E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #28189  door johan525
 
Vandaag de Vanos revisie afgemaakt.

Op zicht valt de klus mij wel mee. Maar ik ben met een gewone dop begonnen waarmee ik de schroefdop gesloopt heb. Gelukkig net op tijd gestopt:
Afbeelding
Edwin van Vanosrepair.nl heeft die schroefdoppen gelukkig los en was erg behulpzaam. Als hij niet had mee gedacht had het zeker een postbode ronde of 2 later geweest voordat alles weer in elkaar zat. :-)

Toen de zuiger een keer open was was het een kwestie van de onderdelen verwijderen en de nieuwe monteren in de juiste volgorde
Afbeelding
Nog even de tandenborstel met remreiniger erover en alles was ook weer toonbaar :D


Afbeelding
 #28190  door Machiel
 
En? Merk je het verschil? Ik voelde destijds na mijn VANOS revisie beduidend meer trekkracht bij lage toeren. Maar inmiddels merk ik dat eigenlijk niet meer. Zal wel gewenning zijn.
 #28191  door 6eamer
 
Hoi Johan, mooie post en wat bedoel je met verkeerde dop? Moet je een speciale (maat)dop hebben of bedoel je een kwaliteitsdop van Hazet?
 #28194  door johan525
 
6eamer schreef: 06 aug 2021, 08:47 Hoi Johan, mooie post en wat bedoel je met verkeerde dop? Moet je een speciale (maat)dop hebben of bedoel je een kwaliteitsdop van Hazet?
Een normale dop heeft een soort van helling om makkelijk om de moer of bout heen geschoven te worden:
Afbeelding

Doordat je heel weinig vlees hebt bij die moer op de vanos zuiger moet je echt een platte oppervlakte hebben:
Afbeelding

Een normale dop schiet bij een beetje kracht ervanaf en neemt dan de hoekjes van die schroefdop mee zoals op mijn foto te zien is.

Die "speciale dop" kun je natuurlijk ook zelf met de flex maken.
 #28239  door johan525
 
Een paar weken geleden begon de e34 flink te bonken links achter. Moest nog "maar" 600km dus even een check gedaan en rustig aan verder gereden. De laatste paar kilomters kwam ik een flnk aantal drempels tegen en toen begin de rechterkant zich ook al te melden :(

Even gechecked thuis en volledig na verwachtig waren de subframe frame rubbers aan gort:
Afbeelding

Aangezien ik de e34 toch niet kon gebruiken meteen maar aan de stapel onderdelen begonnen die er nog lagen o.a. een nieuw middenlager en hardyschijf voor de cardan as:
Afbeelding

Baksteunen ook meegepakt. Dat waren nog de originele nog uit 1994!
Afbeelding

Paar weken later wat gereedschap geregeld en de rubbers vervangen.
Afbeelding
Viel mij eigenlijk wel mee. Trekker op spanning brengen, daarna met een hetelucht blazer de boel warm gestookt en de bussen kwamen er langzaam maar zeker uit.
De nieuwe hadden een nachtje in de vriezer geleden. Voor het monteren het subframe nog wat bij verwarmd en ik kon ze er zonder moeite voor 75% indraaien. De laatste 25% koste wel wat moeite maar al met al een stress vrij klusje.

Na afloop had ik weer een mooie stapel schroot liggen :D
Afbeelding
 #28241  door johan525
 
Euh ja. nieuwe dorpels, andere voorschermen, kachelhuis onderdelen, carterpakking, kruksaskeeringen, drijfstanglagers, chroomlijsten, deurstootlijsten. Oh ja en ook nog een oliefilter.
 #28242  door 6eamer
 
oh, dat kachelhuis....dat lijkt me een mooie followup klusje, moet dan je dashboard eruit of kan je het vanuit de motorruimte doen?
 #28244  door johan525
 
Kachelhuis staat volgend jaar ergens op de planning. De bediening van de linker ventilatie klep stuk. De klep is lam en gaat niet meer open (motortje werkt wel). De klep wordt nu open gehouden door een stuk duck tape :D Werkt prima...maar is niet zoals het hoort.

Ik heb een gebruikte bovenplaat" van een IHKA kachlhuis, dus met alle kleppen erop. Maar om die te wisselen moet het hele kachelhuis eruit. Airco moet dan ook weer leeg. En inderdaad het dashboord eruit.

Met het dashboord en kachelhuis eruit kan het tapijt er ook makkelijk uit....en dat lijkt mij een mooi moment om het een en ander aan laswerk aan te pakken...