E34Forum.nl

 #21699  door LemmwnsB89
 
Beste leden,

Ik zit tog een beetje met de handen in het haar... Ik ga onderhoud zelf doen maar ben er niet uit welke olie ik moet nemen, omdat er zoveel aanbod is, en op internet bieden ze zowel 5w40 als 10w40 half synthetisch aan wat mij doet twijfelen. Nu had ik castrol Edge TITANIUM 5w40 of castrol gtx 10w40 zien staan, aan te raden of? Endan vroeg ik mij nog af hoe de dieselfilter vervangen word?
Alvast bedankt.

Mvg Bart
 #21700  door epmans
 
Ik zou hier op het forum het zoekprogramma even gebruiken, daar is voor de m51 al veel over gezegd.
 #21701  door flash
 
Ik meende dat Easy Rider zweert bij Shell Rimula R4
 #21702  door LemmwnsB89
 
Ja ik heb het al eens opgezocht en verschillende topics gelezen maar gaat er tog voornamelijk om minerale of synthetische olie. Maar ik zou hetzelfde erin willen doen als erin zit, omdat anders de motor moet geflusht worden geloof ik. Zelf vermoed ik dat er een half synthetisch olie inzit, wagen is altijd onderhouden geweest in bmw garage.


Mvg
 #21703  door Ward.
 
Waarom bel je niet eens die Bmw garage op om te vragen welke olie er zou kunnen inzitten?
Dan weet je het 100% zeker.
 #21704  door LemmwnsB89
 
Ja ik ga eens langs de garage rijden vandaag om het na te vragen. Maar ik bedoel eigenlijk dat ik het zelfde type olie er terug in wil hebben. En dan liefst de beste olie van dat type voor de m51. En ziter verschil in de oliefilters, ik zie vele verschillende maten, dat geld ook voorde dieselfilter.


Mvg
 #21707  door LemmwnsB89
 
LemmwnsB89 schreef:Ja ik ga eens langs de garage rijden vandaag om het na te vragen. Maar ik bedoel eigenlijk dat ik het zelfde type olie er terug in wil hebben. En dan liefst de beste olie van dat type voor de m51. En ziter verschil in de oliefilters, ik zie vele verschillende maten, dat geld ook voorde dieselfilter.


Mvg


Volgens de garage Q8 synthetische olie... En de garagist wist ook niet zeker of het 5w of 10w40 is. Dus niet veel wijzer geworden daar, hij verklaarde wel andere olie te gebruiken in de oude diesel wagens dan in de nieuwere.

Maar nu weet ik nog niet of ik 5w of 10w moet aanschaffen en of het synthetisch of half synthetisch moet zijn...



Mvg
 #21723  door easy rider
 
LemmwnsB89 schreef:...Volgens de garage Q8 synthetische olie... En de garagist wist ook niet zeker of het 5w of 10w40 is...
Gezien er nu vol syntheet in zit dan kan je gewoon doorgaan daar mee maar pak dan wel de 10W40 of 15W40.
LemmwnsB89 schreef:...hij verklaarde wel andere olie te gebruiken in de oude diesel wagens dan in de nieuwere...
Dan snapt deze vakman waar het verhaal over gaat. De oude M51 motor is gemaakt voor het gebruik van synthetische olie uit die tijd. De synthetische olie van vandaag de dag is op diverse vlakken anders en niet echt geschikt meer voor gebruik in een oude diesel motor als de M51. Vandaar dat ik adviseer een goede minerale olie te gebruiken met een hoog ZDDP gehalte voor optimale smering zeker bij en tijdens de koude start. Gebruik de zoekfunctie hier en je vind er genoeg over.

By the way...half syntheet bestaat niet. Hiermee wordt bedoeld een minerale olie met synthetische eigenschappen.