E34Forum.nl

Andere Merken of types
 #27827  door Theo
 
* Kuch *

Jeugdsentiment op de kop getikt 8-)

- Honda MB-8 (met werk)
- 80cc tweetakt, helemaal origineel, 38 jaar oud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #27828  door Theo
 
7 koelribben, kicken hè ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #27829  door Bo652
 
Leuk Theo, krijg meteen allemaal visioenen van vroeger :D

Had dat blok op een gegeven moment ook onder mijn brommertje zitten, vond oom agent niet zo leuk, hij heeft gewonnen :lol:
 #27830  door xatox
 
Heb zelf nog een Honda PX gehad. Was ook een geinig ding.
 #27831  door Machiel
 
Tweetaktknettervet, Theo! Zelf de 50 cc versie ervan gehad, met die velgen ook. Na 3 maanden werd ie gejat. Daarna weer een Honda SS-50 gekocht, zo'n viertakt brommertje.

PX is ook een viertakt, toch Xatox? Heb ik ook nog heel kort gehad, al noemden ze die hier een Honda Dax.

Staat ie van jou op motorkenteken, Theo?
 #27832  door Theo
 
Machiel schreef: 12 dec 2020, 00:22
Staat ie van jou op motorkenteken, Theo?
Er zit nog geen kenteken op en dat is meteen mijn grootste zorg. Ik heb er in plaats van de originele papieren alleen een zelfgemaakte aankoop- / verkoopverklaring bij. Volgens zeggen kun je daarmee een kenteken aanvragen bij de RDW, maar ik moet dat nog zien... Lukt dat niet, dan verzin ik wel wat anders, er is echt heel veel te koop, een frame met papieren is dan een optie.

Maar man man man, wat zit hier een berg jeugdsentiment in, alle ouwe lullen worden hier blij van. 'Zo'n ding heb ik ook nog gehad!' Iedereen heeft er wel een verhaal bij. En het was natuurlijk ook magisch toendertijd. Waar de Hollandse 16-jarige eindelijk op een 50cc brommer mocht, mochten de sechzehn-jarigen in Duitsland zomaar 80 cc rijden. En het verschil tussen een MB-5 en een MB-8 was het cijfer op de tank en de iets hogere cilinder met een extra koelrib. Ik heb in mijn 30-maanden brommertijd eerst een jaartje 50cc gereden en daarna was ik de eerste in ons dorp met een Duitse 80-er, anderhalf jaar lang de bink onder de brommersukkels zullen we maar zeggen :D

Ik ben er langzaam maar zeker wat aan het rommelen. Nieuw zadeldekje (2 tientjes :lol: ), voorrem en achterrem gangbaar maken en vernieuwen, wat plekjes bijspuiten enzovoorts, héérlijk. Bij de eerste proefrit merkte ik direct dat hij veel te veel benzine kreeg en hoe leuk is het dan als je net als vroeger de carburateur open maakt en een veel te grote sproeier ziet zitten, 145 in plaats van rond de 90. Dat soort dingen weet je gewoon, dat zit in je systeem.

Wat ook erg leuk is, is dat je nu internet hebt en net zoveel troep kan kopen als je maar wil, vroeger was je afhankelijk van de plaatselijke brommerwinkel. Met een paar klikken zit je midden in de dikke cilinders, ik word er uitermate hebberig van, het is bovendien allemaal erg betaalbaar en soms zelfs spotgoedkoop.

Voorlopig nog even rommelen en als hij technisch oké is, dus met werkende knipperlichten en zo (stom klusje) dan ga ik naar de RDW en zie ik wel wat er gebeurt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #27833  door Theo
 
Bo652 schreef: 11 dec 2020, 17:38 Leuk Theo, krijg meteen allemaal visioenen van vroeger :D

Had dat blok op een gegeven moment ook onder mijn brommertje zitten, vond oom agent niet zo leuk, hij heeft gewonnen :lol:
Zo'n blokkie kon je er zo onder hangen, even het gat waar de kop aan het frame vast zat een stukje hoger boren en hij kon er zo in. Toen was swappen al leuk ;)

18mm HM183 carburateurtje, ik word er zo gelukkig van...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #27834  door Machiel
 
Destijds met een vriend een import MBX-80 gekocht ergens in West-Brabant. Vandaar rechtstreeks naar een rdw-station in de buurt gereden.

"Hallo, kunt u deze even op kenteken zetten?"

"Hoe komen jullie hier dan?"

"O, gewoon, met deze."

Ding werd meteen aan de ketting gelegd en toen stonden we daar zonder vervoer. Uiteindelijk een lift gekregen van een jonge Mercedes-rijder die ons (met 200 per uur over een stukje snelweg) naar een station in de buurt bracht. Uiteindelijk allemaal goed gekomen (de MBX is later gewoon op kenteken gezet), maar een bijzondere ervaring was het wel.
 #27835  door Theo
 
Haha prachtig, gewoon met deze, vroeger was alles 'normaal'.

Ik dacht op mijn 18de dat het normaal was om met mijn eigen motor naar de motorrijschool te rijden om daar te gaan lessen (met hun motor). Geen rijbewijs, geen verzekering, geen wegenbelasting, helemaal niks en dan verontwaardigt reageren als de rijschooleigenaar aan me vroeg of ik wel goed bij mijn hoofd was. Op je 18de heb je geen verstand.
 #27839  door xatox
 
Machiel schreef: 12 dec 2020, 00:22 Tweetaktknettervet, Theo! Zelf de 50 cc versie ervan gehad, met die velgen ook. Na 3 maanden werd ie gejat. Daarna weer een Honda SS-50 gekocht, zo'n viertakt brommertje.

PX is ook een viertakt, toch Xatox? Heb ik ook nog heel kort gehad, al noemden ze die hier een Honda Dax.

Staat ie van jou op motorkenteken, Theo?
Honda PX was de iets ruigere uitvoering van de Camino.
Was gewoon een tweetakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.