E34Forum.nl

 #1368  door Jgpeggeman
 
andre schreef:Moet je ook niet een speciaal watergekoeld uitlaatspruitstuk hebben dan?
een watergekoelde uitlaat is geen must! Het geeft wel veel voordelen. Je moet je voorstellen dat bij een auto de uitlaat warmte door de rijwind word afgevoerd, en bij een bootje dus niet. En aangezien een uitlaat tussen de 200 en 400 graden word, kun je je voorstellen dat dit een leuk kacheltje gat worden. En aangezien een inlaat en uitlaat vaak dicht bij elkaar zitten, is dat ook niet bevordelijk voor de motor.

Je kan er voor kiezen om de uitlaat goed in te pakken in uitlaat wrap. Dit scheelt een hoop warmte, maar ik raad dan alsnog aan om de uitlaat zo veel mogelijk te koelen.

Je kan ook voor bovenstaande gaan, en de uitlaat buiten de boot door buitenboordwater te laten koelen (let er wel op dat de uitlaat opening ruim voldoende boven de waterlijn zit, ivm met verzuipen)
 #1369  door easy rider
 
Het uitlaat spruitstuk, turbo en de rest wordt normaal gesproken afgekoeld door de rijwind en dat heb je in een boot niet. Er vanuit gaande dat je de M51 wel op vol vermogen wilt laten draaien zal met name de turbo het moeilijk krijgen als deze niet gekoeld zal worden. Ik vermoed dat dan de smeerolie in de turbo zo warm zal worden dat hij zijn smerende werking gaat verliezen en de turbo as in zal lopen.

Het lijkt mij dan ook verstandig toch iets met koeling te gaan doen op de turbo of daarvoor nog, op het uitlaatspruitstuk waarbij dan wel opgemerkt moet worden dat de uitlaatgassen voordat zij de turbo in gaan ook weer niet te koud worden want dan gaat het turbine wiel aanslaan met roet en dat wil je al helemaal niet.
 #1371  door Jgpeggeman
 
easy rider schreef:Het uitlaat spruitstuk, turbo en de rest wordt normaal gesproken afgekoeld door de rijwind en dat heb je in een boot niet. Er vanuit gaande dat je de M51 wel op vol vermogen wilt laten draaien zal met name de turbo het moeilijk krijgen als deze niet gekoeld zal worden. Ik vermoed dat dan de smeerolie in de turbo zo warm zal worden dat hij zijn smerende werking gaat verliezen en de turbo as in zal lopen.

Het lijkt mij dan ook verstandig toch iets met koeling te gaan doen op de turbo of daarvoor nog, op het uitlaatspruitstuk waarbij dan wel opgemerkt moet worden dat de uitlaatgassen voordat zij de turbo in gaan ook weer niet te koud worden want dan gaat het turbine wiel aanslaan met roet en dat wil je al helemaal niet.
een zogenoemde intercooler er op zetten... Watergekoelde radiateur laat maar zeggen
 #1401  door Simon e34
 
De bedoeling is om de TDS niet meer dan 3000 toeren te laten draaien en dit onder andere in verband met de belasting van de motor. uitlaat wordt water gekoeld via het hoofd koel systeem
 #1422  door epmans
 
vanaf hoeveel toeren komt de turbo er eigenlijk bij en heb je die in de boot nog wel nodig?

(natuurlijk heb je die nodig want anders is t geen TDS meer :lol: )
 #1424  door easy rider
 
epmans schreef:vanaf hoeveel toeren komt de turbo er eigenlijk bij en heb je die in de boot nog wel nodig? ...
De M51 heeft zijn maximum koppel al op 2200 toeren waarbij de turbo dan 1,2 bar blaast. E.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van de belasting op de motor. Onbelast kan de M51 6000 toeren draaien zonder turbo druk.
 #1441  door Jgpeggeman
 
op 2200 rpm max koppel.... Maar max vermogen ligt toch wel op een stuk hoger toerental!

Een reguliere marine motor (zoals de daf 575 die AlpinaB10 heeft) draait normaal gesproken max 2000 - 2500 rpm.

Nogmaals is de tds niet de meest geschikte marine motor... Maar met een 1:4 vertragingskast moet je een eind in de buurt komen. Voor een kruisertje moet je niet meer als 1000rpm op de schroef willen hebben. Voor een speedboot maakt dit niet zo vel uit, dan kun je veel meer rpm op de schroef hebben. Ik denk dan ook dat een tds wel geschikt zou zijn voor een speedboot
 #1445  door easy rider
 
Jgpeggeman schreef:...Ik denk dan ook dat een tds wel geschikt zou zijn voor een speedboot
En of de M51 geschikt is voor een speedboot.

 #1495  door Jgpeggeman
 
easy rider schreef:
Jgpeggeman schreef:...Ik denk dan ook dat een tds wel geschikt zou zijn voor een speedboot
En of de M51 geschikt is voor een speedboot.

http://www.youtube.com/watch?v=ZMUfvWtDzTA
.... Maar is wel meer een gevalletje: omdat het kan!