E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #26065  door epmans
 
Van het voorjaar kocht ik er weer een zogenaamd blijvertje bij. Een auto die toch net anders is als de meeste E34 namelijk een met vierwielaandrijving, iX. Tegenwoordig geeft BMW de benaming X-drive.

Er zat nog een paar weken geldige keuring op, dus kon ik mooi even in de rondte rijden om 'dingetjes' te merken die ik dan later moet aanpakken.

Steering Left Hand Drive
Engine M50
Displacement 2.50
Power 141kw / 192hp
Drive ALLR
Transmission Automatic
Colour GRANITSILBER METALLIC (237)
Upholstery (0203) zwart leder
Editions And Packages
S339A ShadowLine

Comfort And Interior Equipment
S404A Double Coversliding Lifting Roof
S410A Window Lifts Electric Front
S413A Trunk Room Net
S464A Ski Bag
S472A Armrest Front Driverpassenger
S498A Headrests Rear Mechanically Adjustable


Multimedia
S687A Radio Preparation


Driver Assistance And Lightning
S520A Fog Lights
S530A Air Conditioning
S540A Cruise Control
S553A Onboard Computer IV With Remote Control
S571A Reinforced Power Supply


Wheels And Drive
S235A Towing Hitch Detachable
S240A Leather Steering Wheel
S245A Steering Wheel Column Adjustmentelectr


Environment And Safety
S314A Door Mirror Drivers Lock Heated
S354A Green Windscreen Green Shade Band
S860A Additional Turn Indicator Lamp

Nou ja direct bij starten zag ik het al dat de 4wd een storing heeft, dus is het eigenlijk geen ix. Even in het gras gestopt om hard weg te rijden en toen was het bevestigd. Inmiddels weet ik ook dat het achterste differentieel er niet onder hoort, dus die zal ik weer moeten hebben/ terug wisselen.
thumbnail_IMG_1752.jpg
fotos van de verkoper.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #26066  door epmans
 
Bij de apk keuring kreeg ik een afkeur op een kapotte achter schokdemper (met niveauregeling). En een aantekening van olielekkage. Nou dat viel natuurlijk enorm mee.

De schokdemper had ik al klaar liggen om onder de Francaise te monteren, maar omdat die ergens achter in de loods staat ingebouwd, was het wel heel aanlokkelijk om de demper dan hier maar onder te zetten.
De olielekkage komt door losgemaakte hydrauliekleidingen van de vierwielaandrijving.
Na de herkeuring heb ik de auto gelijk geschorst.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #26067  door epmans
 
Inmiddels ook de auto weer wat completer gemaakt.

Er zat geen reservewiel in, een bekledingsdeel miste en wintermatten toegevoegd. De kleine dingetjes weet je wel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #26070  door Theo
 
Ik ben wel benieuwd wat die 4WD nou voor mankementen heeft. Je spreekt van een storing, maar volgens mij is die hele aandrijflijn een mechanisch iets, met differentiëlen en visco-dingen, er stopt niet zomaar een deel van de aandrijving lijkt me. Vreemde materie.
 #26071  door epmans
 
wordt vervolgd theo. ik kom daar later in het jaar wel mee aangevuld met fotos.
 #26159  door epmans
 
ben actueel niet met de ix'en bezig, behalve van de sloper af en toe een onderdeeltje verkopen wat niet specifiek voor de ix is.
 #26557  door epmans
 
nou denk ik dat ik nog niet verder was terug gekomen op de 4wd storing behalve mijn vermelding dat het achterste diff niet klopt.

er was in het motorruim een leiding losgehaald en er moet een ander einde op het (achterste) differentieel gemonteerd. De voorste had ik weer gemonteerd maar de achterste lukte niet om dat het gemonteerde exemplaar die mogelijkheid helemaal niet heeft. Het is er een met een 3,23 overbreng en komt dus van een normale 525i. Er zit ook geen sper in zoals dat in de 3,38 van de ix wel hoort te zijn.

recent heb ik een compleet ix onderstel opgehaald van een 1992 touring met automaat. dat is exact hetzelfde als deze auto. Alles opgehaald met een Transporter van mijn zwager, dat rijdt toch mooier en sneller dan een 518i met een aanhanger.

Nu snel het differentieel wisselen en dan maar hopen dat ik alles voor elkaar heb en dus deze winter kan rijden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.