E34Forum.nl

 #27454  door danny-ex-touringE34
 
Hoi allen. Ik geef de aftrap maar. Het idee komt van Xatox om de E39 rijders hier een plaatsje te geven als een soort subforum.
mijn voorstelling van onze E34 opvolger staat bij " Community - E34's van Leden - onze volgende/'nieuwe' auto. Lijkt mij dat dat daar wel kan blijven staan als info over het autobezit verloop van ons. Nieuws over de E39 kan dan hier z'n vervolg vinden.
Zou leuk zijn als Epmans en P.K., waarvan ik weet dat ze ook een E39 hebben, hier over hun e39 gaan vertellen.
Heb in het forum zo gauw niet nog meer bezitters van de E39 kunnen opsporen om die te noemen.

Deze later toegevoegde foto's
Hier staat de auto op de winterset (photobucket opgeheven)
de zomerbanden set(photobucket opgeheven. Probeer later foto's opnieuw te plaatsen)

lelijke roestplek (id)
zit wel antiroest op, nog geen lak te kijken hoe de roest zich eventueel doorzet
Groeten, Danny
Laatst gewijzigd door danny-ex-touringE34 op 06 mei 2021, 18:01, 3 keer totaal gewijzigd.
 #27456  door epmans
 
nou inderdaad dan, ik zal beginnen met een fotootje van de e39 waar wij mee rond zoeven. Een 2003 530ia Touring, zwart met cremekleur van binnen. Kmstand op dit moment 334.000, dat is circa 3000 sinds aanschaf.
Bij recente onderhoudsbeurt is de sensor van het olieniveau vervangen en ik heb er wielen onder gemonteerd die ik mooi vind ipv wielen die van een e60 afkomstig zijn.
thumbnail_IMG_0784.jpg
Maar ik overdrijf het natuurlijk want ik heb er ook al 1 doorverkocht na wat opknap en nieuwe apk (6 weken mee gereden). Dit was mijn eerste e39 gekocht op oudejaarsdag 2019.
Het is een 523i Touring met handbak.
thumbnail_IMG_4184.jpg
En er staan op dit moment 2 slopers.
deze 523ia touring uit 1999
thumbnail_IMG_0714.jpg
en een 530ia Touring uit 2003
PHOTO-2020-04-27-20-01-05.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #27458  door P.K.
 
Ja gaaf! Goed idee.

Ben druk bezig met mijn e39 wat op te knappen voor een prikkie dus deel het graag.
 #27460  door Theo
 
Ik heb in 2011 een jaartje met een 97-er 535i sedan gereden en twee jaar geleden een zomertje met een zwarte 528i touring. Allebei met zwart leer en houtmotief van binnen, schitterende interieurs vind ik dat.

E39 Tourings zijn op dit moment ècht voor bodemprijzen te koop, leuk om een keer te proberen als je nu E34 rijdt. Je krijgt echt héél veel auto voor weinig geld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #27461  door danny-ex-touringE34
 
Edit Epmans ""' Kmstand op dit moment 334.000, "" .

Dan kan ik jou mooi volgen, want de onze kochten we met 315+ op de teller. Nu bijna 320xxx.
Wat jij misschien tegenkomt kan voor mij een aanwijzing zijn ergens op te letten. Geef je het even door :lol: :lol: .
Jouw 2 tourings zien er aan de buitenkant goed uit en toch worden ze gedemonteerd? Hoge km-standen misschien? Wel goed on te weten; zijn er mogelijk onderdelen die ik tzt kan gebruiken.

Heb jij gegevens(onderhoudsboekje) of de bak ooit is gespoeld? Bij onze auto zat geen boekje en heb ook het onderhoud niet kunnen traceren.
Alleen 3 APK formulieren(2017,18 en 19) en daar stond het één en ander op nodig voor een geldige APK en de adviespunten. De laatste gaf 0 aan. Kreeg er een nieuwe APK bij en die gaf overal 0 aan.
Eerste kleine storinkje is dat soms de interieurfan ermee stopt, dan even aan het stekkertje+ kabeltje frunniken en hij doet het weer. Heeft zich nu 3x voorgedaan, is wel een beetje irritant. Ga het kabeltje op de één of andere manier vastleggen, want het komt toch door het bewegen/trillingen van de auto.
Leuk dat de eerste bezitters hier een kleine club vormen, met dank aan Xatox voor het idee, :D :D . Groeten, Danny
 #27463  door Machiel
 
