E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #26560  door Theo
 
Het voorste diff en het achterdiff moeten wel dezelfde overbrenging hebben, anders draait de boel in de soep.

Ik heb ooit een E30 325iX gedemonteerd die gestrand was met aandrijvingsproblemen, daar was ook één van de twee diff's vervangen voor eentje met een afwijkende overbrenging. Dat gaat dus niet, de boel werd kokend heet en liep nog net niet vast.
 #26588  door Transeurope
 
Verkoop je ook ix onderdelen? Ben op zoek naar voorste draagarmen en eventueel ook gans voorsubframe.
Vriendelijke groet, Kris.
 #26593  door epmans
 
nou daar gaat ie dan. even het achterste differentieel wisselen.

maar dat loopt natuurlijk net weer anders dan gewild... ben ik bijna klaar met demonteren, draait de laatste bout van steekas in het diff dol. geen grip meer...
toen met veel gedoe het diff er uit gehaald door die as met flens er aan uit het diff te halen.
nou dan het 'nieuwe' diff er weer onder hangen... niet dus... ik zie dat het regelventiel vd nivoregeling lekt en dus kan ik die beter vervangen want nu kan ik er redelijk bij. dat gaat namelijk meest makkelijk door diff weg te halen of de uitlaat.
thumbnail_IMG_4080.jpg
gelukkig heb ik al twee regelventielen laten vernieuwen dus dan ben ik daar maar gelijk klaar.
thumbnail_IMG_4081.jpg
nou dan dat diff zelf er nog onder hangen zal me niet te veel moeite meer kosten afgezien van het zwarte tillen wat toch het meest door de baksteun moet worden gedaan. Maar ik moet er een hydroliekleiding op aansluiten. Iemand heeft deze (al dan niet bewust) stuk gemaakt en die kan ik er dus niet op monteren. stom van mij dat ik er nog niet aan gedacht heb om deze alvast te hebben. stomstomstom.
ik kan hem nog bestellen bij BMW maar ik ga nog even een alternatief navragen hier bij een lokale hydrauliekbedrijf.
33191139232 Drukleiding E34 /2,E34 /o € 142,40
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #26599  door epmans
 
thumbnail_IMG_4110.jpg
nou dat was weer produktief vanmiddag. ik heb de drukslang laten maken in Alkmaar. Vanmiddag kon ik hem ophalen, scheelde me 85euros al met al en omdat het moest worden geproduceerd kon ik ook zelf de lengte opgeven. Dat had bij bmw niet gekund/ maar ook niet echt nodig als het al in vorm gebogen zou zijn.
Ben begonnen met het plaatsen van het regelventiel van de nivoregeling. dat is allemaal wel te doen maar het meest lastige is om in die krappe ruimte de 3 leidingen weer er op te monteren en aan te draaien.
thumbnail_IMG_4111.jpg


de nieuwe slang eerst op het differentieel gezet en dan een beetje bochten gemaakt. Toen weer differentieel terug geplaatst en de slang aangesloten. Alles zit weer vast maar ik dacht te laat aan de olie. die heb ik morgen, dan ga ik vullen/ ontluchten/ testen. Heb er denk ik circa 5 uur aangesleuteld, vooral omdat ik een aandrijfas er niet af kon krijgen. Niet slecht voor een pennenlikker :-)
thumbnail_IMG_4113.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #26601  door Theo
 
Lekker bezig Ep, diffies wisselen is zo onderhand mijn specialiteit, ik kan dat echt razendsnel tegenwoordig, maar het blijft een klus waar je niet van in jubelstemming raakt.

Een dolgedraaid boutje in een flens kost je in de regel een halve dag klootzakken en etteren. Ik poer iedere inbusbout even helemaal uit met een klein schroevendraaiertje en sla de inbusdop er de eerste keer altijd met een hamer in, dat voorkomt een hoop ellende, die boutjes zijn eigenlijk van te zacht metaal, ze draaien zo dol van binnen.

Maar zoals gezegd: goed werk, leuk leesvoer.
 #26605  door epmans
 
Ja theo inbus inslaan doe ik ook. Ook van mn leermeester geleerd.

Vanmiddag eerste liter olie er in, weer een lek gevonden... ik hoopte natuurlijk dat ik een wartel niet goed aangedraaid had toen ik de olie op de grond zag drubbelen (stond buiten maar eenmaal op de brug vond ik m elders. Tis niet anders.

Ik heb nog een stekker gevonden die ik niet herken. Is iemand hier bekend mee?
Een gele stekker onder de bank, bij de accu.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #26622  door epmans
 
joepie tis gelukt om de 4wd weer aan de gang te krijgen. en dat ding rijdt echt heel erg lekker!!
stuurt goed (veel beter stuurhuis), veert erg goed, trekt erg goed op ook.

ben er blij mee. nog even het storingslampje gereset zien te krijgen en dan mag de sneeuw van mij vallen! :)

in eerste instantie dacht ik dat mn cockpit stuk was want de hele linkerkant is het donker en de snelheidsmeter deed niet mee. Toen bedacht ik mij al vrij snel dat ik de stekker natuurlijk in het diff moet steken... pannenkoek! en dan later nog maar wat steeklampjes wisselen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #26625  door Theo
 
Zo'n iX heeft een tandheugelstuurhuis, net als een 3-serie en een E39 met zescilinder. Die stuurhuizen sturen inderdaad vele malen beter dan die vage kogelkringloop-shit waar iedere normale E34 het mee moet doen. Dat is nou echt hèt onderdeel van een E34 waarvan ik denk: kon dat nou echt niet anders?

Leuk dat je dat benoemt.

In de E28 wereld kampen ze met hetzelfde 'probleem' en er zijn al een aantal Willy Wortels die een tandheugelstuurhuis op hun E28 hebben geknutseld. Een E39 stuurhuis is dan prima bruikbaar, maar Het leuke daarvan is dat je niet zomaar een stuurhuis kan pakken, je moet een Engelse hebben. Bij een kogelkrinkloop zitten de stuurstangen achter het wiel en bij een tandheugel zit het stuurhuis ervoor. Monteer je een normaal stuurhuis achter de voorwielen, dan stuur je naar links en ga je naar rechts. Pak je er eentje van een Engelse auto en monteer je die op zijn kop en andersom, dan stuur je ineens wèl goed. :mrgreen: