2 juni 2021: Dagje rommelen aan de Vijf
Inmiddels werd het lijstje met klusjes aan de Vijf wat langer. Naast het slotmotortje constateerde ik een barst in een koplamp, blijkt er een ietwat akelig geluid uit het bijrijdersportier te komen zodra het raam omlaag/omhoog gaat en hecht de lijm op sommige delen op de hoedenplank niet heel lekker.
Kortom, tijd om op een regenachtige dag de mouwen op te stropen en een dagje aan de bak te gaan.
Terwijl ik trouwens bezig ben met het slotmotortje en dus bijna klaar ben, denk ik er pas aan dat het wellicht handig zou zijn om wat foto’s te scoren. Dus veel foto’s zijn er niet helaas.
Ik had een originele koplampunit van Marktplaats geplukt om tijdens de bewuste klusdag te ontdekken dat ik nog een onbeschadigde originele unit in de kast had liggen… zucht… Nou ja, kan altijd handig zijn om er eentje op de plank te hebben liggen nu E34 onderdelen steeds schaarser worden zullen we maar zeggen.
Tijdens het inbouwen kwam ik er weer achter hoe eenvoudig het hele systeem eigenlijk in elkaar zit. Op een plastic frame zitten de koplamp en het grootlicht met elk drie schroeven bevestigd. Aan de hand van die schroeven is de bewuste unit iets te verstellen en die verstelschroefjes zijn ook nog te bereiken als de boel ingebouwd is. Heerlijk doordacht eigenlijk. Kortom, na een tijdje zat de nieuwe unit erin en is dat ook weer ondervangen voor de APK.
Volgend klusje op de agenda was het raam van de bijrijdersportier. Eens kijken wat daar nu aan de hand was, want het raam liet zich prima omlaag of omhoog geleiden, maar had het idee dat er iets langs het raam zat. Na het demonteren van het deurpaneel liet de boosdoener zich al gauw zien: het stekkertje van het slot zat niet meer in de plastic klem en bungelde een beetje troosteloos in de diepte. Niets aan de hand totdat het raam omlaag ging. Dus stekkertje weer in de klem gestoken en een stukje ductape er omheen gedaan voor de zekerheid. Weer een klusje afgerond.
Vervolgens de klus waar ik toch wel een beetje tegenop zag en juist daarom gelijk ermee aan de gang moest nu ik er mooi de tijd voor had: het slotmotortje aan de bestuurderszijde. Portierpaneel eraf en maar eens aan het slot gaan beginnen. Doordat één schroef dusdanig vast zat en ik niet het juiste gereedschap tot mijn beschikking had om deze los te krijgen, zag ik mij genoodzaakt om een keuze te moeten maken: de boel weer dichtbouwen of de mogelijkheid bekijken om het motortje eruit te krijgen met het slot gemonteerd in het portier.
Ik had nog een reserveslot liggen zonder slotmotor en de nieuwe lag klaar voor montage. Zo kon ik goed bekijken hoe dat ding ook alweer op het slot geklikt moest worden en op welke wijze de twee units in elkaar horen. Na wat klooien leek het het makkelijkst om een lange platte schroevendraaier achter het uitstekende gedeelte van de klem te steken en dan voorzichtig de klem weg te duwen van de slotmotor.
Na een paar keer proberen leek dit redelijk makkelijk te gaan en het slotmotortje zou weer rechtstandig op het slot zelf gemonteerd moeten worden. Kortom, een secuur klusje. Het motortje zou immers maar op één manier op het slot geplaatst kunnen worden waarbij ik er tevens op moest letten dat het “vergrendelingspalletje” in het slot wat in het slotmotortje steekt op dezelfde stand moest blijven staan.
Een vrij technisch verhaal, maar juist door het proberen met een gedemonteerd slot kon ik precies zien hoe de boel in elkaar stak, want het ingebouwde slot is van buitenaf vrijwel niet zichtbaar en moet ik deels op de tast doen. Waarbij dan ook nog even de vraag is of er überhaupt wel genoeg ruimte is om het motortje van het slot af te kunnen nemen in gemonteerde toestand.
Via dit “kijkvierkantje” is net te zien hoe een correct gemonteerd motortje op het deurslot zit. Na wat priegelen met een lange schroevendraaier was het motortje los en na wat passen en meten kon ik deze uit het portier vissen. De stekker zit geklemd met zo’n klemmetje die van onderaf vast wordt geschoven, dus daar kom je pas bij als de boel eruit is.
Wel is het mogelijk om de stekker pas aan de sluiten als het motortje geplaatst is, want het vastklemmen is dan wel mogelijk.
Kortom, na wat passen, meten, klungelen, ontzettend veel geduld en zweet zat het motortje er eindelijk op de juiste manier in. Stekkertje aansluiten en ontdekken dat het bestuurdersportier niet mee ging op de vergrendeling… Zucht…
Boel weer eruit vissen en ontdekken dat het bovengenoemde “vergrendelingspalletje” in de onjuiste positie zat (op slot terwijl de boel van het slot was of omgekeerd). De juiste positie kiezen en na een volgende lichting klungelen, geduld en zweet zat de boel er weer in. Nu deed de bestuurdersportier wel netjes mee, maar gaf het alarmsysteem nog wel een foutmelding… Tweede keer zucht… Na wat overpeinzingen kwam ik erachter dat de motorkap niet in de vergrendeling zat en na deze ongelooflijk knullige vergissing bleek de boel volledig naar behoren te functioneren en kon de zooi weer teruggebouwd worden.
En met het terugbouwen van het deurpaneel brak er uiteraard weer een clipje af en is het fijn om altijd wel een paar van die dingen op voorraad te hebben. Nieuw clipje erin en ook dat klusje is (eindelijk) voltooid. Nu kan de Vijf weer ontzettend cool op afstand op slot/van het slot worden gedaan zonder dat ik soms alsnog met de sleutel de boel op slot/van het slot kan halen.
Dan had ik nog de hoedenplank. Daar heb ik geen foto’s van gemaakt omdat daar eigenlijk ook niet heel veel spannends over was. Bij het zonnescherm liet op sommige plekken de bekleding alweer los, dus dat heb ik met een beetje hemelbekleding-lijm en een wattenstaafje weer bijgelapt. Tot nu toe lijkt dat aardig te werken.
We zijn weer enigszins bij, maar eigenlijk blijkt wel dat de E34 tegenwoordig een dusdanige leeftijd heeft dat je altijd wel bezig blijft. Op naar de volgende klus en ik zit af en toe te kijken of we de kruisspaakjes eens op kunnen laten lappen