Pagina 20 van 22

Re: Audi A8 3.7 + S8

BerichtGeplaatst:11 jan 2020, 12:06
door martijn76
Even de handleiding doorgebladerd, handige plek voor een stuurhuis, ziet er uit als een lekker klusje.
Ik heb 2x aan een VAG gesleuteld, de eerste keer moest het front er af om de riem te vervangen, 2e keer het blok er uit om de bougies en kabels te vernieuwen. Ik doe het niet meer.

Re: Audi A8 3.7 + S8

BerichtGeplaatst:11 jan 2020, 12:47
door Theo
Het plan voor nu is om de vers aangeschafte A8 compleet te demonteren en de voor mij belangrijke onderdelen op te slaan. Zo gauw die koets in de alu-bak ligt bij de oudijzerboer gaat de S8 naar binnen en ga ik kijken hoe ver ik kom. Mocht ik onverhoopt halverwege plannen krijgen om het ding uit nijd in de brand te steken, dan wijzigen we het plan en gaan we over van reparatie naar demontage en ruimen we alles op en vinken we het avontuur weer af.

Maar de S8 is wel een auto waar ik een rondje Nordschleife mee zou willen doen, voorlopig gaan we dus voor reparatie. Voorlopig ;)

Re: Audi A8 3.7 + S8

BerichtGeplaatst:15 jan 2020, 22:16
door Coach
Pfff, dat klinkt allemaal als een heleboel werk. Maar daar draai jij je hand als rechtgeaarde hobbyist natuurlijk niet voor om. Veel succes en geduld gewenst, Theo!

Re: Audi A8 3.7 + S8

BerichtGeplaatst:20 feb 2020, 11:31
door Theo
Oké, het vervolg:

In vijf weken tijd een donor A8 uit elkaar getrokken, grotendeels verpatst en het fel begeerde dure stuurhuis over gehouden (die was dus gratis nu ;) )

Aansluitend de S8 op de brug en in twee dagen tijd, op het gemakkie, het stuurhuis verwisseld. Geen klus waar je overdreven gelukkig van wordt, maar onder de streep tòch aardig te doen. Volgens de horrorverhalen op diverse Audi-sites zou de klus beslist met twee man moeten, maar dat is flauwekul, kwestie van je gezonde verstand gebruiken en vooral rustig aan doen.

En wat heb ik weer verdomd veel cruciale informatie verzameld door eerst die donor uit elkaar te sleutelen... Echt waar mensen, het demonteren van een auto levert een schat aan sleutelkennis op. Bij een sloper heb je speelruimte om fouten te maken, als het kapot gaat dan is er geen man overboord, en het ging kapot en hoe. Ik draaide een torxbout dol van binnen omdat ik dacht dat het een normale bout was, dit bleek echter een excentrische bout te zijn die je niet rond kòn draaien. Als dat gebeurt zou zijn bij de 'echte' auto, dan huil je dus tranen met tuiten.

Afstrepen en weer door nu, hij stuurt weer als een scheermes, zonder lekkage of bijgeluiden. Top!

Re: Audi A8 3.7 + S8

BerichtGeplaatst:21 feb 2020, 10:43
door danny-ex-touringE34
Lekker bezig zo, Theo. En ja die sleutelplek die je ook hebt !! Die audi op de brug is wel 'wennen', hoor; ik zie graag een BMW :lol: :lol: .
Groeten, Danny

Re: Audi A8 3.7 + S8

BerichtGeplaatst:21 feb 2020, 10:55
door Coach
Wow, man. Wat een klus.

Re: Audi A8 3.7 + S8

BerichtGeplaatst:21 feb 2020, 12:42
door Theo
dannytouringE34 schreef: 21 feb 2020, 10:43
Die audi op de brug is wel 'wennen', hoor; ik zie graag een BMW :lol: :lol: .
Sorry Danny, maar ik ben echt overstag nu, een A8 is zo'n ontzettend fijne auto om mee te rijden en die V8 blokken zijn ècht top. Ze lusten een slok benzine, maar ze lopen zoooo mooi. Persoonlijk vind ik een Audi V8 een fijnere motor dan een BMW V8, bovendien zijn die M62 4.4 blokken niet bulletproof met die kettingproblemen.

Ik heb jaren met een E28 535i gereden voordat ik mijn eerste E34 kocht en was vanaf die aankoop op slag over mijn E28 liefde heen, een E34 was zoveel meer auto dan een E28. Nu heb ik hetzelfde met die A8 en S8, het is weer zoveel meer auto dan een E34...zucht...je kan eigenlijk niet meer terug nu.

Maar de E34 is nog altijd mijn (zorgen-) kind hoor, die gaat voorlopig nog niet weg en mag binnenkort weer op de brug. Dan gaan we samen leren lassen :mrgreen:

Re: Audi A8 3.7 + S8

BerichtGeplaatst:21 feb 2020, 17:31
door Coach
Op zich wel begrijpelijk, Theo. Je hebt ook de top van Audi te pakken. Zo'n S8 is toch net zoiets als de M van BMW? En ziet er ook heel luxueus uit. Het is net zoals mijn X5 en de E34. Als ik echt sjiek en comfortabel op pad wil, dan is de X5 natuurlijk zoveel beter. Maar in de E34 en de E30 ook, trouwens, rij ik dan weer met een bijzonder gevoel van trots rond en met een grote glimlach.

Re: Audi A8 3.7 + S8

BerichtGeplaatst:01 mar 2020, 14:14
door Wessie
Lekker om te lezen hoor.
Nog steeds een keertje plaats nemen op de bijrijdersstoel van de S8 hoor.
Misschien ga ik ook wel overstag dan :lol:
E61 eruit en een S8 in de plaats.

Leren lassen aan de E34 gaat wel goedkomen denk.
Heb het ook geleerd op de E30 :D

Re: Audi A8 3.7 + S8

BerichtGeplaatst:19 jul 2020, 08:33
door Theo
Even een update in Audi-land:

De S8 blijkt ondertussen een heuse miskoop te zijn. In sneltreinvaart volgen de mankementen en reparaties elkaar op, op dit moment staat hij te wachten op een nieuwe aircoverdamper. De verdamper ja, dat ding wat verstopt zit in het kachelhuis en alleen door heel veel slopen bereikbaar is.

In de afgelopen maanden heb ik het stuurhuis vervangen door een ander stuurhuis wat binnen twee weken begon te piepen en kraken. Het oude stuurhuis heb ik daarna opgefrist en weer teruggebouwd, twee keer dezelfde klus dus. Daarna bleek de stuurpomp door het tekort aan olie de genadeklap gehad te hebben en bleek de airco het niet te doen en ging het acculampje branden door een versleten dynamo. Dus: andere stuurpomp, dynamo laten reviseren, andere aircopomp. Aansluitend bleek de airco nog steeds lek en kon ik op zoek naar een nieuwe verdamper.

Drie regeltjes tekst en aansluitend twee maanden stilstand dus. Zo gauw de airco het doet ga ik weer door met draagarmrubbers en de voorremmen, die zijn ook niet naar mijn zin. Klus voor klus dus, ik ben ermee gestopt om meerdere dingen tegelijk te doen, daar krijg ik de kriebels van, dat is voor echte monteurs.

340 PK aan ellende tot nu toe, daar kan een E34 M5 niet aan tippen ;)