Hi allen,
Enige tijd geleden is er in mijn E30 een M30B35 blok gemonteerd. Na een jaartje rijden, afstellen en onderhoud draait deze inmiddels erg lekker. Maar recentelijk is er iets raars ontstaan en ik hoop dat jullie me richting de oplossing kunnen helpen.
Bij koude start draait de motor c. 600 toeren. Hij bokt wat (lijkt net te lage toeren te draaien), maar valt nooit uit. Bij het warmrijden draait hij steeds soepeler. Dan, na 10-15min rijden, begint de motor stationair opeens 1700 toeren te draaien. Soms 5min en dan weer 5min niet. Het lijkt erop dat de ICV (idle control valve) signaal krijgt dat hij wijd open moet.
Dingen die ik heb gecheckt:
- Vacuum slangen lekken niet
- Kleppen zijn gesteld
- Bougies zijn vervangen
- Weerstand ICV gecheckt (20 & 40 Ohm)
- ICV klep schoongemaakt (remmenreiniger)
- Het ‘tikje’ van de TPS (throttle positions sensor) werkt naar behoren
Persoonlijk denk ik dat het 3 dingen kunnen zijn:
- ICV kapot
- TPS kapot
- Temperatuursensor op de thermostaat kapot (koudestart mechanisme foutief geactiveerd)
Hoe kan ik dit aanpakken?
Enige tijd geleden is er in mijn E30 een M30B35 blok gemonteerd. Na een jaartje rijden, afstellen en onderhoud draait deze inmiddels erg lekker. Maar recentelijk is er iets raars ontstaan en ik hoop dat jullie me richting de oplossing kunnen helpen.
Bij koude start draait de motor c. 600 toeren. Hij bokt wat (lijkt net te lage toeren te draaien), maar valt nooit uit. Bij het warmrijden draait hij steeds soepeler. Dan, na 10-15min rijden, begint de motor stationair opeens 1700 toeren te draaien. Soms 5min en dan weer 5min niet. Het lijkt erop dat de ICV (idle control valve) signaal krijgt dat hij wijd open moet.
Dingen die ik heb gecheckt:
- Vacuum slangen lekken niet
- Kleppen zijn gesteld
- Bougies zijn vervangen
- Weerstand ICV gecheckt (20 & 40 Ohm)
- ICV klep schoongemaakt (remmenreiniger)
- Het ‘tikje’ van de TPS (throttle positions sensor) werkt naar behoren
Persoonlijk denk ik dat het 3 dingen kunnen zijn:
- ICV kapot
- TPS kapot
- Temperatuursensor op de thermostaat kapot (koudestart mechanisme foutief geactiveerd)
Hoe kan ik dit aanpakken?