E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #25861  door P.K.
 
Aangezien m'n e34 al weer een tijdje in de familie verkeert, daar lekker blijft en er wat aan is veranderd leek het mij leuk om eens een project topic te openen.

Mijn voorsteltopic van 2 jaar geleden: https://e34forum.nl/forum/viewtopic.php ... 119#p19119

24 Januari 2017:
Afbeelding

Auto opgehaald bij de verkoper. De avond ervoor wezen kijken naar de 518i. Mijn broer en ik waren op zoek naar een carbagerun auto, en dat mag natuurlijk niks kosten en het liefst een zo dik mogelijke bak zonder al te veel problemen.
Daarom kwamen we bij deze 518 terecht. Stond te koop voor 450 euro want de motor liep slecht en sloeg telkens af. De verkoper had er 2 carbageruns mee gedaan en nu mocht ie dan naar een ander voor weer een run.
Bij de bezichtiging waarschuwde de eigenaar dat als de motor warm was en uitviel dat je 'm vrijwel niet meer aan kreeg. Hij had er al een garage naar laten kijken en die had geen oplossing.. Daarom reed hij het eerste stuk en m'n broer en ik waren toen eigenlijk al dol op de auto. Toen we gingen wisselen van bestuurder viel ie uit en heeft de eigenaar na 11 keer 'starten' de auto weer aan gekregen. De accu en startmotor waren goed dus :lol: . Aangezien de verkoper dacht dat ie zo de auto al niet meer verkocht kreeg ging er nog eens 50 euro van af. Wij wilden de auto sowieso hebben en aangezien hij er zoveel tijd en moeite in stak en ons wat te drinken heeft gekocht hebben we gezegd dat hij gewoon 450 euro kreeg van ons.
Bij het oprijden van de weg na het tankstation sloeg ie weer af, dus toen werd de anwb gebeld, die sleepte ons aan de kant waarna hij een kijk nam onder de kap. Daar bleken 2 stekkers los te liggen. Na het aansluiten van die stekkers bleef de auto rijden en sloeg (vrijwel) niet meer af. Omdat de overschrijving vanwege de tijd niet meer mogelijk was de auto de volgende dag opgehaald met een big smile.

Deze stekkers:
Afbeelding

De rit naar huis was best spannend, bij lage toeren dreigde hij nog wel uit te vallen, dus bij het aanrijden van een kruising of stoplicht beetje gas bij geven zodat ie sowieso bleef lopen.

Na waarschijnlijk een paar dingen te hebben gecontroleerd en vervangen (weet het niet exact meer) maar een fotoshoot gedaan van de nieuwe aanwinst. Ongeacht het totaal gebrek aan power reed het wel erg lekker. Het voelde vertrouwd en stevig aan. Waarschijnlijk is de auto voor beide carbageruns goed onderhouden zodat ie het zou overleven. Vandaar ook de offenga kentekensticker achterop denk ik..

Afbeelding

Het interieur behoefde ook wel wat liefde
Afbeelding

Stoelhoes, lelijk stuur en van rubber, lelijke plastic versnellingspook en verschrikkelijke action rubberen matjes op de vloer.
Wat wel leuk was dat er vanwege die carbageruns een toetersysteem is ingebouwd met allemaal leuke sirenes enzo, grappig ding wat ik eigenlijk nooit durf te gebruiken. Hij had zelfs knipperlampjes in de koplamp en mistlampen.
Daarnaast was er ook een leuk audio systeem ingebouwd wat waarschijnlijk al de helft van de aanschafwaarde van de auto heeft gekost.

Met de rest van de bmws op de foto.
Afbeelding

Voor een goedkope auto is het nog best een luxe bak. Zonnerollo, dakraam, elektrische ramen voor, trekhaak, verwarmbare spiegels en ruitensproeiers en een interior light package.

De e34 bleef nog wel motorisch achter, dus heb in de loop van de tijd veel dingen vervangen, ontsteking, bougies, injectoren, temperatuursensors enz. Dit hielp wel wat maar de m40 was eigenlijk gewoon op.

Afbeelding

Daarom dus ook een keer het inlaatspruitstuk eraf moeten halen, wat een prielerig werkje voor 0,0 resultaat.

Voor als je e30 het weer eens niet doet of weer nieuwe onderdelen nodig heeft is zo'n e34 wel erg prettig:

Afbeelding

De e34 is sinds de aankoop wat heen en weer geschoven tussen m'n broer en ik. M'n broer had een e39, maar die was op dus reed hij een tijd lang in de e34 terwijl ik het moest doen met een compactje.

M'n broer heeft er nog een ander interieur in gezet van een 520i met houtstrippies. En van een donor compact hadden we nog een stuur over, die is ook in de e34 terecht gekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omdat de compact te braaf was heb ik een tijdje nog een Alfa gehad. Cool ding, gaat echt strak door de bocht ook maar wel heel gevoelig voor onderhoud.

