E34Forum.nl

 #27485  door danny-ex-touringE34
 
edit Epmans: "" en zodoende heb je ook wel flink omgereden omdat wegen veranderd zijn! :lol: "" .
Maar ik ben er gekomen !! Al was het van de andere kant :D :D . Kan gelukkig ook nog kaartlezen en die had ik toen toevallig aan boord.
Binnenkort maar weer eens afspreken; weet nu de goed afslag bij dat nieuwe viaductje. Groeten, Danny
 #27495  door P.K.
 
Vorige week in 3 avonden de koppeling vervangen van de E39 voor een nieuwe van Sachs. Schakelt nu weer heerlijk.

Het meeste zelf gedaan, alleen voor de uitlaat was ik hulp nodig want die is nogal zwaar :lol:

Afbeelding

Aandrijfas los, lekker heen en weer gescheurd met de e30.
Afbeelding

Afbeelding

Zoek de verschillen..
Afbeelding

Van 't werk een aantal spie-assen meegekregen om de nieuwe koppeling mee te plaatsen. Super makkelijk zo.
Afbeelding

Vervolgens alles weer terug gebouwd, uitlaat voorzien van nieuw koppelstuk na de katalysator. Helaas maakt hij nog wel lawaai, waarschijnlijk is het de katalysator zelf die rammelt. Wordt ie wel oud mee..

Zaterdag avond was ik klaar en gisteren meteen goed getest met een rit van ruim 2 uur. Zoveel beter nu.

Afbeelding

Kan deze week lekker met airco van en naar 't werk 8-)
 #27496  door danny-ex-touringE34
 
lekker bezig geweest en met resultaat.Leuk die foto's erbij. Is altijd een goed gevoel als na een reparatie de auto weer zo zuiver loopt. Wat is die koppeling een blok techniek op zich(dubbel massa?); heb van de E34 er nog nooit ééntje 'los' gehad. Kende alleen die van de E28 en dat is dan maar een 'dingetje' hiermee vergeleken. Gave sleutelplek trouwens.
In met de hitte van de laatste dagen is de werking van een airco wel erg fijn.
En dan die E30: blijft toch een mooi model. De herinnering eraan komt met het zien van de jouwe weer boven. Hebben er 11jaar zoveel plezier aan gehad. Groeten, Danny
 #27497  door P.K.
 
Zeker fijn dat nadat ik zoveel spul los en vast heb gezet het weer werkt en je geen boutjes overhoud :lol:
dannytouringE34 schreef: 11 aug 2020, 11:37 Wat is die koppeling een blok techniek op zich(dubbel massa?)
Ja E39 handgeschakeld heeft een dubbel massa vliegwiel. Maakt het schakelen net even soepeler maar het weegt ook meer en zou stuk kunnen gaan. Deze was nog prima, geen speling er in na 365.000km.
dannytouringE34 schreef: 11 aug 2020, 11:37 En dan die E30: blijft toch een mooi model. De herinnering eraan komt met het zien van de jouwe weer boven.
M'n eerste auto, dus ben er ook wel aan gehecht.
 #27498  door Theo
 
Ik heb twee keer in mijn leven een koppeling vernieuwd aan een BMW en het is niet mijn hobby, de bovenste bouten van de bak zijn altijd lastig bereikbaar, vooral de bovenste van de startmotor.

Maar als het dan eenmaal weer in elkaar zit en het rijdt weer als een nieuwe, dan ben je voor minimaal anderhalve ton klaar, heerlijk.
 #27499  door P.K.
 
Theo schreef: 12 aug 2020, 06:23 de bovenste bouten van de bak zijn altijd lastig bereikbaar, vooral de bovenste van de startmotor.
Ja dat is wel even kut bijkomen idd. Dubbel verlengstuk op de ratel, bak zover mogelijk laten zakken en geduld hebben.

