E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #12207  door Philippe6
 
-> 26 december 2015


De bestelde delen gaan afhalen bij BMW; 2 pakkingen voor de zijkant van het deksel, veer van de kettingspanner, plunjer, afdichtingsring voor de plug van de spanner en kogeltjes voor in de plunjer.

Afbeelding

Volgens de onderdelentekening van BMW lijkt het alsof er tussen de veer en de plunjer van de kettingspanner een kogeltje moet zitten. Deze had ik bij het demonteren van mijn kettingspanner niet gevonden dus dacht ik dat dit mogelijk de reden was waarom de ketting verkeerd lag.. De kettingspanner zou niet genoeg op druk komen omdat de olie door de plunjer heen wordt gepompt omdat het kogeltje de opening in het uiteinde van de plunjer niet zou dichten. Waardoor de ketting niet strak wordt gehouden en mogelijk een tand zou kunnen verspringen op een tandwiel!?

Afbeelding

Ook past dat kogeltje perfect in de conische zijde van de veer, welke omgekeerd gemonteerd zat op de motor!
En omdat je deze per 25 moet kopen bij BMW en deze quasi niets kosten maar ineens 25 kogeltjes aangekocht. :o

Afbeelding

TOTDAT ik bij het vergelijken van de oude & nieuwe plunjer iets hoorde rammelen in de nieuwe plunjer.
Nu zit dat kogeltje blijkbaar ingebouwd in een kamertje vooraan in de plunjer. Als je op de achterkant blaast, blokkeert het kogeltje de opening, zichtbaar op de foto en kan je niet meer doorblazen. Zo bouwt de olie dus de druk op in de plunjer en de veer dient enkel om de ketting deels op spanning te houden wanneer de motor niet draait of voor tijdens het starten dus als er geen oliedruk aanwezig is.
Dit ook eens geprobeerd op de oude plunjer en daar werkte het kogeltje ook nog dus tot daar mijn theorie waarom de ketting een tand verkeerd ligt..

Afbeelding

De nieuwe kettingspanner gemonteerd en ontlucht.
Dit doe je door het kamertje waar de kettingspanner de geleider raakt, te vullen met olie en deze zolang in te duwen en los te laten totdat alle lucht uit de kettingspanner is en de ruimte zich met olie heeft gevuld.
Geleidelijk aan voel je ook dat er steeds meer en meer druk op de spanner komt te staan.
(Wat je ook kan doen en wat ik ook nog heb gedaan, is de spanner gewoon monteren en alvorens 'echt' te starten, de motor gewoon rond laten gaan op de startermotor tot de oliedruk in de motor is opgebouwd en het olielampje in het dashboard uit gaat; ontsteking loskoppelen en relais van brandstofpomp demonteren).

Afbeelding

En de plug op moment gezet; een leiding van de aircopomp zat hier wel redelijk in de weg, vandaar het kniegewricht.

Afbeelding

Het bovenste distributiedeksel goed zuiver gemaakt.

Afbeelding

De boutjes ervan alvast klaar gezet en voorzien van kopervet.

Afbeelding

De plaatsen waar pakkingen komen voorzien van 'pakkingen pritt' zodat deze mooi blijven zitten tijdens de montage.

Afbeelding

Afbeelding
 #12208  door Philippe6
 
-> 26 december 2016


Een beetje vloeibare pakking voorzien in de hoekjes.

Afbeelding

En het deksel gemonteerd.

Afbeelding

De spatie tussen deksel en cilinderkop opgevuld met vloeibare pakking.

Afbeelding

Het koppelstuk van de nokkenas voor de rotor van de ontsteking gemonteerd met een nieuwe koperen dichtingsring en wat loctite.

Afbeelding

En de ontsteking voor op de cilinderkop verder afgemonteerd, net als het huis van de thermostaat.

Afbeelding

En de motor verder afgebouwd en KVS bijgevuld + ontlucht.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna een kleine testrit gemaakt en na de eerste keer gas geven in de straat, direct gemerkt dat de motor beter oppakt en duidelijk meer koppel onderin heeft! :dr00l: Je voelt meteen een 'push' nadat je het gaspedaal helemaal indrukt, zo hoort een gezonde 535i dus te rijden! :D
Kijk al uit naar de 2e rit!

Nu vraag ik me alleen nog af waarom de timing niet goed was:

* Heeft de 535i nooit beter gereden en heb ik altijd gedacht dat dit normaal was en is het dus een montagefout geweest toen de cilinderkop in 2012 gedemonteerd is geweest?
* Of is de ketting toch op de één of andere manier versprongen, wat ik niet hoop.

In ieder geval rijdt ie nu weer stukken beter en zit er een nieuwe kettingspanner op!
 #12210  door easy rider
 
Zo te lezen heeft je nokkenas achter gelopen. Op zich geen probleem zolang de kleppen de zuiger niet raken alleen verplaatst het maximum koppel en PK,'s zich omhoog op de toerenschaal zodat de motor "zenuwachtiger" wordt.
 #12211  door Dimitri
 
Erg mooie auto. Mooi om te zien dat je er zo goed voor zorgt en investeert voor de lange termijn.
 #12261  door JerunK
 
Welke vloeibare pakking heb je gebruikt (merk, type)?