E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #26428  door Ward.
 
Nadat ik afstudeerde 2 jaar geleden had ik een wagen nodig voor woon/werk verkeer.
Dit kon natuurlijk met mijn E34 525i maar vanwege de oldtimerwetgeving in België mocht dit niet.
Bijkomend krijg ik het niet over mijn hart om deze de hele winter door weer en wind te gebruiken :(

Ik kocht toen een E36 318i voor een paar honderd euro waar ik enorm van genoten heb en uiteindelijk probleemloos mee door Kroatië ben mee gereden.
Dakkoffer was uiteraard nodig, want die koffer kon onmogelijk tenten/bagage voor 4 personen aan!

Afbeelding

Na een jaar liep de keuring af, en desondanks deze niet veel werk nodig had zocht ik toch naar iets anders.
Ik ben énorm fan van het E34 model en alle luxe die daarbij hoort.

Het moest een wagen van voor '93 zijn vanwege de belgische fiscaliteit :roll: De zoektocht begon!
De Touring Modellen kunnen mij al langer bekoren dus het moest en zou zo eentje worden. Toch kwam ik eerst uit op een bomvolle 525ia sedan met motorschade.
Deze was te ver heen en ik heb vele onderdelen kunnen recupereren voor een volgende wagen (Leder sportinterieur, mpakket,mtech ophanging,...).

Afbeelding

Maanden alle verkoopsites bekeken en een E34 Touring uit '92 vinden die nog eens moest voldoen aan enkele eisen was niet makkelijk.
De volhouder wint en ik vond een 525iT in daytona violet, veel km's en werk maar dat schrok me niet af want het was uiteindelijk dé favoriete kleur. Hop naar Frankfurt en eenmaal daar aangekomen viel het tegen.
Prijs was zeer correct en uiteindelijk maar meegenomen :oops:

Eenmaal terug en na eens goed denken beslist dat dit het toch niet ging worden. Hup, wéér opzoek....
De volhouder wint wederom en ik kwam in de regio van het Duitse Essen een geschikte kandidaat tegen.
Achteraf bleek deze op dezelfde dag gebouwd te zijn én 6(!) nummers vroeger te zijn dan de vorige miskoop.

Genoeg inleiding, hieronder de nieuwe aanwinst na enkele nodige wijzigingen :

Afbeelding

Afbeelding

Een 525ia Touring met 273xxx achter de kiezen. Desondanks de kilometerstand zag deze er behoorlijk goed uit en voorzien van de juiste optie's
Ervaring leert dat de touring modellen vaker afgetrapt/misbruikt wordt dus eentje vinden in behoorlijke staat was niet evident.
De wagen heeft de laatste jaren stilgestaan, de laatste en vierde eigenaar had deze 10+ Jaar. Na lang twijfelen heeft hij toch besloten om zijn geliefde touring weg te doen.

Optielijst

Afbeelding

Na de testrit kwamen meerdere typische E34 kwalen naar boven dus hebben we direct na aanschaf het volgende gedaan :
- Groot onderhoud
- Silent blocs achteras + Pitmanarmen
- Nieuwe batterij
- SLS vervangen door nieuwe Mtech schokdempers met OE bilstein veren.
- 16" wintersetje gemonteerd
- Audio upgrade (Sony headunit welke de correcte oranje tint kan nabootsen + pioneer boxen)
- Angel eyes vervangen door originele koplampen (ik bespaar jullie de foto's :lol: )

Later meer over de plannen/toekomst van deze bolide!
Laatst gewijzigd door Ward. op 01 aug 2020, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
 #27474  door Ward.
 
Wat een andere wielenset al niet doet aan het uiterlijk, er is gekozen voor een BBS RC035/038 setje welke heerlijk staat naar mijn inziens :bow:
Daarnaast terug de originele pinkerset gemonteerd, een klein detail maar wel vele malen mooier.

Afbeelding

Tapijten zijn ondertussen gereinigd met een extractor, zeker een aanrader! Verschoot wat er van vuil uitkwam.
Ineens de sportstoelen gemonteerd, enkel de armsteunen moet ik nog eens overzetten. Dat in combinatie met een Mtech II stuurtje uit de E36 maakt het geheel af. Het getrainde oog ziet ook dat er een grote OBC is nageplaatst, inclusief de juiste hendel zodat de gegevens ook zichtbaar worden op de cluster :razz:

Het enig dat nog stoort is de dakhemel die doorhangt, die wordt binnenkort overtrokken in het zwart.

Afbeelding

Er liggen nog wat onderdelen klaar voor te retrofitten maar eerst is het mechanische aan de beurt, later meer!