Eerste keer koppeling vervangen was met de e30. Die ging tijdens een toerrit kaputt. Voor de deur op bokjes gezet en in de buitenlucht vervangen. Gelukkig was het lekker weer.
2e koppeling was gelijk met de motorswap in de e34, ook buiten.
Dit was gelukkig met brug en alle tijd om het goed te doen, ondanks dat was ik weinig tijd nodig omdat het niet veel anders is dan bij de e30 en e34.

Merk alleen wel dat het koppelingspedaal wat licht aanvoelt in vergelijking met sommige andere auto's. Maar dat kan ook gewoon e39 comfort zijn, dat het extra makkelijk gaat. Stoor me er iig niet aan.
 #27500  door johan525
 
Bij mijn e39 kon ik die bovenste bouten vanaf boven loshalen.
 #27547  door danny-ex-touringE34
 
Hoi allen. Tot nu toe heerlijk met de auto kunnen rijden, zo'n 4000 in 4 maand. Corona houdt ons wel meer thuis, deden met de touring zo'n 2000 per maand.
Een paar mankementjes hebben zich intussen voor gedaan: o.a. dat er water achter het tankklepje blijft staan; dat heeft al tot lichte roestvorming onder de lak geleid. Heb ik intussen aangepakt en met lagen wax een betere bescherming ertegen aangebracht.
Afbeelding
Wil er nog meer lagen op aanbrengen zodat die gelijk met het zijscherm komen te liggen.
Ander mankementje is een storing in het airbag systeem= lampje brandt voor de 2e keer. Eerste keer gaf uitlezen aan: detectie passagiersstoelmat defect.
Nieuwe mat kost even €134 en moet dan nog in de stoelzitting; leek me een onaangenaam werkje. Dongeltje bij Offenga gekocht en airbaglampje ging uit. Recent ging die weer branden, bij 't uitlezen gaf die weer aan: passagiersstoelmat. Maar dat kan dus niet; ook met een nieuw dongeltje bleef de melding staan. Bij Offenga laten uitlezen en daar kwam uit dat er een storing in de gordelspanner LINKER stoel zat. Daar zeiden ze dat het ook wel eens aan het AMP-stekkertje(wat is dat?)kon liggen(schijnt nog al eens voor te komen bij de E39). Dus binnenkort daar mee in de weer. Weet nu niet of het airbagsysteem nu wel of niet in werking is als het airbaglampje brandt. Iemand daar mee op de hoogte? Groeten, Danny
 #27550  door P.K.
 
Dat van die airbag is ook zo'n bekend probleem inderdaad.
Onder je stoel zit een stekker die onderandere het signaal voor je airbag doorgeeft als er iemand op zit.

Die stekker aansluiting maakt niet altijd lekker contact. Even schoonmaken of op een andere manier oplossen door de kabel te verbinden zonder stekker. Iets minder praktisch wellicht.

Airbag werkt volgens mij niet als het lampje brand omdat de computer niet weet wat de situatie is, dan schakelt zoiets gewoon uit.
Zelfde heb ik nu met een kapotte abs sensor, doet je ASC en ABS het volledig niet meer.


Mijn E39 komt trouwens binnenkort te koop. Ik merk dat ik de E34 minder ben gaan gebruiken vanwege het enorme comfort van de E39 en dat is ook zonde.
Daarnaast heb ik misschien over een maand een andere klassieker er bij, en dan zijn 4 auto's gewoon veel te gek.
Bedoeling is om deze maand nog wat puntjes op de i te zetten en de E39 te verkopen.
 #27557  door danny-ex-touringE34
 
Hoi , Jammer dat je je E39 weer weg doet. Dan missen we op het sub een liefhebber/deelnemer.
Edit: "" een andere klassieker er bij "" . Of is het 'nog ' een klassieker ? Of te wel: wordt dat wel een BMW of een ander merk? Ben benieuwd en we zien de foto's natuurlijk wel. Groeten, Danny
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7