E34Forum.nl

 #8557  door andre
 
Omdat ik de laatste weken bezig ben geweest om een extra set M wielen kompleet te maken ontdek ik een paar dingen die misschien interressant zijn om te weten.

In dit type wiel van BMW zijn meerdere variaties mogelijk.

op mijn auto horen 4 x 8j zogenaamde Turbine wielen.
En dan blijkt , deze velgen zijn de 'gegoten' versie.
Omdat ik bij de auto een verkoopbrochure van de BMW dealer heb (uit 1988) ontdekte ik dat er al in '88 de mogelijkheid was om een 9J velg te monteren.
Hoewel ik altijd dacht dat type velg pas op de Touring kwam.
Dus ben ik op zoek gegaan naar een 2 9 J wielen en toen er bij Bert Story 1 wiel te koop was via MP en er in Tilburg nog een set van 4 met schade ben ik meteen in de auto gestapt om deze allemaal op te halen.

Ik had mazzel , van de schade set was één 9J helemaal gaaf en de Bert Story velg was zelfs NOS en komt uit 1989.

verder heb ik nergens naar gekeken en ben ik aan de slag gegaan om de 9j op te knappen maar veel later ontdekte ik het verschil in de sets.
wat erg stom omdat ik dat allang wist van eerdere sets die ik gehad heb.
De 9J van Bert Story en de schade set waren allebei de 'gesmede' en dus lichtere versie

Kortom 2 van de velgen die ooit naar Eric Epmans gegaan zijn moesten weer terug, wat erg leuk was dat hij ze al helemaal nieuw heeft laten maken, dus dat scheelde mij een hoop werk.

maar toch is het interessant om er een Topic van te maken dat alle verschillen uitlegt.


Dit stukje kwam ik op internet tegen.

Heute gab es einiges zu entdecken, was ich so nicht erwartet hatte.

Die Grundfelgen von M System II Styling 20 (Turbinen”) und M System II Styling 21 (”Schaufelräder”) sind zwar ähnlich, unterscheiden sich aber dennoch. Dadurch lassen sich zwar die Turbinen-Einsätze auf beiden Grundfelgen montieren, die Einsätze der Schaufelräder passen aber nur auf die neuere Version der Grundfelgen.

Bisher wurde immer angenommen, dass die Umstellung der Grundfelge mit der Umstellung der Einsätze vorgenommen wurde, die neue Grundfelge also mit Einführung des Schaufelrades und somit des M5 3.8 eingeführt wurde.

Allerdings lässt das Ersatzrad des M auf etwas anderes schließen, nämlich die Einführung der neuen Grundfelge bereits während der Bauzeit des M5 3.6 bei Auslieferung der Räder mit Turbinen-Einsätzen. Dann machen folgende Fakten nämlich auch wieder einen Sinn:

Reifen auf dem Ersatzrad: Michelin MMX2 (Erstbereifung auf dem M5), DOT 121, Reifen ist abgefahren
Alle Räder des M basieren auf dem neueren Grundfelgen-Typ
Das in die Felgen eingeprägte Produktionsdatum liegt bei allen Rädern zwischen 0491 und 1791 – also in jedem Fall vor dem Produktionsdatum des M.

Ik weet ook dat de 'Gesmede'wielen bij Fuchs vandaan komen en lichter zijn als de gegoten. (klopt want ze zijn ook wat dunner op de velg)

Nou als ik wat meer vind zet ik het hier wel neer, maar misschien weten jullie ook nog wat interessante feiten :D

Ik wil wel eens weten of er ook gegoten 9J's zijn maar dat denk ik niet.
 #8560  door Cees
 
zover als ik het je kan vertellen zijn de verschillen in de velg style 20 en style 21
deze kan je makkelijk terug zien aan de velgrang
de style 20 heeft een scherpe rand en de style 21 is ronder op de rand

Afbeelding

Afbeelding
 #8578  door andre
 
Ja inderdaad Cees en ook het volgende is anders.

Afbeelding

de lichte versie heeft een gesloten Pentagon vorm en de zware gegoten een open vorm, met dank aan driving fun.

Maar wat ik dan wel weer leuk vind is dat de Forged versie (licht) door Fuchs gemaakt is
 #8579  door Theo
 
Dus ik heb de lichte versie, toch?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #8580  door Dimitri
 
Theo schreef:Dus ik heb de lichte versie, toch?
Plaklood aan de buitenkant?!
 #8581  door andre
 
Inderdaad Theo, maar je zult ook wel een brbrbrbr.. 8 en 9 J set hebben

sorry ik kan 'breedset' niet uit mijn toetsenbord krijgen, oeps :D
 #8583  door Theo
 
Dimitri schreef:
Theo schreef:Dus ik heb de lichte versie, toch?
Plaklood aan de buitenkant?!
Op een trackday-auto maakt het wat mij betreft geen fluit uit of je lood ziet of niet. Maar als je het achter de spaken plakt moet er meer lood op en dàt is precies wat ik niet wilde.
 #8585  door andre
 
alle onderdelen van de turbine versie bij elkaar

Afbeelding


en ook behoorlijk bling te polijsten

Afbeelding


deze zijn ook leuk aangepast door de deksels meer naar buiten te monteren

Afbeelding