E34Forum.nl

 #10381  door flash
 
Binnenkort gaat mn M5je nog eens binnen bij een specialist voor opnieuw een paar "kleinigheden" (€€€) waaronder de gaskleppen synchroniseren en de vacuumdarmpjes allemaal vervangen.
Nu vraag ik me af of er nog zwakke punten zijn in de inlaat/onderdruk die misschien best ineens aangepakt worden zoals een pakking hier of daar?
Alsook, kan er iemand me wat meer info geven over wat Nummer 10 (Vacuumdoos) en nummer 12 (Ventiel) precies doen? Heb al gehoor dat deze ook durven falen. http://www.realoem.com/bmw/nl/showparts ... Id=11_0874" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt
 #10387  door Cees
 
als je bij de m5 de motorkap open doet
dan kun je daar onderdoor kijken naar nr 10 de vlinderklep
tijdens het starten /aanslaan gaat deze ff 1x heen en weer
dan is je vacuüm in principe goed
maar vervangen kan alleen maar beter worden natuurlijk
 #10389  door Gert
 
Goed idee. Er gaat door ouderdom veel lek namelijk.
Dat vacuüm ventiel (10) kun je simpel testen door er een los slangetje op te zetten en er aan zuigen. Reageert het ventiel en blijft ze staan, dan is het membraan goed, zoniet: vervangen!
Ventiel 12 weet ik even niet. Is die niet van de luchtpomp ofzo? Die is bij mij geblokt.
 #10408  door flash
 
Nu vind ik dat de gasreactie niet heel vlotjes is. Filerijden bv in 1ste is niet zo aangenaam, van zodra je het minste gas geeft krijg je direct een schokje, idem als je het gas lost. Dus dan is het de hele tijd zoeken met de voet om de ITB's nét te bedienen en proberen om het zo te houden, ofwel puur op de koppeling rijden, wat ook niet zo goed is.

Iemand gaf mij een tijdje terug deze raad:
Rare gasreactie kan ook aan een slecht afgestelde gasklepsensor (TPS) liggen, als na het syncen van de gasklepsensor het probleem er nog is. Vacuum op de itb's zeker ook checken en afstellen.
Ik weet dat hij een M635CSI heeft, dus de M88. Gaat het afstellen van vacuum op de ITB's ook op voor een S38?
Cees schreef:als je bij de m5 de motorkap open doet
dan kun je daar onderdoor kijken naar nr 10 de vlinderklep
tijdens het starten /aanslaan gaat deze ff 1x heen en weer
dan is je vacuüm in principe goed
maar vervangen kan alleen maar beter worden natuurlijk
Ik heb dit eens vluchtig gedaan met een lauwe motor en dat deed ie, maar wel niet heel soepel, met wat kleine haperingen erin. Is dit teken van iets dat niet 100% is?
Gert schreef:Goed idee. Er gaat door ouderdom veel lek namelijk.
Dat vacuüm ventiel (10) kun je simpel testen door er een los slangetje op te zetten en er aan zuigen. Reageert het ventiel en blijft ze staan, dan is het membraan goed, zoniet: vervangen!
Ventiel 12 weet ik even niet. Is die niet van de luchtpomp ofzo? Die is bij mij geblokt.
Ga 10 eens zoeken op die van mij.
Danny///M5 schreef:Kleppen stellen kan dan denk ik ook geen kwaad.
Dat gaat inderdaad ook gebeuren.

Bij mn e30's, zowel benzine als diesel, doe en heb ik altijd alles zelf gedaan. Bij de M5 laat ik het het meeste doen, toch zeker het motorische, omdat dat toch 100% correct moet zijn vind ik. Als je eens iets verkeerd doet bij een M20 of een M21, even balen, maar een ander blok is desnoods wel te vinden voor niet erg veel geld. Als je aan een S38 eens wat mispeutert... :mrgreen: