E34Forum.nl

 #8467  door wardhollebosch
 
hallo,

ik zit met de vraag of ik spacers moet kopen of niet.
toen ik mijn E34 kocht stonden er velgen van een e39 op... trillen dus wegens slechte naafgat.

nu heb ik originele velgen van een E38 gekocht, style 5 in de maat 8j 16 inch en et 23....

ik maak me wat zorgen of ik die velgen zonder spacers mag/kan leggen of niet? want de originele maat voor op een e34 is dacht ik 8j en et 20

heb er banden in maat 225/55/16 laten opleggen en ik merk dat die banden niet erg veel over de rand steken van de velg dus das wel goed maar toch

wie geeft sluitend advies?
dank u
ward
 #8471  door epmans
 
De velg is iets breder 7j /8j
et waarde is iets verder na buiten et20 / et23

naar mijn mening is hier niks mis mee. Band is correct voor de e34 dus zelfde rolomtrek. Velg zal iets meer naar buiten staan door de fractioneel hogere et waarde. Spacer is niet nodig want dan komt ie nog verder naar buiten.
 #8472  door Theo
 
De velg komt niet naar buiten, maar juist 3 millimeter naar binnen, maar ook dat moet geen probleem zijn.

Een standaard 17 inch velg voor een E34 heeft namelijk 235 op de vooras. Effe rekenen... dan is de band dus totaal één centimeter breder dan de band die je nu hebt en komt dus zelfs 5mm meer naar de veerpoot toe ----> en dat past ook prima

Geen probleem dus, veel plezier.
 #8474  door Cees
 
aalebei gelijk
epmans met de ET waarde
en Theo met de bandmaat

met andere woorden past gewoon
 #8476  door Theo
 
Cees schreef:aalebei gelijk
epmans met de ET waarde
en Theo met de bandmaat
Oei, nu lijkt het even alsof Cees óók denk dat je met een ET waarde van 23 iets verder naar buiten komt ten opzichte van ET20, nee toch Cees?
 #8477  door Cees
 
cees moet gewoon is wat minder snel lezen

hoe hoger de ET hoe dieper de velgen in de auto liggen
dus ja ET23 ligt meer naar binnen dan ET20

:oops: :oops:
 #8478  door epmans
 
Yep! Vautjuh van mein, et23 komt meer naar binnen toe.

Maar conclusie van alle blijft dat deze maten prima functioneren zullen onder de E34.
 #8488  door ivo
 
Het kan, zoals boven al gezegd, let echter wel op welk type/merk je band erop legt.
Die 3mm lijkt weinig, maar met een 225 brede band én een velgbeschermer heb je soms kans dat het net tegen de veerpoot aanloopt.
Mijn eigen ervaring met een E38 set erop.
 #8601  door Markus
 
hallo Ward hollebosch
als je spoor verbreders zoekt heb ze nog in verschillende diktes .voor e34
hoor wel van je of je intresse hebt
gr markus