Ik ga dit topic ook met interesse volgen. Er zal ooit een dag komen dat de E34 eruit gaat en vooralsnog is voor mij een E39 dan de logische vervanger. Waarschijnlijk dan weer een zescilinder, hoewel ik een 540 toch ook wel aantrekkelijk vind. Zo veel rij ik nu ook weer niet.
 #27464  door epmans
 
@danny

wij rijden bijna geen km dus jouw tellerstand zal snel de onze inhalen. wij hebben er nu circa 3dkm mee gereden (aankoop 20 maart).

nee er was bij mij ook geen onderhoudshistorie. wel had ik voor aanschaf getoetst of de kmstand logisch is.
de actuele stand was dat de auto een kleine beurt nodig had en in augustus weer opnieuw gekeurd moet zijn. Daar heb ik inmiddels voor zorg gedragen en heb bij de onderhoudsbeurt tevens de sensor olienivo vervangen en dus ook alvast de keuring verlengd tot volgend jaar. Ik ben daar altijd op tijd mee en heb de auto nu mee gegeven aan kindlief voor hun vakantie. de auto kwam ook met gladde banden, die zal ik nog wel een keer moeten kopen (rijdt nu op set die ik nog had liggen).
verder alleen twee lampjes gewisseld.

de ene sloper ziet er op de foto wel aardig uit, in werkelijk is te zien dat dit een echte werkauto was.
de 2003 is wel een mooie auto, zowel binnen als buiten. maar heeft 2 jaar terug aanrijding gehad en is niet meer in elkaar gezet en is ook niet meer compleet.
 #27466  door P.K.
 
Nou komt ie dan, mijn E39 523i handbak uit augustus 1996 met dik 364.000km op de teller. Gekocht in mei met zo'n 3dkm minder. Denk dat het destijds de goedkoopste rijdende E39 van marktplaats was met deze specificaties. Meesten waren automaat of een handgeschakelde 520i, en 150pk is net te weinig vind ik zelf.

M'n broer en vader rijden al een tijdje E39, dus ik ben bekend met alle 'dingetjes' die horen bij een E39. Ik wist dus ook al hoe lekker ze kunnen rijden, maar wilde eigenlijk geen automaat. Een beetje sportief rijden vind ik wel lekker en dat gaat gewoon fijner met een handgeschakelde uitvoering.

Dus afgelopen mei gekeken naar deze E39, ook als 'tijdelijke vervanger' voor de E34.

Hier naast die van m'n pa in dezelfde kleur Oxfordgrün-metallic.
Afbeelding

Bij bezichtiging was de auto echt vies, had lang stilgestaan leek het, en bij de testrit begon de motor te tikken.
Dus 2 straten verderop omgekeerd en gezegd dat er olie bij moest... 2,5 liter later konden we aan de 2de testrit beginnen (meeste mensen zouden dan al weglopen, en terecht).
Onderin had hij weinig vermogen maar voor de rest leek het prima, alleen was het een ruig ding en dat bedoel ik niet positief.


Dus wat van de prijs afgehaald en maar meegenomen, een beetje opknappen is geen probleem en de basis leek wel in orde.

Bij aankomst in Groningen meteen maar door de wasstraat gedrukt, daar werd de auto sowieso al 100 euro meer waard van :lol:
Deze e39 is uitgevoerd met een 2 tone lederen interieur met opties zoals automatisch dimmende binnenspiegel, bekerhouders voor en achter, multifunctioneel stuurwiel (nog niet standaard in '96), breed instrumentencluster en alles werkte waaronder de airco. Erg prettig.

Afbeelding

Ook meteen gekeken naar het onderhoud. Boekje zit erbij met wat onderhoudsgeschiedenis, maar die loopt maar tot 240.000km.
Het gebrek aan vermogen onderin bleek te liggen aan een kapotte nokkenassensor die snel uitgewisseld is voor een goede. Wereld van verschil.
Interieurfilterbakken ook leeggehaald

Afbeelding

Oorzaak van het eerdere gebrek aan olie was ook duidelijk geworden, de klepppendeksel pakking was kneiterhard geworden, dus die is ook snel vervangen plus later een hoognodig oliebeurtje.

Afbeelding

Ook vond ik de 15'' standaard velgen niet om aan te zien, dus ook redelijk snel voor een prikkie een setje style 33 kunnen vinden. Eigenlijk dé standaard E39 velg voor mooie looks en optimaal comfort.

En dan ziet zo'n eerder verwaarloosde E39 er toch opeens weer chique uit.
Afbeelding

Maar ja als je dan opeens via via een setje style 32 breedset voor een E39 krijgt aangeboden zeg je geen nee natuurlijk. Want dat is dé perfecte velg voor onder een E39 vind ik.

Afbeelding

Helaas op weg naar huis nadat ik de velgen had gemonteerd ging de plastic behuizing van de radiator kaputt. Ook zo'n typisch M52 probleempje.
Dus die uitgewisseld voor een goed exemplaar.

Afbeelding

En zoals het gaat bij oude BMW's, zodra je ze beter maakt/repareert gaat er sowieso wat anders stuk want die aandacht vinden ze wel prettig na jaren lang te zijn verwaarloosd..

Het eerste was een kapot raammechanisme achter, ook zo'n typisch E39 ding.
Dus een nieuwe gekocht voor het geld wat sommigen vragen voor een 2dehandsexemplaar (die ook stuk gaat).
Afbeelding

Toen ik rechtsachter had vervangen ging vlak daarna linksachter stuk.. Dus ook die maar vervangen :roll:

Niet lang daarna ging opeens een ABS sensor stuk (iets wat ik gelukkig uit kan lezen met m'n BMW uitleescomputer).
Bij het 'verwijderen' daarvan bleef de helft hangen want het brak gewoon af.
Dus daarvoor moet de aandrijfas enzo los zodat ik van binnenuit de sensor er uit kan drukken. Dat moet nog want ik wacht nog op een dop 41 voor de moer van de aandrijfas..

Nu rijd ik dus zonder ABS en ASC. :(

Afbeelding[

Bij de oliewissel had ik nog niet de bougies vervangen, en dat mocht ook wel afgaande aan de elektrode afstand. Dus bij de brezan bougies gehaald en vervangen.
Paar dagen later rijd ik vlot over de snelweg en wil hij niet echt harder dan wat ie zou moeten kunnen. Bij de afrit trilde alles in de auto, dus er was iets goed stuk.

Dus uitlezen maar..
Afbeelding[

1 cilinder deed dus helemaal niks. Bobines omgewisseld maar geen verandering van het probleem.
Dus toch maar even de nieuwe bougie van cilinder 4 los gehaald.

Die bleek zichzelf vast te hebben gelast en daarmee onbruikmaar gemaakt..
Oude bougie er weer ingedrukt en probleem opgelost. Vond het gek dat zo'n nieuwe bougie al stuk kon zijn, gewoon 1 van Bosch dus ook geen troep.

Gelukkig was het daarmee klaar met de problemen, moet alleen nog de koppeling vervangen want die is redelijk versleten.

Ook nog koplampglazen gescoord met witte knipperlichten ipv oranje.

Afbeelding

Originele V8 nieren met chromen spijlen.

Afbeelding

En achterlichten met witte knipperlichten
Afbeelding

Wat nog moet (optisch gezien) is witte zijknipperlichten, een subtiele verlaging (zoals bij een M onderstel) en een nieuwe bumperbalk aan de voorzijde zodat de voorbumper weer mooi zit. Die heeft duidelijk eens een klein tikje gehad.
Oh ja en nieuwe kentekenplaten, die achterop lijken wel half gesmolten.

Als ie enigsinds hier op lijkt ben ik erg blij: https://www.premiumclassics.nl/news/979 ... n-Navi-Pro

Kortom een vlotte, comfortabele en steeds mooier wordende beunbak voor woon werk verkeer, heerlijk.
 #27467  door Theo
 
Leuk verhaal zeg! Dit vind ik nou de leukste manier van autorijden, gewoon lekker low budget maar toch alles beter en meer naar je zin maken dan het al was.
 #27468  door danny-ex-touringE34
 
Inderdaad, dit uitgegebreide verhaal van P.K. is prachtig om te lezen. Mooi foto's erbij, zo leukt dat de post mooi op. Ga toch maar kijken of ik bij mijn post nog wat foto's kan bijvoegen. Heb ook al wat dingetjes kunnen doen. Groeten, Danny
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7