Ik zag hem staan bij Autohan en verwonderde me dat hij nog niet weg was, daar was Han zelf ook verbaast over. Zoveel opties voor die centen, daar moest een 'liefhebber' voor zijn.
Oké, wat zit er allemaal voor leuks op:
- Zwart electrisch leer met verwarming
- Electrisch verstelbaar (sport-) stuur
- Uiteraard airco, CV, CC, vier electrieke ramen, knoppen op het stuur, maar dat hebben alle E39's
- Trekhaak
- Glazen schuifdakkie
Maar ook gimmick's als ramen die alle vier openen en sluiten als je de knop op de afstandbediening vast houdt. Lekker als je auto in de zon staat en je er over twee minuten mee weg wil. Effe langs lopen, knoppie vasthouden en even lekker door laten tochten. Dàt vind ik dus vet, had mijn E39 535i destijds ook.
Na twee dagen rondjes rijden kan ik concluderen dat het onderstel behoorlijk wat aandacht nodig heeft, de schokbrekers zijn niet best en het klappert er lekker op los allemaal. Desondanks stuurt hij perfect, E39 zespitters hebben een tandheugelstuurhuis à la E30 en dat merk ik echt direct, echt veel beter dan een vaag kogelkringloop-geval zoals in de E34 en E39 8-cilinders. Na 282.000 kilometer nog steeds een loepzuivere besturing in de middenstand en gewoon 'levendiger' dan verwacht. Prima.
Qua onderstel is het allemaal niet best, maar motor en bak maken die ergernis meer dan goed, allemachtig wat loopt hij zuiver en schakelt hij lekker, ècht lekker. Ik denk dat de uitlaat niet zo best meer is (nog niet bekeken), maar de sound is echt top, die 2.8 klinkt gewoon top en ook daar word ik gelukkig van. Ik zit mezelf zelfs af te vragen of ik door de tijd een hele frisse E39 Touring op zal zoeken als dagelijkse auto, zo'n ding rijdt gewoon echt goed.
Wat ook meteen opvalt in vergelijking met mijn eigen compleet versleutelde E34 is het lage toerental van de motor op de snelweg en het gevoel van 'bottompower' bij lage toeren. Een M52B28 heeft gewoon een hele berg koppel onderin in vergelijking met een M50B25 en ook dat rijdt gewoon verdomd lekker.
Is het dan allemaal haleloeja? Nee zeker niet, de auto heeft een rotte achterklep en her en der wat roest en deuken. De eerste indruk is aardig, maar na een minuutje kritisch kijken zie je veel ellende. Het is geen knapperd zullen we maar zeggen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.