de boer en soms bij de brommer-, fietshandelaar, want die had een grote kist met allerlei onderdelen waar je in mocht rommelen. Wat een tijd. Groeten, Danny