E34Forum.nl

Stel je even voor aan de andere E34 liefhebbers op dit forum.
 #27518  door BimmerMan
 
Goedemorgen Allen,

Mijn naam is Maarten, ik ben 30 jaar oud en woon in het Brabantse land.

Sinds maart ben ik in het bezit van een E34 525iA Executive 2 uit 1995 met een familie achtergrond. In 1998 heeft mijn opa destijds deze auto 2e hands gekocht met een kleine 60k kilometers op de teller. Gezien het feit dat mijn familie in het noorden van het land wonen, kwam de familie niet zeer regelmatig bij elkaar, toch wist de BMW altijd even een onderwerp van het gesprek te worden. Hij was er trots op, blij mee en zou de auto ''oprijden''. Ik gaf steeds aan: doe jij er afstand van, denk aan mij!

Dat ''oprijden'' is dan ook gebeurd in die 280k kilometers die gemaakt zijn. In maart 2020 is er besloten om de auto de deur uit te doen. Na wat overleg met een familie lid die verstand heeft van auto's, heb ik de gok gewaagd om de auto dan toch op te gaan halen. Tot mijn verbazing was de APK verloopdatum zeer kort dag en was er haast bij om de auto nog legaal over de weg op te halen. Na een rit van 2,5u naar huis hield de BMW zich prima, het viel mij op dat nagenoeg alles nog werkt behalve de airco en een paar meldingen van de verlichting (terwijl alles goed werkte).

De volgende ochtend keek ik naar de auto en zag dat er aardig wat roest zichtbaar was. Gelukkig had een familie lid aangeboden om te helpen en er een project van te maken en samen de auto op te knappen.

De eerste keer op de brug was het toch wel even slikken :shock: : wat rotte krik punten, rotte dorpels, wat gaten in de bodem.. al met al leek het heel wat werk. Aan de andere kant; de motor, automaat en het algehele rijgedrag was eigenlijk erg goed. Daarnaast heb ik een volledig sluitende dealer onderhouden onderhoudshistorie, originele aankoop nota's en alle sleutels nog. Na twijfelen toch besloten om alles aan te gaan pakken: een perfecte tijdverslinder in deze vreemde corona tijd.

Nu zo'n 6 maanden later zijn wij klaar met het las en reparatiewerk aan de bodem en krik punten. De roest preventie aan de bodem is aangebracht en binnenkort ga ik de auto aanbieden voor de APK. Ik ben erg benieuwd.

De komende tijd zal ik mogelijk veel gebruik maken van het forum om wat verdere aandachtspunten aan te gaan pakken. Onderdelen die ik gaan aanpakken zijn:

- De achterveren vervangen, deze lijken nu wat ingezakt;
- De serie meldingen op het display (mogelijk CCM vervangen);
- Automaat filter + olie vervangen;
- De band van de airco is niet aanwezig en het airco systeem is leeg. Op termijn eens uitzoeken waar dit alles fout is gegaan en afhankelijk van de kosten het systeem opknappen.

Wordt vervolgd... Groet, Maarten

Een paar foto's van de voortgang 8-)
Foto 02-09-2020 09 29 29.jpg
Foto 25-03-2020 19 44 42.jpg
Foto 16-05-2020 09 33 40.jpg
Foto 16-05-2020 09 33 25.jpg
Foto 02-05-2020 12 20 52.jpg
Foto 14-04-2020 20 18 04.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #27519  door Machiel
 
Welkom! Mooi verhaal en mooie reportage! Succes bij de APK en veel plezier ermee.
 #27521  door johan525
 
Welkom! Ik zie dat je goed bezig bent! Aantal dingen moet ik bij mijn auto ook nog een keertje aanpakken.

Weet je zeker dat er een issue is met je check controle module? En dat er niet een andere mogelijke oorzaak is (bijvoorbeeld de koplamp stelmotoren die storen op het systeem).
 #27524  door Theo
 
BimmerMan schreef: 07 sep 2020, 13:02
- De achterveren vervangen, deze lijken nu wat ingezakt;
Mooi verhaal Maarten, leuk leesvoer.

Nog even een tip van Flip: je kan die optisch hangende achterkant ook laten voor wat het is en aan de voorkant twee veren plaatsen die de auto een fractie verlagen. En geloof het of niet, ik heb precies de twee veren liggen waar jij echt dolgelukkig van gaat worden.

Een 525i is in eerste geleverd met M20 en naderhand met M50 motor waarbij dat laatste blok een stuk zwaarder is dan de M20. Het leuke is dat de voorveren van een 525i met M20 motor voor een hele subtiele verlaging zorgen bij een 525i zoals jij hebt, terwijl je geen comfort of wegligging inlevert. Ik heb een jaar of 10 met zo'n 'setup' gereden en vond het de kers op de taart. Die iets doorhangende achterveren rijden in de praktijk gewoon prima, je auto leunt er alleen een beetje mee achterover, aan de voorkant anderhalve centimeter omlaag en je bent weer recht.

Anyway, ik heb ze liggen en mocht je er belang bij hebben, dan hoor ik het wel. Succes met de hobby.
 #27527  door epmans
 
kijk eens aan, weer iemand dat het koetswerk flink weet aan te pakken! Mooi hoor.

Veel plezier met je E34 en hier op het forum.
 #27528  door danny-ex-touringE34
 
Hallo Maarten. Welkom hier. Wat een gaaf verhaal, leuk met de foto's erbiij. En de auto wordt ook gaaf, kan niet anders. Heel mooi dat je de auto redt van z'n 'demontage'. Komt met die APK vast wel goed en dan nog vele kms plezier ermee. Groeten, Danny
 #28070  door BimmerMan
 
Bedankt allen voor de reacties.

@theo: bedankt voor de tip, het wat hoger ''op de poten'' vind ik persoonlijk mooier :smiley:.