E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #28170  door emielvs
 
Hi all,

Zoals beloofd in mij voorstel post 'knop om en alles weer maken' daarom een project post om iedereen op de hoogte te houden en kennis uit te wisselen :D .

Korte termijn:
- Hagelschade plaatwerk repareren
- Sier en stoot strips deuren vervangen, heeft iemand nog iets liggen? :?:
- Helaas is de raamsierlijst ook beschadigd, heeft iemand hiervoor nog iets liggen? :?:
- Kenteken aanvragen
- Vloeistoffen vervangen
- Lekke homokineet hoes
- Remmen afdraaien want trilt bij 100km/h
- Transferbox lekt ergens
- Lichte roestplekjes aanpakken om erger te voorkomen

Lange termijn:
- Lak aanpakken sommige punten moeten opnieuw gespoten worden
- Bumper herstellen
- Hemel begint licht te zakken
- Dakrails opnieuw spuiten of poeder coaten

Als eerste aangezien het een Italiaanse auto is moet hij natuurlijk een kenteken krijgen dus met de poffertjespan op naar het RDW keurings station. Na aankomst al het papier werk regelen, jammer genoeg moet de italiaanse overheid hiervoor wel eerst goedkeuring geven voordat ik een kenteken krijg en dat gaat natuurlijk op ze italiaans ;)
20210712_123237(0).jpg
Inmiddels ook een nette motorkap en grill gevonden helaas was kleur 244/7 sterlingsilver metalic inplaats van Arktissilber Metallic 309 maar veeeeeeel beter dan huidige motor kap :lol:
Nieuwe motorkap.jpg
Ook even onder de auto gekeken om alles te checken, helaas lijkt de homokineet lek te zijn, maaaar nu zie ik geen bouten aan de bak kant en lijk je ook niet het differentieel open te kunnen maken aan de voorkant. Dus de grote vraag wie weet hoe ik de assen eruit krijg? :?:

Daarnaast lijkt de transferbox te lekken, bij voorkeur haal ik deze er onder vandaan en vervang ik gelijk alle keerringen zodat ik hier de komende tijd geen omkijken meer naar heb. Maar ik kan nergens een revisie setje vinden, weet iemand hiervoor een goed adresje? :?:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #28173  door johan525
 
Deurlijsten kun je denk ik het beste nieuw kopen. Kost een boel (geloof 400+ voor alle deuren+scherm) maar is dan wel weer netjes. Blijft een flink bedrag waar ik zelf ook al een hele poos tegenaan zit te hikken.

Welke homokineet heb je het over? Volgens mij zitten er een boel op een iX. Heb je de "Bently e34 manual" al gevonden. Een van de betere werkplaats handleidingen voor de e34. Of de iX erin staat weet ik niet zeker want het is voornamelijk op de USA markt geschreven.

Geen idee waar je een revisie setje kan krijgen. Ik ben bang dat het wel eens op losse delen via BMW moeten kopen zal worden. Zo zeldzaam als een iX is zijn ook de aftermarket onderdelen voor specifieke iX onderdelen. Kijk voor BMW onderdelen maar eens op bmwfans.info en de Ekris BMW webshop. Die laatste vooral voor de recente prijzen. BMW heeft de boel een aantal keren flink verhoogd voor oudere modellen.
 #28174  door emielvs
 
johan525 schreef: 19 jul 2021, 07:25 Deurlijsten kun je denk ik het beste nieuw kopen. Kost een boel (geloof 400+ voor alle deuren+scherm) maar is dan wel weer netjes. Blijft een flink bedrag waar ik zelf ook al een hele poos tegenaan zit te hikken.
Oej dat wordt een pittige :shock:
johan525 schreef: 19 jul 2021, 07:25Welke homokineet heb je het over? Volgens mij zitten er een boel op een iX. Heb je de "Bently e34 manual" al gevonden. Een van de betere werkplaats handleidingen voor de e34. Of de iX erin staat weet ik niet zeker want het is voornamelijk op de USA markt geschreven.
Het gaat om homokineet voor, er lijkt een ring op zitten maar als ik hem eruit trek kan deze dan niet in het differentieel vallen? En moet ik er nog iets in doen als de as eruit is?
Helaas zegt de Bently e34 manual niks over de 525iX.
2021-07-19 13_04_28-Window.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #28175  door johan525
 
Ik heb nooit aan een iX gesleuteld. Maar de flensen van het achterste diff zitten ook met van die ringen vast. Die blijven gewoon in een groef in het diff zitten als je de as eruit trekt.

