E34Forum.nl

 #23357  door Coach
 
Bedankt voor de reacties weer, mannen. We gaan het allemaal proberen. Ooit moet toch de oorzaak naar voren komen.
 #23362  door ivo
 
Die kapotte draad wat Theo noemt heb ik ook eens gehad. Zag je niets aan de stekker of kabel, haalde ik de stekker los van de lamphouder lag die draad zo los in de stekker te bungelen...
Heb dat veel vaker gezien, zodra je wat meer kracht erop zette dan brak alles af terwijl het er prima uit zag.
 #23366  door Coach
 
Heb die stekker al 20 keer in mijn handen gehad om te meten of er spanning op stond. Maar zal idd eens aan de draad trekken of die nog wel vast zit.
 #23435  door Coach
 
Nou, we hebben de stroom voorlopig maar afgetapt van de andere koplamp, maar zekering 11 trekt dat natuurlijk niet. Kan ik daar een zwaardere zekering in zetten zonder de auto op te blazen?
 #23444  door danny-ex-touringE34
 
Circuitdraden zijn niet erg dik en om 20-25 amp op 1 kant te zetten, lijkt mij 'brandgevaarlijk' .
En als je van een andere punt een extra draad trekt? Misschien het stadslichtpunt en daar een iets zwaardere zekering in steekt? Groeten, Danny
 #23446  door MV525i
 
Coach schreef:Nou, we hebben de stroom voorlopig maar afgetapt van de andere koplamp, maar zekering 11 trekt dat natuurlijk niet. Kan ik daar een zwaardere zekering in zetten zonder de auto op te blazen?
H1 12 volt lampen zijn 55 watt per stuk. Die trekken (afhankelijk van je boordspanning) tussen de 4,5 en 5 ampère (Watt : Volt = Ampère). 2x 5 is 10, da's meer dan de standaard 7,5 A zekering.

Nog even twee opmerkingen hierbij:
1. De individuele draden naar de koplampen zijn 1 mm². Die ga je dus dubbel belasten. Ik vraag me af of 1mm² voldoende is voor max. 10A. (i.v.m. smeltende draden). Er zijn veel factoren die hier een rol spelen (lengte kabel, spanning, spanningsval, opgenomen vermogen, aantal en kwaliteit van de verbindingen, etc).
2. De koplampen zijn over 2 zekeringen gescheiden voor de veiligheid. Als een zekering doorbrandt heb je altijd nog 1 koplamp over. In jouw geval krijg je meteen totale duisternis.

Do jezelf een lol. Pak een multimeter die weerstand kan meten, haal F10 en de H1 lamp er uit en kijk of je tussen de twee uiteinden van de draad weerstand meet ( 0 ohm of dicht bij 0 dan is je draad in orde). Zelfde verhaal voor de massa kant. Beide in orde dan moet het in de stekker zitten.
 #23448  door Coach
 
Oke, laatste poging en anders breng ik de auto weg. Het wordt te complex voor dat amateuristische geklooi. We hebben gisteren wel de stekker open gemaakt en nog een keer gemeten (niks, dus), maar dat zegt natuurlijk niks als de breuk daar ergens voor zit.
 #23453  door easy rider
 
Coach schreef:Heb die stekker al 20 keer in mijn handen gehad om te meten of er spanning op stond. Maar zal idd eens aan de draad trekken of die nog wel vast zit.
Wat Ivo bedoeld is de stekker IN de koplamp. Die draden worden door de jaren heen bros en breken dan spontaan af.
 #23455  door Coach
 
Oke, maar dit zijn 'nieuwe' koplampen en op de stekker naar de koplampen zelf meten we geen stroom.
 #23456  door easy rider
 
Ik heb blijkbaar niet het hele verhaal gelezen hè :roll: