Nog is aan de slag gegaan met de E34 in deze barre corona tijd.
Op mijn to-do lijst had ik nog staan om een M50 non-vanos inlaat nokkenas te plaatsen in mijn M50 vanos uitlaatzijde.
Dit is echter niet volledig plug and play, de 'face' waar de camshaft gears op komen is bij de non vanos iets dikker.
Hierbij dient deze binnen de specificaties gebracht te worden zodat de gears terug in lijn met elkaar staan.
Op het www lees jij altijd hier 2mm van af te laten draaien. Gelukkig vertrouw ik niet altijd blindelings op alles wat ik lees.
Na het meten en vergelijken met mijn originele as kwam ik tot het besluit dat het namelijk 2.35mm is.
Heb dit netjes laten afdraaien zodat alles past zoals het hoort.
Omdat als je deze nok plaatst de originele timing equipment niet meer past, heb ik templates gekocht die het mogelijk maken de nokken zonder ze te gaan klokken makkelijk op timing te plaatsen.
Hierbij heb ik gekozen om de uitlaat nok op 0 graden te zetten.
Maar de M54b30 inlaat nok deze keer 10 graden te vervroegen.
Zo kan ik het koppelgebied iets vroeger laten opkomen, omdat ik had gemerkt met de M54b30 nok dat ik enkel winst had hoog in het toeren gebied.
Het nadeel van deze setup is wel dat ik nu met een zeer korte LSA zit (dit wilt zeggen hoe dicht de lobe centers bij elkaar zitten).
Alsook ik redelijk wat overlap heb, vele zweren hier echter bij maar nu ik het zelf ondervonden heb, heb ik toch mijn twijfels.
Het inlaat vacuum is serieus afgenomen, dit wilt zeggen dat mijn uitlaat kleppen nog te veel openstaan zodra de zuiger aan zijn ingaande slag bezig is.
Heb in de plaats wel een mooi geluid gekregen en een serieuze boost in het midden gebied van mijn toerental, maar bovenin mis ik wel wat.
Gelukkig was ik hier op voorzien en heb ik ook een template klaarliggen met 6 graden advanced.
Dit geeft weer een iets wijder LSA en minder overlap.. moet het nog testen maar ik hou jullie op de hoogte.
Wat cijfers:
M50B20NV – intake 240º, 9.7mm lift; exhaust 228º, 8.8mm lift
* M50B25NV – intake 240º, 9.7mm lift; exhaust 228º, 8.8mm lift
M50B25TU – in 228º, 9.0mm; exh 228º, 9.0mm
M52B20TU – in 228º, 9.0mm; exh 244º, 9.0mm
M52B25TU – in 228º, 9.0mm; exh 244º, 9.0mm
M52B28TU – in 228º, 9.0mm; exh 244º, 9.0mm
M54B25 – in 228º, 9.0mm, exh 244º, 9.0mm
* M54B30 – in 240º, 9.7mm, exh 244º, 9.0mm
S50B30US – in 252º, 10.2mm; exh 244º, 9.5mm
S50B30 – in 260º, 12mm; exh 260º, 12mm
S50B32 – in 256º, 9.7mm; exh 240º, 9.0mm
S52 – in 252º, 10.2mm; exh 244º, 10.2mm
10 graden advanced op inlaat nok en 0 graden op uitlaat geeft 106.75 LSA en 26.5 graden overlap.
6 graden advanced op inlaat nok en 0 graden op uitlaat geeft 108.75 LSA en 22.5 graden overlap
In een normale situatie als we bijvoorbeeld een M54b30 motor hebben zit dit op 112.5 LSA en 23 graden overlap.
Ik vermoed dat mijn motor het beste gaat reageren op 0 graden uitlaat en ergens tussen de 3 en 6 graden advanced op inlaat.
Zodat ik met mijn LSA tussen de 108.75 en 110 uitkom.
Time will tell
.