E34Forum.nl

 #17660  door MemphisBmw
 
Heb vorige week een E36 325 TDS gekocht in Duitsland en deze bij mn broer neergezet.

We hebben een aanhanger gehuurd vlakbij m'n broer,was een nieuwe aanhanger zonder rijplaten maar wel een met een lier en die je moet kantelen dmv een pomp systeem,alles is manueel en dus niet electrisch! We moesten 296 km heen(met een lege aanhanger) en 296 km terug(met de Touring erop), we zijn met de 5er E39 3.0D handgeschakeld van m'n broer gegaan aangezien die meer koppel heeft en een schakel is.
Was een leuke rit en heb €50,- van de prijs af kunnen praten, anders had ik hem zeker weten laten staan! Moest tenslotte ook de aanhanger huren en de Diesel betalen.

Eenmaal vlakbij m'n broer thuis zijn we eerst langs de hogedruk cabine gereden om de Touring grondig af te spuiten en toch maar even te wassen :oops: :D Foto's zeggen meer dan woorden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kleur is Arktissilber Metallic 309.

Zo zagen 2 van de velgen eruit voordat ik ze gedaan had:
Afbeelding
Afbeelding

Na deze grondige wasbeurt inclusief de sponningen afgespoten te hebben stond hij er zo bij:
Afbeelding

Nu staat hij er zo bij:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Van de binnenkant heb ik nog geen foto's gemaakt, is niet echt bijzonder(heeft niet eens een armsteun) en zijn standaard stoelen met stoffen bekleding. Hij is 25-06-1997 gemaakt/van de band gerold in Regensburg, Duitsland.

Auto liep niet en de koppeling werkte niet, Na een 2e hands goeie accu(90Ampere) te hebben gekocht en de onderdelen voor de koppeling bij een sloperij in Duitsland eruit te hebben gehaald(€20,-) werkt deze weer als nieuw! Uiteindelijk hebben we het hele pedaal en de cilinder die erachter zit eraf gehaald en de koppelingscilinder die op de bak zit er ook af moeten halen aangezien deze helemaal vast zat!

Kun je meteen zien hoe het werkt en hoe het in elkaar moet in zo'n sloop auto 8-) Moet wel zeggen dat m'n broer het meeste gedaan heeft aangezien hij erg jeukende handen had om de Zilveren weer aan de praat te krijgen. Ik heb de auto alleen maar gekocht en de onderdelen gekocht en/of opgehaald. :oops:

Na de accu een nachtje te hebben opgeladen, de volgende morgen geplaatst en proberen te starten, lukte niet in een keer, 2 tot 3 keer voor gegloeid en daar kwam hij met een beetje extra gas geven. Toen hij eindelijk liep hebben we hem laten lopen om te kijken of alles in orde is qua pakkingen en slangen.
Hij lekt nergens koelvloeistof en het blok is/heeft hier en daar nat/vochtig(lees oliesporen). Toen een proefritje gemaakt! Was even wennen voor mij aangezien ik zelf een automaat rijd, maar schakelt soepel en rijdt heerlijk.
En dat voor een auto die een goeie 5 jaar(ja 5 jaar) stil heeft gestaan! Ja de banden zijn wat vierkant maar rijdt voor de rest goed.... Wel vond ik hem trillen aan de voorkant na 10 min rijden tussen de 80 en 100 KMH. Zei meteen al dat een of beide remklauwen voor vast zaten, na de auto weer geparkeerd te hebben bij m'n broer aan de velgen gevoeld en ja hoor linksvoor was kokend heet, rechts ook wel maar niet zo erg als linksvoor.

Ben er nog niet uit wat ik ermee ga doen, er zit geen TUV op(hij is Duits en zal dat ook blijven mits er een Nederlandse koper zich aanmeld) en er moet nog heet een en ander aan gebeuren voordat hij gekeurd kan worden wat ook weer betekent dat ik er geld in moet stoppen voor dat hij gekeurd kan worden en dat is geld wat ik toch niet terug krijg!
Ook hebben we een nieuwe grillhouder op sloop meegenomen a €10,- aangezien degene die erop zit vol met steenslag zit en is gaan roesten op deze plekjes!

