E34Forum.nl

 #14389  door Ruck
 
Mijn schijven met blokken (rondom) zullen dit jaar vervangen moet worden. Nu heb ik ook voorbij zien komen dat je ook kunt ombouwen naar grotere schijven.

Wat zijn de voor- en nadelen hiervan en de geschatte kosten (hoeft niet op de 50 euro precies, maar meer een indicatie)
Het zal ook vast niet even gedaan zijn, maar ik vind het dan wel meteen een mooi plan voor de auto.
Ik vind remmen toch wel een belangrijk deel aan de auto, zeker omdat de e34 touring niet bepaald een lichte auto is.

Info:
-e34 Touring
-525i m50b25
-bouwjaar 1992
-rondom schijven
Nog meer weten?

Vragen:
Voorbeelden?
Ideeën?
Prijsindicatie?
Zijn er veel verschillende maten?
 #14390  door martijn76
 
Schijven en klauwen van een 540, rondom remschijven en blokken zal rond de 200 euro zijn, maar geen idee wat de remklauwen tegenwoordig kosten.
Ze worden ook gebruikt voor als e30 upgrade dus zullen niet meer voor het oprapen liggen.
 #14425  door Ruck
 
Oke, of zou je het niet aanraden. Als in, dit is echt een overbodig luxe.

Iemand anders nog tips?
 #14426  door ivo
 
540 optie is makkelijk omdat je ook met 15 inch kan blijven rijden als je wilt. Vooras 302*28mm en achter geventileerd 300*20mm, zitten trouwens ook op veel E32's. Dat vergroot de zoektocht.
Of de grote klauwen + schijven van de (Duitse) E32 750, dan heb je 324*30mm schijven voor. Voor de balans zou ik dan wel de 540 remmen achterop pakken. Alleen die klauwen van de 7 zijn moeilijk vindbaar en daarmee duur....

Plug & play is verder:
M5 315*28mm voor en 300*20mm kan ook, dan heb je voorop iets groter en moet je minimaal 16 inch rijden.
E31 850 voor met 324*30mm, enkele zuiger klauw. 16 inch velgen nodig.
E31 840 heeft hele mooie en lichte alu Brembo klauwen voor de vooras met 324*30mm schijven. Kom je vrijwel niet tegen en ook 16 inch nodig

De rest moet je (veel) voor ombouwen of met adapters gaan werken.

Bij een touring met een beetje lading heeft het zeker een positief effect is mijn ervaring. Houdt net ff wat langer stand.
Gijs heeft zijn 540 omgebouwd naar die grote 750 remmen, vraag hem eens naar zijn ervaringen of lees zijn topic eens door. viewtopic.php?f=36&t=595" onclick="window.open(this.href);return false;

Of je meld je bij Dick, hier op forum, en gooit er wat geld achteraan voor een setje Movit 8-) Gert kan er ook over meepraten trouwens...
search.php?keywords=movit&terms=all&aut ... mit=Zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;
 #14427  door Ruck
 
Heerlijk! Nuttig leesvoer bedankt daarvoor! Als het allemaal nog redelijk te doen is qua ssleutelwerk. Dan lukt me vast wel.
Ik rij al 17inch dus dat zou geen probleem zijn. Dan ga ik eens wat verder informeren en door lezen!
 #14429  door Theo
 
Alles wat Ivo noemt is plug & play.

Twee bouten van de remklauwen los en de remleiding los, inbusje van de schijven los en je hebt het al te pakken. Een beetje sleutelaar doet dat in 20 minuten per kant. Ontluchten is dan het enige 'struikelblok'. Daarvoor moet je òf de spullen hebben, òf even met twee man zijn, maar ook dat is maar een paar minuten werk.

Eenvoudige klus, alles past één op één.



En ook hier weer leesvoer: viewtopic.php?f=36&t=485" onclick="window.open(this.href);return false;
 #14437  door Ruck
 
Het maakt dus eigenlijk niet zoveel uit wat je erop gooit. Als het 4 pots klauwen zijn met de bijbehorende schijven en blokken, moet het altijd goed zijn.

Wordt dat een gevalletje Ebay of nieuw te krijgen? (of is dat echt onbetaalbaar)
Ik kreeg voor als nog alleen de enkel pots gevonden voor de e32 750
 #14439  door ivo
 
Setje 4-zuiger klauwen van de Duitse 750 gaan tussen de 350-500 weg, zonder schijven.
Misschien heeft Stephan van car-parts24.eu nog die 840 klauwen, nieuwe setjes voor 900 had ie tijdje terug nog. Laatste exemplaren opgekocht bij BMW...
Dan moet je nog de achterste klauwen zoeken voor de geventileerde schijven.
 #14440  door epmans
 
Ruck schreef:Heerlijk! Nuttig leesvoer bedankt daarvoor! Als het allemaal nog redelijk te doen is qua ssleutelwerk. Dan lukt me vast wel.
Ik rij al 17inch dus dat zou geen probleem zijn. Dan ga ik eens wat verder informeren en door lezen!
denk ook aan je reservewiel. toch lullig als je langs de weg komt te staan en je krijgt een 15 inchie er niet op! :idea:
 #14454  door Ruck
 
epmans schreef:denk ook aan je reservewiel. toch lullig als je langs de weg komt te staan en je krijgt een 15 inchie er niet op! :idea:
Uuhh ja.. goeie tip ;)

900 euro voor 2 klauwen? :shock: hmm dan wordt het misschien toch een 540 remsetje :oops: