E34Forum.nl

Stel je even voor aan de andere E34 liefhebbers op dit forum.
 #28104  door JACKAL
 
Mede-enthousiastelingen,

Mijn naam is Jan. Mijn leeftijd loopt tegen de 50 (wat gaat dat hard) maar zo voel ik me absoluut niet. Ik woon met mijn gezin in zuidoost Drenthe, tegen de Duitse grens, en geniet daar van de rust en ruimte.

Ik ben sinds okt ’19 weer de trotse eigenaar van een E34 525i (in mijn ogen de enige juiste combinatie; sedan – 6 in lijn – automaat) met 170k op de teller. Deze combinatie (525i EXE II) heb ik een tiental jaren eerder ook gehad en na er 2 jaar met veel plezier in gereden te hebben, afscheid van genomen. De bak begon kuren te vertonen en ik had toen niet de financiële middelen om het voertuig in stand te houden of opnieuw te brengen. Mijn toenmalige auto is op export gegaan naar Sierra Leone, waar hij waarschijnlijk nog steeds dienst doet. Wel heb ik mezelf beloofd om, als de situatie het toelaat, weer een E34 aan te schaffen. Dit kon eindelijk eind 2019.

Naast mijn huidige en vorige E34 is er nog een voertuig schuld aan mijn voorliefde voor de combinatie sedan – 6 in lijn – automaat en dat is mij allereerste auto; een E30 325E automaat uit ’84. Een geweldige auto met een geknepen 2.8 6 in lijn. Als je in de P-stand even het gas aantikte begon de hele auto te heen en weer te bewegen – geweldig! –

Mijn huidige auto gebruik ik voor wekelijks woon-werkverkeer waarbij de meeste kilometers op de Duitse autobahn gedaan worden, daar komt hij echt tot zijn recht. Een merkbaar verschil met mijn vorige, is dat in huidige tijd een E34 steeds meer een zeldzaamheid op de weg is, zelfs in Duitsland. Het valt me op dat veel mensen de auto waarderen door er lang naar te kijken of simpelweg complimenten te geven. Waarschijnlijk is dit vanwege een van de beste eigenschappen van de E34; het is een auto met karakter en naarmate de jaren vorderen wordt dat karakter steeds sterker.

De auto heeft een kilometerstand die investeringen zeker rechtvaardigen en ik ben sinds de aanschaf ook doorlopend bezig met het verbeteren van deze E34 en mijn voornemen is dat te blijven doen tot de auto ‘voor mijn gevoel’ weer helemaal 100 punten is. Aan de andere kant twijfel ik af en toe over de aanschaf van een E39, simpelweg omdat dat model full options, met een km stand rond de 150k redelijk gunstig te krijgen is (en dat is bij een E34 nagenoeg onmogelijk geworden). Maar zolang ik nog blij wordt zodra ik instap en de motor start (en er geen geschikte E39 voorbijkomt) krijgt de E34 van mij de volledige aandacht.

Een aantal zaken zijn al gedaan of worden binnenkort uitgevoerd;
1 Rondom alle rubbers vervangen (auto heeft lang stil gestaan).
2 Rondom schokbrekers en veren vervangen.
3 Volledige interieur vervangen.
4 Accu / thermostaat / banden / uitlaat nu rvs, etc

Een aantal zaken die op de bucket-list staan (en waarvoor ik de kennis op dit forum graag wil gebruiken);
1 Hemel terug in goede staat brengen.
2 Opnieuw in de lak (ik zag iets in Roemenië, en dat was top).
3 ZF beurt.
4 Reminrichting rondom in de Brembo.
5 Mogelijk wat extra pk’s uit het blok halen (nu 192).
6 Diverse kleine bekende E34 kwaaltjes.

Ik heb al wat hulp gekregen via dit forum dus ben er van overtuigd dat het me gaat helpen!
avatar klein.gif
Groet, Jan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #28105  door danny-ex-touringE34
 
Moie Jan. Leuk dat je je hier meldt met een mooie, zo te zien, een oxford-grüne E34. Ben zelf helaas niet meer in het bezit van onze heel fijne '92-er 525i Touring die met een heel hoge km-stand helaas de 'deur' uit moest en vervangen is door een E39. Was bij mij ook de kwestie van te weinig budget om de auto op te knappen en erbij te houden. Ook vanwege de hobby auto E28 die er nog is.
Ik woon ook in zuid-oost Drenthe, Emmen. Ik heb misschien nog een paar onderdeeltjes van de E34, moet ik even naar kijken.
Groeten, Danny
 #28111  door e34-535i
 
Welkom Jan, mooie auto. Dezelfde ervaring met mijn E34 (Alpin Weiss) 535i: veel mensen die kijken en complimenten geven.
 #28129  door JACKAL
 
Islandgrün metallic, correct.
En weer uit de verkoop gehaald, bij elk onderhoud of elke reparatie geniet ik toch weer meer van het karakter.
 #28136  door epmans
 
jan zoek wat anders voor de wieldoppen van de e39, dat kan natuurlijk niet he!! :smile:

je auto wordt er nóg mooier van met echte e34 wielen/ of de tijdscorrecte wieldoppen.

(ik merk het op, en verder mag je zelf beslissen uiteraard)
 #28152  door JACKAL
 
@Epmans, goed punt, komt erbij op de lijst.
@Johan, ik weet het maar ik vind dit echt mooier. Het originele spul ligt veilig op de zolder.