De 89'er blijft qua koeling netjes in het midden, behalve als ik in de file of door de stad rijd. Dan loopt ie op tot over het midden. Is dat normaal bij een M20B20 of moet ik de koeling laten checken? Warmlopers is een beetje een trauma voor mij, dus als het maar enigszins verdacht is laat ik het maken.
Even vooraf.. De reden dat dit gebeurt is natuurlijk dat de rijwindkoeling wegvalt en de motor stationair draait. Ook de waterpomp maakt dus veel minder omwentelingen. Een auto heeft dan een viscofan of elektrische fan die bij koelt.
Je hebt de volgende onderdelen:
- Waterpomp, pompt de vloeistof rond
- Thermostaat, gaat open en laat vloeistof door
- Radiateur, koelt oa. met rijwind de vloeistof af
- Viscofan, helpt bij het koelen als rijwind niet hard genoeg is
Kijk eerst het simpelste, is je koelvloeistof bij een ijskoude motor op een vlakke ondergrond precies daar waar hij moet staan? Ok, dus het is niet je vloeistof. Als de vloeistof nog een goede kleur heeft (Bladgroen, Zwembad Blauw, Limonade Rood) is de vloeistof dus ook niet afgebroken.
Rijdend heb je koeling dus je radiator en waterpomp doen tenminste iets.. Je thermostaat zit dus ook niet potdicht.
Kijk daarna even of er geen rotzooi tussen de grill en radiateur zit. De rijwind moet probleemloos de auto kunnen koelen. Na 20 jaar kan er best wat vuil zitten wat de koelcapaciteit laat afnemen. Het kan op de grill zitten, achter de grill zitten of op de radiateur zitten. Dit vuil kan als isolator fungeren waardoor de koelcapaciteit van de radiator afneemt.
Nu komen de onderdelen.. Ik zou beginnen met de "hulpkoelmiddelen" checken. De visco fan dus. Dit lost waarschijnlijk al je probleem op als het een oude auto is. Vaak zie je of je visco kapot is door aangekoekte zwarte modderrestjes. Dit is de vloeistof die er uit gelopen is.
Als je vloeistof op niveau is, je visco en andere hulpmiddelen correct werken, dan wordt het zoeken. Ik ben zelf van in 1 keer goed en zou dan al radiateur, waterpomp, thermostaat en visco vervangen TENZIJ ik kop schade vermoed. Dan is het een ander verhaal
Ik ken de M20 niet goed genoeg om typische M20 problemen aan te kaarten.
Omdat dit een gasbak is, weet ik niet of dat nog invloed heeft. Is het zo dat een motor op LPG warmer draait? Of is dat verwaarloosbaar. Als dat zo is, moet je dus een zwaardere radiateur hebben o.i.d.