Ik kwam er gisteren ook achter dat de bak bovenop een automatisch werkend ontluchtingsventiel heeft. Ik ben er dus van overtuigd dat lucht geen probleem vormt.
Ok, hier een belangrijke update:
ik heb vandaag met een revisie specialist gebeld omdat ik een klein onderdeeltje wilde bestellen. Ik heb ongeveer een kwartier gesproken over alles en de specialist adviseert om meerdere keren (2 of 3 keer) op de normale manier (dus pan legen, pan demonteren, filter monteren, pan monteren, pan vullen) te werk te gaan. De reden is als volgt:
- Bij de 5HP18 gaat het brein zich naar verloop van tijd zetten waardoor bij demontage / montage het brein nooit echt meer goed zal aansluiten op zichzelf en op de bak zelf
- Een brein uit een andere bak, ook al is het hetzelfde typenummer, zal wel passen maar heeft zich anders gezet (zie voorgaande regel)
- Als je geen klachten hebt, je het beste niet aan het brein kan komen
- De nieuwe ATF het brein ook zal reinigen maar dan later wel moet worden afgetapt (daarom meerdere keren de standaard procedure)
- Als je zonder de juiste apparatuur op een andere wijze gaat vullen (via afvoer en retour slang) het mogelijk is dat je de oliepomp van de automaat beschadigd
- Je zelfs met spoelen niet een 100% wissel voor elkaar krijgt dus meerdere keren de standaardwissel ook afdoende is
Uiteindelijk heeft de specialist me overtuigd niet zomaar aan het brein te komen. Hij gaf ook aan dat de veertjes eigenlijk niet slijten maar hoogstens minder goed reageren door vervuiling en dat deze vervuiling met meerdere malen wisselen van olie ook verholpen kan worden. Het enige wat echt kan slijten zijn de balletjes en plasticjes midden in het brein maar daarvoor is dus demontage van het brein nodig (zoals ik heb uitgevoerd) en dit is niet aan te raden als de bak nog goed functioneert. De specialist sprak over een "spoel-hype" van de afgelopen jaren waarbij iedereen het spoelen als heilig ziet terwijl dit niet zo is. Ik heb ook zelf de positieve en negatieve van het spoelen in kaart gebracht en ben het wel met hem eens.
Aangezien de bak onder de 530i nog gewoon compleet gemonteerd zit, ga ik het op de volgende wijze doen:
Dag 1
- Auto koud op een brug
- Olie aftappen via de aftapplug
- Aftapplug terug monteren
- Pan verwijderen
- Filter vervangen & Pan schoonmaken
- Pan met nieuwe pakking monteren
- Achterkant auto omhoog tot een hoek van ongeveer 30 graden
- Auto stationair laten lopen, door de versnellingen heen gaan en de bak bijvullen via de bijvul opening totdat deze uit zichzelf overloopt
===> Rijden <===
Dag 2
Hetzelfde als dag 1
Dag 3
Hetzelfde als dag 2
Op deze wijze probeer ik zoveel mogelijk oude olie en vuil uit het systeem te krijgen.
Het is misschien overbodig om 3 keer het filter en de pakking te vervangen. Wel is het zo dat het mogelijk is dat na die drie keren er telkens vuil is losgeweekt wat in het filter gaat zitten. Om dit vuil permanent te verwijderen, moet je dus telkens je filter verwijderen. Een filterset (incl. pakking) kost 20 euro dus dat komt neer op 60 euro.
Ik zie dus af van een breinrevisie en ga spoelen door meerdere keren te wisselen.