Hallo,
Ik ben Klaas, ben al een hele tijd lid hier, maar heb nu eindelijk zelf ook een e34 :p
Een aantal weken terug heb ik een 518i touring gekocht uit 1995 (ook mijn eigenbouwjaar toevallig) Waarom een 518i touring? Dat had een hele rationele reden eigenlijk, eerst wezen kijken voor een e46 318i touring, maar daar zat ik niet zo lekker in vanwege mijn lengte, dus gaan kijken naar alternatieven. Blijkt dat een 518i touring per maand net zoveel kost als een e46 318i touring, aangezien de belasting een beetje meer is en de verzekering een beetje minder en ik in een e34 wel goed kan zitten. Daarbij komt dat een e34 natuurlijk veel mooier en ook niet zo gangbaar is als een e46, dus de keuze was gauw gemaakt. Ik heb ook altijd een beetje een zwak gehad voor een 518i, het is ergens aandoenlijk zo'n klein motortje in zo'n grote motorruimte, wat natuurlijk ook weer voordelen met sleutelen met zich mee brengt. Aangezien ik vooral op N wegen in oost-nederland rij heb ik ook niet zoveel vermogen nodig. Mijn andere auto is een e12 520/4 uit 1976, dus 4 cilinder 5 series ben ik wel gewend.
Wat moest het worden dan? Ik wilde graag een touring met een m43 en niet al te kaal, aangezien er in nederland niet echt wat naar mn smaak te koop stond ben ik maar in duitsland gaan kijken en een roestvrije Technoviolett 518i touring met 200000km en een motorprobleem opgehaald (kwam nogal wat koelwater uit de uitlaat...)
De auto heeft de volgende opties:
Edition uitvoering
Airco (niet werkend, nog niet goed naar gekeken, maar de droogfles is verrot, dus dat zal alvast 1 ding zijn)
Dubbel shuifdak (perfect werkend, iemand tips om dit zo te houden?)
Thermometer+digitaal klokje
millpoint halfleder
Elektrische ramen voor
origineel Sportstuur met airbag (Wil deze op termijn vervangen door zo'n 4-spaaks "e39" stuur, past wat beter bij zo'n "opa" auto vind ik
Armsteunen voorin, interieurlampjes etc.. Kortom niet vollaustattung maar ook niet helemaal kaal, goed genoeg voor mij.
Motortje bleek een gescheurde kop te hebben, toen een motortje van een e36 318i gekocht, daar de kop vanaf gehaald, laten schoonmaken en controlleren, maar toen alsnog maar besloten om ook het blok om te zitten ivm roest door het koelwater in de cilinder wanden, dus kopje weer op de 318i motor, karter, motorsteunen en aircopompsteun omgeschroefd, nu nog wachten op nieuwe koppeling en dan ie er weer in. Er zat een behoorlijk nieuwe Radiateur en thermostaat op de auto, nu nog een nieuwe visco en waterpomp, karterontluchting klep en slang, nieuwe slangen aan het startventiel en nieuwe vacuumslangetjes erop en dan zou motorisch alles weer in orde moeten zijn voor de volgende 200000.
Volgende dingen op de planning:
importkeuring
Bakolie diffolie en remolie verversen
Luchtfilter, interieurfilter en brandstoffilter vervangen
Dakrails mooi maken (verf bladert af)
airco werkend maken
cruise controll inbouwen (moet dit specifiek 518i zijn of kan een andere benzine ook?)
sideskirts er even afhalen om te kijken hoe het eronder uitziet
Achterklepbedrading nakijken (het ruit wil niet meer "appart" open)
Achterkleprruit vervangen door eentje zonder roest bij het 3e remlicht (mag je deze zomaar vervangen door een gewone?)
Verder nog preventief onderhoud wat aan te raden valt?
Fotos zal ik later proberen toe te voegen
Ik ben Klaas, ben al een hele tijd lid hier, maar heb nu eindelijk zelf ook een e34 :p
Een aantal weken terug heb ik een 518i touring gekocht uit 1995 (ook mijn eigenbouwjaar toevallig) Waarom een 518i touring? Dat had een hele rationele reden eigenlijk, eerst wezen kijken voor een e46 318i touring, maar daar zat ik niet zo lekker in vanwege mijn lengte, dus gaan kijken naar alternatieven. Blijkt dat een 518i touring per maand net zoveel kost als een e46 318i touring, aangezien de belasting een beetje meer is en de verzekering een beetje minder en ik in een e34 wel goed kan zitten. Daarbij komt dat een e34 natuurlijk veel mooier en ook niet zo gangbaar is als een e46, dus de keuze was gauw gemaakt. Ik heb ook altijd een beetje een zwak gehad voor een 518i, het is ergens aandoenlijk zo'n klein motortje in zo'n grote motorruimte, wat natuurlijk ook weer voordelen met sleutelen met zich mee brengt. Aangezien ik vooral op N wegen in oost-nederland rij heb ik ook niet zoveel vermogen nodig. Mijn andere auto is een e12 520/4 uit 1976, dus 4 cilinder 5 series ben ik wel gewend.
Wat moest het worden dan? Ik wilde graag een touring met een m43 en niet al te kaal, aangezien er in nederland niet echt wat naar mn smaak te koop stond ben ik maar in duitsland gaan kijken en een roestvrije Technoviolett 518i touring met 200000km en een motorprobleem opgehaald (kwam nogal wat koelwater uit de uitlaat...)
De auto heeft de volgende opties:
Edition uitvoering
Airco (niet werkend, nog niet goed naar gekeken, maar de droogfles is verrot, dus dat zal alvast 1 ding zijn)
Dubbel shuifdak (perfect werkend, iemand tips om dit zo te houden?)
Thermometer+digitaal klokje
millpoint halfleder
Elektrische ramen voor
origineel Sportstuur met airbag (Wil deze op termijn vervangen door zo'n 4-spaaks "e39" stuur, past wat beter bij zo'n "opa" auto vind ik
Armsteunen voorin, interieurlampjes etc.. Kortom niet vollaustattung maar ook niet helemaal kaal, goed genoeg voor mij.
Motortje bleek een gescheurde kop te hebben, toen een motortje van een e36 318i gekocht, daar de kop vanaf gehaald, laten schoonmaken en controlleren, maar toen alsnog maar besloten om ook het blok om te zitten ivm roest door het koelwater in de cilinder wanden, dus kopje weer op de 318i motor, karter, motorsteunen en aircopompsteun omgeschroefd, nu nog wachten op nieuwe koppeling en dan ie er weer in. Er zat een behoorlijk nieuwe Radiateur en thermostaat op de auto, nu nog een nieuwe visco en waterpomp, karterontluchting klep en slang, nieuwe slangen aan het startventiel en nieuwe vacuumslangetjes erop en dan zou motorisch alles weer in orde moeten zijn voor de volgende 200000.
Volgende dingen op de planning:
importkeuring
Bakolie diffolie en remolie verversen
Luchtfilter, interieurfilter en brandstoffilter vervangen
Dakrails mooi maken (verf bladert af)
airco werkend maken
cruise controll inbouwen (moet dit specifiek 518i zijn of kan een andere benzine ook?)
sideskirts er even afhalen om te kijken hoe het eronder uitziet
Achterklepbedrading nakijken (het ruit wil niet meer "appart" open)
Achterkleprruit vervangen door eentje zonder roest bij het 3e remlicht (mag je deze zomaar vervangen door een gewone?)
Verder nog preventief onderhoud wat aan te raden valt?
Fotos zal ik later proberen toe te voegen