E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #27630  door Coach
 
danny-ex-touringE34 schreef: 08 okt 2020, 23:43 Hoi Coach. Prachtig aantal exemplaren die er allemaal goed uitzien. Jammer dat je rode touring er niet meer is, had de balans van E30 sedan en touring met E34 sedan en touring mooi gelijk gehouden. Je hebt toch ook nog een cabrio, E36 of 46? Groeten, Danny
Dank je wel. Klopt, ik heb ook nog een E36 318i cabrio en een E36 328ia Touring. De cabrio ga ik proberen te verkopen, want die heeft geen airco en ik ga een exemplaar zoeken met airco. Daar willen we namelijk mee op vakantie naar Spanje en dan is airco wel een vereiste. En anders gaan we met de 328; ook geen straf en die heeft wel airco.
 #27631  door Coach
 
johan525 schreef: 09 okt 2020, 08:10 Fantastisch om te zien hoe enthousiast je bezig bent geweest door de jaren heen.

Leuk trouwens dat je dezelfde kleuren combinatie hebt als mijn e34.

Airco inbouwen is best te doen. Moet je gewoon in 2 of 3 etapes doen. Is de bekabeling al aanwezig in de auto?
Dank je. Denk dat het ook - theoretisch - wel moet kunnen, de airco inbouwen, maar zelf kan ik het niet. Kan het wel bedenken. Maar ik moet dan nog iemand vinden die het aandurft, aangezien (volgens mij) het hele dashboard er ook uit en als het even kan ook weer terug in moet....
 #27633  door johan525
 
Ik heb het bij meerdere e34s en e32s gedaan. Het is prima te doen. Ga je voor een airco of voor de climate control?

Is de bekabeling voor de airco al aanwezig in de auto? Dit kun je het beste checken door de stekkers van de drukschakelaar te zoeken. Deze hangen naast je ruitenwissersproeireservoir. Twee stuks waarschijnlijk met een plastic afdek dop erop. Ik geloof een zwart en een wit.
 #27634  door Coach
 
Oh, bedankt voor de tip. Ik ga even kijken.

AfbeeldingUntitled
En ja hoor, de aansluitingen zitten er al inderdaad volgens mij.
De pomp zelf zit er ook al in, maar zit nog geen riem overheen. Volgens mij heb ik wel de goede poelie.
 #27637  door Ruck
 
Theo schreef: 08 okt 2020, 18:59 Ondertussen natuurlijk een legendarische E34 hier op het forum.
Eens! ik heb ook veel geleerd van Coach, verschillende onderdelen op de kop getikt en daar ook weer mee geleerd welk onderdeel voor welk bouwjaar betreft :lol:
Mooi dat je deze auto een apart topic geeft. is hij weer uit de stalling ?
 #27642  door Coach
 
Yep, hij is uit de stalling gekomen na de winter en gaat er voor de winter weer in.
 #27686  door Coach
 
Nou, weer een wijze les geleerd. De auto had in het stuur een enorme vrije slag. Of je nou links of rechts stuurde; in de eerste 20 graden gebeurde er niks. Dat rijdt heel irritant, kan ik je zeggen. Vanuit mijn simplistische technische benadering ging ik er vanuit dat het stuurhuis dus wel versleten zou zijn. Stuurhuis uit de 518i laten halen en een afspraak gemaakt bij de garage om dit te vervangen. Bleek dus helemaal niet nodig te zijn, want er zit een soort stelschroef op het stuurhuis waarmee je de boel strakker (?) kunt zetten en bij al die stangen bleek ook nog het een en ander bijgesteld te kunnen worden. De bout bij de verbinding van het stuurhuis naar de stangen bleek ook los te zitten, dus die vastzetten scheelde ook weer veel speling. Nu rijdt de auto weer zoals het hoort en kan ik desgewenst de stelbout nog iets strakker laten zetten. Daardoor stuurt de auto - zo heb begrepen - nog directer, maar voel je wel alle onregelmatigheden in het wegdek - zoals rijsporen - direct in je stuur. Er zit dan geen speling meer die dit opvangt, waardoor je een wat onrustig rijgedrag krijgt. Voorlopig laten we het maar zo en mocht ik de behoefte krijgen aan meer kart-modus, dan laat ik die bout nog wel een tandje aandraaien.
AfbeeldingE34 525ia 1995 interior
Binnenkort gaan we de linker deur vervangen. Daar is ooit iemand achteruit tegen aan gereden, heeft sorry gezegd en is met de noorderzon vertrokken. De deurvanger is los gescheurd wat af en toe een afschuwelijk gekraak veroorzaakt en de deur vliegt met wind gelijk helemaal open. In Belgie een vervangende deur kunnen scoren in de goede kleur, dus dan is dat ook weer helemaal gefixt. Verder nog de voorste toplagers en schokbrekers terug laten brengen naar origineel en de kleppendekselpakking vervangen. En dat was het dan weer voorlopig.
 #27689  door epmans
 
ik heb wel eens begrepen dat het aandraaien van het stuurhuis niet oneindig is, dat de speling uiteindeiljk niet meer is op te lossen.

die uitgescheurde deurvangers zijn te fixen. tijdje terug heb ik in duitsland paar sets van gekocht en al een keer 1 gerepareerd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #27690  door Coach
 
epmans schreef: 27 okt 2020, 16:59 ik heb wel eens begrepen dat het aandraaien van het stuurhuis niet oneindig is, dat de speling uiteindeiljk niet meer is op te lossen.
Dus het stuurhuis is niet meer te koop! :D

En ik heb idd zo'n reparatie set van jou overgenomen, maar de deur is ook gedeukt. Die deurvanger is denk ik tegen de binnenkant van de deur gekomen en nu zit er ook een dikke bult op de deur.
 #27695  door johan525
 
Je kunt het stuurhuis inderdaad iets aandraaien. Maar als je deze te strak zet komt het stuur niet meer uitzichzelf terug naar het midden.

Het komt heel vaak voor dat de stuurstangen niet goed uitgelijnd zijn of speling hebben. En dan gaat met eerst aan het schroefje draaien en dan slijt de boel wl hard. Voor het uitlijnen van de middelste spoorstang is een speciale tool van BMW beschikbaar,