Lijstje:

Andere remklauwen voor
Motorsteun bestuurderskant(is wat roestig en rubber laat her en der los)
Nieuwe Olie + Filter
Gloeibougies
Thermostaat
Nieuwe Koelvloeistof
Lucht + Interieurfilter.

Totale kosten exclusief de remklauwen en Motorsteun kom ik uit op bijna €212,-.
Maar dan heb ik wel Shell Rimula R4 olie + TSL toevoeging erbij zitten! Denk dat ik met de remklauwen en motorsteun tussen de €300 en €325 uit kom. :?

Oh ook niet geheel onbelangrijk; auto heeft bijna 350.000 km gelopen, staat iets heel anders op de teller maar er is een andere tellerbak ingegaan.
Onderkant ziet er netjes uit maar moet wel bij 1 krik punt(eromheen) aangepakt worden.
Auto heeft een paar roestplekken maar niet zo veel als die van mij!
Er moet goed mee gereden worden als de remmen gedaan zijn dan gaat hij al heel anders lopen en rijden.
Wel heb ik er 10 Liter Diesel ingegooid(nadat ik hem gewassen had) aangezien er weinig tot niks meer in zat en het niet meer naar diesel rook wat er in de tank zat en heb 3 liter PPO erbij gegooid voor ik een rondje ging rijden zodat alle leidingen weer even goed schoon zouden worden... Hij rookte wel de eerst 5 minuten maar na deze 5 minuten veel minder! 8-) :mrgreen:

Ben er nog niet uit wat ik ermee ga doen! Maar houd jullie op de hoogte, of een van jullie moet er interesse in hebben, dat kan natuurlijk ook! :oops: :mrgreen: 8-)
 #17662  door epmans
 
leuk projectje zeg! Ik vind dat ook heel mooie wielen.

Maar wel apart dat je een kar huurt, brandstof verbrandt en een dag besteedt, maar nog niet weet wat je er mee wilt (behalve schoonmaken :D ).
 #17663  door MemphisBmw
 
Zijn mooie wielen, maar moeten nog een keer met een agressievere velgen reiniger gedaan worden!

Had hem alleen gekocht voor de PDC die deze auto heeft aan de achterkant, dit wil ik graag overzetten op mijn E36 :D :mrgreen:

Had niet verwacht dat hij nog zou draaien na zo lang stil te hebben gestaan, maar dat deed hij!

Loopt wat rauw maar denk dat dat met de Olie te maken heeft, als ik de volgende keer weer bij m'n broer ben gaan we de luchtslangen nakijken... en ook de terug voer slangetjes van de injectoren vervangen... Dat slangetje koop je per meter en zijn de kosten niet...
 #17665  door Coach
 
Interessant project.... Als je jouw automaat nou effe overzet op deze, heb ik wellicht belangstelling.
 #17668  door MemphisBmw
 
Ruck schreef:Daar heb je nog eens een mooi poets klusje aan :D
Wellicht dadelijk als 2de auto :lol:
Succes!
Tnx, maar poetsen is geen probleem... maar als 2e auto zie ik niet zitten in Nederland, als ik in Duitsland had gewoond wel.... maar dan had ik misschien een 740D erbij gekocht :mrgreen: 8-)
De wegenbelasting is al bijna €1600,- per jaar voor mijn huidige auto hier in Nederland, In Duitsland zou dit tussen de €375,- en €475,- per jaar worden voor die van mij of een 740D(E38).

Misschien in de toekomst. Eerst maar focussen op herstel :oops:
 #17669  door MemphisBmw
 
Coach schreef:Interessant project.... Als je jouw automaat nou effe overzet op deze, heb ik wellicht belangstelling.
Haha Coach, of jij kan een automaatbak zoeken met computer en deze auto kopen 8-)
Zit helaas geen Cruise Control(Tempomat in Duits) maar dat mag de pret niet bederven! ;)
 #17673  door Coach
 
Heb al geïnformeerd bij de garage, maar die vonden het niet zo'n goed plan. En uiteindelijk waarschijnlijk ook een heel duur plan.
 #17675  door MemphisBmw
 
Jammer, zal m'n ogen en oren open houden voor een TDS met Automaat! :D