E34Forum.nl

 #2190  door Coach
 
De 89'er blijft qua koeling netjes in het midden, behalve als ik in de file of door de stad rijd. Dan loopt ie op tot over het midden. Is dat normaal bij een M20B20 of moet ik de koeling laten checken? Warmlopers is een beetje een trauma voor mij, dus als het maar enigszins verdacht is laat ik het maken.
 #2191  door Frank87
 
Even vooraf.. De reden dat dit gebeurt is natuurlijk dat de rijwindkoeling wegvalt en de motor stationair draait. Ook de waterpomp maakt dus veel minder omwentelingen. Een auto heeft dan een viscofan of elektrische fan die bij koelt.

Je hebt de volgende onderdelen:
- Waterpomp, pompt de vloeistof rond
- Thermostaat, gaat open en laat vloeistof door
- Radiateur, koelt oa. met rijwind de vloeistof af
- Viscofan, helpt bij het koelen als rijwind niet hard genoeg is

Kijk eerst het simpelste, is je koelvloeistof bij een ijskoude motor op een vlakke ondergrond precies daar waar hij moet staan? Ok, dus het is niet je vloeistof. Als de vloeistof nog een goede kleur heeft (Bladgroen, Zwembad Blauw, Limonade Rood) is de vloeistof dus ook niet afgebroken.

Rijdend heb je koeling dus je radiator en waterpomp doen tenminste iets.. Je thermostaat zit dus ook niet potdicht.

Kijk daarna even of er geen rotzooi tussen de grill en radiateur zit. De rijwind moet probleemloos de auto kunnen koelen. Na 20 jaar kan er best wat vuil zitten wat de koelcapaciteit laat afnemen. Het kan op de grill zitten, achter de grill zitten of op de radiateur zitten. Dit vuil kan als isolator fungeren waardoor de koelcapaciteit van de radiator afneemt.

Nu komen de onderdelen.. Ik zou beginnen met de "hulpkoelmiddelen" checken. De visco fan dus. Dit lost waarschijnlijk al je probleem op als het een oude auto is. Vaak zie je of je visco kapot is door aangekoekte zwarte modderrestjes. Dit is de vloeistof die er uit gelopen is.

Als je vloeistof op niveau is, je visco en andere hulpmiddelen correct werken, dan wordt het zoeken. Ik ben zelf van in 1 keer goed en zou dan al radiateur, waterpomp, thermostaat en visco vervangen TENZIJ ik kop schade vermoed. Dan is het een ander verhaal

Ik ken de M20 niet goed genoeg om typische M20 problemen aan te kaarten.

Omdat dit een gasbak is, weet ik niet of dat nog invloed heeft. Is het zo dat een motor op LPG warmer draait? Of is dat verwaarloosbaar. Als dat zo is, moet je dus een zwaardere radiateur hebben o.i.d.
 #2193  door Koen
 
^ goed verhaal.

Ik zou ook zeggen: check de viscokoppeling van de fan als eerste. Dit kun je doen door (voorzichtig) een opgevouwen krant in de fan te duwen bij een warme, stationair draaiende motor en te kijken of je de fan zo kunt laten stoppen. Zo ja, dan is de viscokoppeling kapot. Zo nee, dan is de radiateur als eerste verdacht.
 #2195  door ivo
 
Visico vervangen, de meeste makkelijke oplossing naast de controle van koelvloeistofpeil.
Vrijwel zeker dat de visco problemen geeft.
 #2196  door Theo
 
ivo schreef:Visico vervangen
+1

Als hij met rijwind keurig op temperatuur blijft, dan is wat mij betreft het lek al boven.
Een visco is een mooi stukje techniek, jammer dat ze zo gauw kapot zijn.
 #2198  door ivo
 
Probleem is vaak dat het bimetaaltje vies/smerig/vettig wordt en dan doet ie niet meer helemaal wat ie moet doen.
En ach, bij een wagen uit 1989 mag je niet klagen dat de visco's eens de geest geeft vind ik ;)
 #2201  door Philippe6
 
Als je motor goed warm is en parkeert hem, laat hem eens draaien en doe de motorkap Open.
wanneer je de motor dan uitzet en de fan is het oog houdt, zou de fan vrij snel moeten stoppen met draaien. (weerstand viscokoppeling)
Indien de fan nog enkele seconden blijft doordraaien als de motor al gestopt is, gaat de koppeling waarschijnlijk ook kapot zijn. (weinig weerstand in de koppeling waardoor deze blijft draaien)

ook zou je de viscokoppeling moeten horen aanslaan als het wijzertje van de temp boven het midden gaat.
Dan hoor je hem hard blazen, dat is zo toch bij mijn M30B35..