Ik zou wel iets van een doek in het gat steken zodat er geen rotzooi in kan komen. Waarschijnlijk gaat er ook wat olie uit lopen als je de as eruit trekt.
 #28177  door johan525
 
Ja, die ken ik en heb ik een haat liefde verhouding mee. Ik heb verschillende wagens dus altijd wat te sleutelen. Autodoc is traag maar wel vaak de goedkoopste. Maar tegenwoordig neig ik toch meer naar www.winparts.nl of www.bandel-online.de.

De link voor de iX onderdelen bij autodoc die je poste geeft mij o.a. een mooi overzicht van voorste schokbrekers en draagarmen die op alle e34s passen i en iX, maar de ophanging van de ix lijkt meer op een e30 dan op een e34....gaat dus niet passen. Dus altijd de nummers vergelijken met bmwfans.info als het om specifieke iX onderdelen gaat. Moet wel zeggen dat ik voor bij de iX een kleinere selectie krijg dan wanneer ik bijvoorbeeld mijn 525i invoer.
Zal wel verkeerd in hun systeem staan...maar is leuk om van te voren te weten.

Aftermarket beschikbaarheid van iX specifieke onderdelen is in het beste geval matig te noemen.
 #28178  door johan525
 
Nog even over die sierlijsten. Autodoc heeft beide voorschermen en de linkervoordeur strip als immitatie van trucktec. Voor 13 per scherm en 19 voor de linker voordeur. Ik heb al zo een lijst liggen. Kwaliteit lijkt ok, maar volgens het duitse forum sluit het niet 100% aan. Maar ja voor dat prijs verschil zal het bij mijn auto maar zo moeten zijn. is beter dan loshangende lijsten :D

De prijzen bij BMW waarbij links en rechts hetzelfde lijken te kosten (dus alles maal 2 :o )
scherm voor: 38
deur voor: 85
deur achter: 60
spatboord rand: 14
 #28179  door Theo
 
emielvs schreef: 17 jul 2021, 12:57
- Remmen afdraaien want trilt bij 100km/h
Vervang dan meteen de rubbers van je voorste draagarmen, nummer 3 op het plaatje: http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... _wishbone/

Je remschijven worden voor 99% zeker krom omdat die rubbers slecht zijn. In het meest gunstige geval hoef je niet eens je remschijven meer af te draaien na vervangen van deze rubbers.
 #28180  door emielvs
 
Theo schreef: 20 jul 2021, 16:17
emielvs schreef: 17 jul 2021, 12:57
- Remmen afdraaien want trilt bij 100km/h
Vervang dan meteen de rubbers van je voorste draagarmen, nummer 3 op het plaatje: http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... _wishbone/

Je remschijven worden voor 99% zeker krom omdat die rubbers slecht zijn. In het meest gunstige geval hoef je niet eens je remschijven meer af te draaien na vervangen van deze rubbers.
Kijk dat ga ik sowieso proberen! :D Deze kunnen uidrogen waardoor je draagarm niet meer rechtstaat?
johan525 schreef: 20 jul 2021, 10:04 Nog even over die sierlijsten. Autodoc heeft beide voorschermen en de linkervoordeur strip als immitatie van trucktec. Voor 13 per scherm en 19 voor de linker voordeur. Ik heb al zo een lijst liggen. Kwaliteit lijkt ok, maar volgens het duitse forum sluit het niet 100% aan. Maar ja voor dat prijs verschil zal het bij mijn auto maar zo moeten zijn. is beter dan loshangende lijsten :D
In ieder geval mooie tussenoplossing en dan na het spuiten van de deuren de 'betere' kwaliteit erop.

A.s. vrijdag gaat de uitdeuker naar de deuken kijken :roll: en eerste onderdelen besteld! Keep you posted!
 #28182  door Theo
 
emielvs schreef: 20 jul 2021, 19:13
Kijk dat ga ik sowieso proberen! :D Deze kunnen uidrogen waardoor je draagarm niet meer rechtstaat?
Uitdrogen, inscheuren, uitlubberen, vergaan, verrotten, verteren, geef het maar een naam. Het is van alle tijden en van alle modellen, draagarmrubbers verslijten en geven trillingen rond de 90 km/u, zowel bij het remmen als onder het rijden. Het toverwoord is dan wheel-shimmy, dat betekent dat de wielen gaan zwabberen, veel mensen verwarren het met trillingen en gaan dan balanceren, remmen vervangen, wielen vervangen, nog meer balanceren, uitlijnen enzovoorts. Allemaal te voorkomen door twee goedkope rubbertjes te vervangen. Doe het maar, daar begint eigenlijk ieder BMW-sleutel-avontuur mee.