E34Forum.nl

 #10551  door epmans
 
Nu vind ik ook dat de eerste versnelling het minst lekker schakelt! Tis net alsof ie even diep moet inhaleren en dan pas gaat (mits ie al niet in storing staat).
 #10552  door Theo
 
^ ik heb al een heel circus aan automaat-BMW's gereden, maar dit herken ik niet.
 #10553  door Coach
 
epmans schreef:Nu vind ik ook dat de eerste versnelling het minst lekker schakelt! Tis net alsof ie even diep moet inhaleren en dan pas gaat (mits ie al niet in storing staat).
Ja, precies. Daar lijkt het op. Vooral als je echt tot stilstand komt en gelijk weer door wil. Kan bijna niet zo zijn dat beide bakken precies hetzelfde 'probleem' hebben. Vanuit parkeerstand doet ie dat niet; dan voel je de bak aangrijpen en kun je gelijk weg.
 #10556  door Frank87
 
Ik denk dat dit aan een versleten omvormer ligt. Ik heb die van mij al vervangen voor een gereviseerde en sindsdien pakt hij veel beter op.

Wat dan slijt, is de stator. Deze mag bij lage toeren niet meebewegen. Bij een oude omvormer kan het zo zijn dat de koppelvergroting van de stator niet meer goed is. Dan heeft de auto even meer moeite totdat ineens die vergroting werkt.

Dit merk je vooral vanuit stilstand. Dan moet je de hele koets in beweging brengen.
 #10709  door Coach
 
Het raadsel is opgelost: de keerring van de koppelomvormer bleek te lekken. Er was een lekkage onder de auto en na veel zoekwerk bleek het daar dus vandaan te komen. Keerring vervangen en voorlopig is het probleem met te laat schakelen ook verdwenen. Nu kijken of het ook weg blijft.