E34Forum.nl

 #25169  door Machiel
 
Het aan- en uitfloepen van de dashboardverlichting gebeurt bij beide dimmers. Dit probleem bestaat al een jaar of twee.

De oplossing van het probleem waar dit topic oorspronkelijk over gaat (kvs thermometer) is nog in progress.
 #25171  door Machiel
 
Vanmiddag mijn instumentcluster eruit gehaald en open gemaakt. Wat blijkt: bij een E34 zitten de metertjes helemaal niet met een moertje vast. Je steekt ze als het ware met hun contactpinnen zo op het paneel.
KVS thermometer.jpg
Wat ik dus wel maar heb gedaan is alle contactpinnen even opgeschuurd. Daarna alles weer in elkaar gezet en drie keer succesvol de zelftest gedaan.

Maar de vraag is nu wel nog steeds: is het hiermee echt gefixed? Dat zal de komende rit moeten blijken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #25172  door Marthijn
 
De knop links werkt ook.!
Indrukken alvorens het contact aan te zetten, vervolgens diverse code’s of hoe je het ook noemt...ze beginnen bij 1..t/m6
Daarna alle wijzers vol uitslaan en klaar.
Ik heb afgelopen week de obc gereset, sindsdien valt de motor af en toe uit in willekeurige volgorde....
Zit te denken aan de krukassensor/benzinefilter/pomp zal deze alle 3 vervangen en dan eens zien.
 #25210  door Machiel
 
Machiel schreef: Maar de vraag is nu wel nog steeds: is het hiermee echt gefixed? Dat zal de komende rit moeten blijken.
Helaas. Opschuren heeft niet geholpen. Bij warme motor blijft hij koud aangeven en ook bij een zelftest geeft die geen teken van leven meer. Maar een subtiel klapje op het dashboard reanimeert hem dan wel weer.

Mijn conclusie is dan ook dat het metertje zelf zijn beste tijd gehad heeft. Bentley zegt dat er nog een snelle test is om je temperatuursensor te testen. Had ik al gedaan, dacht ik, maar ik had niet de goede stekker los getrokken en doorgelust. :oops: Hij zit echt op het blok zelf, ergens achter het oliefilter verstopt. Alleen zie ik niet zo snel hoe je die "even" los trekt. Dan moet je wel hele smalle en lenige handjes hebben. Of is er nog een ander trucje?
 #25211  door epmans
 
als een klap op de dash helpt, lijkt me inderdaad eerder iets met de meter aan de hand te zijn dan aan de sensor op het blok.

maar ik vermoed dat je de stekker van de sensor haalt door een metalen borgdingetje beetje indrukken, waarna de stekker er heel makkelijk afgaat.
maandagmorgen kan ik even voor je kijken op een m50-blok dat bij me op een pallet ligt. herinner je me er even aan via whatsapp dat ik daarnaar zal kijken svp? geen idee op afstand welke sensor daar zit.
 #25212  door Machiel
 
Dank voor het aanbod. Hopelijk vergeet ik dan zelf weer niet om jou een reminder te sturen. Het gaat om de achterste van de twee sensoren (van de voorkant van het blok bezien), achter het oliefilter onder de inlaat van de motor.

Overigens verdenk ik de sensor niet echt. Was meer getriggerd door die zogenaamde snelle test die Bentley noemt.
 #25216  door epmans
 
Heb alvast voor je gekeken naar die stekkers, maar geen foto omdat mn telefoon nog thuis lag.

Maar zoals ik wel dacht kun je die beide stekkers best eenvoudig losnemen door een metaaldingetje naar de stekker in te drukken en dan de stekker los te trekken. Het metaaltje is als een heel dun nietje. Je kan er inderdaad lastig bij als in de auto zit. Met je oor op het luchtfilter en een lampje door een gaatje in de inlaat kan je m net aan zien.
 #25217  door Machiel
 
Bedankt Epmans! Het loskrijgen zelf is dus niet het probleem, maar erbij geraken des te meer.

Hieronder de foto die je me net Epte. Het gaat om de rechtse stekker, dacht ik.
KVS sensor.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.