Afbeelding

En toch mis ik 'm regelmatig..

Zodra de Alfa weg zou zijn kreeg ik de e34 weer en dan zou m'n broer weer een andere e39 hebben. Dat duurde langer dan de bedoeling maar dat is wel gelukt.

Aangezien ik toch wel de power miste van de alfa en zelfs mijn compact veel harder ging dan de 518i hebben we een m42 blok opgehaald eind december 2018 (afkomstig uit een compact 318ti :D )

Afbeelding

Die mocht mooi overwinteren met de e30.

Aangezien ik de e34 weer terug kreeg met dezelfde versleten zomerbanden achteraan, en het al ruim winter was ben ik op zoek gegaan naar een wintersetje (of gewoon iets met goed profiel).
Na een miskoop te hebben gehad met iX velgen die voor geen meter passen, uiteindelijk een mooi setje styling 5 gekocht met nog prima winterbandjes er op.

's avonds nog even gemonteerd want ik had geen geduld:
Afbeelding

Afbeelding_MG_5508 by Paul Kloosterman, on Flickr

Achteraf was ik best blij dat de iX set niet paste want ik vind deze style 5 echt fantastich staan onder zo'n oldschool 5 serie.

Afgelopen winter veel lol gehad aan de e34 in de sneeuw, alles bleef heel, de kachel deed het als geen ander en ik was best wel tevreden met m'n 518i.

Afbeelding

Toen het weer wat beter werd nog m'n mistlampen werkend gemaakt. Dat was al een keer eerder gebeurd maar niet helemaal degelijk. Voor die knipperlampjes in de mistlampen hadden ze destijds wat spul aangepast.
Afbeelding

Wel zo mooi:
Afbeelding

Schakelaar lampje ook weer werkend gemaakt

Afbeelding

En toen dacht ik lekker door te kunnen rijden totaan de lente om dat bezig te gaan met de motorswap.
Helaas wilde de rooie daar niet op wachten. Ik stap 's ochtends in, druk op de koppeling en had totaal geen weerstand...
Dus waarschijnlijk een van de koppelingscilinders stuk.

Terwijl ik wachtte op nieuwe cilinders maar even bezig geweest met het opfrissen van het plastic

Afbeelding

Koplampen ook meteen maar

Afbeelding

Nog even getwijfeld of ik er niet zo'n dodge charger grill van kon maken...
Afbeelding

Koplampringen ook nog opgepoetst :lol:

Afbeelding[

Afbeelding

Kappie onder het raam er weer op
Afbeelding

Nieren moesten nog..

Afbeelding

Toen weer verder gegaan met de koppelingscilinders. Die bij de pedalen verwijderd en die op de bak. Allebei vervangen. En hup ontluchten maar dan kunnen we weer verder. Maar helaas..
Afbeelding

De cilinder op de bak knalde uit elkaar :evil:

Aangezien ik dacht dat het wellicht een fout van mij was of een productie fout een nieuwe bakcilinder gekocht. Heel voorzichtig mee gedaan. Ook geknapt...

Er bleek dus toch wat stuk te zijn met de koppeling zelf...

En ja als je dan toch de versnellingbak moet demonteren..... Kan je net zo goed de motorswap doen natuurlijk...

Dus alles opgezocht en geregeld wat nodig was en gaan met die aardbei.

Aangezien we een takel en motorsteun hadden gehuurd voor 2/3 dagen moesten we wel in de regen het blok verwijderen voor de deur zodat de volgende dag het andere blok er in kon.. :roll:

Doei doei M40, we gaan je niet missen.
Afbeelding

Afbeelding

De koppeling leek te blijven hangen en daardoor had de bakcilinder geen weerstand en klapte telkens uit elkaar. Gelukkig hadden we al een nieuwe koppeling besteld dus dat zou goed moeten gaan..

Dag erop de M42 gehaald en de carterpan, motorsteunen en pijlstok overgezet. Plus nog wat kleine dingetjes.
Afbeelding[

Nieuwe koppeling er op, bleek het een set voor een dubbel massa vliegwiel te zijn..
Dus voor veel te veel geld maar een goede gehaald bij de brezan want het blok moest er die dag gewoon in.

Kleine spacer gemaakt voor een motorsteun
Afbeelding

En hoppatee toen lag ie er zomaar in!
Afbeelding

Afbeelding

Helaas ook al een groot probleem geconstateerd..
Dat krijg je als je een 3 serie blok in een 5 serie gooit waarbij het blok nog net niet voor de nieren hangt.
Afbeelding

Leuk plaatje, patient 1 en patient 2
Afbeelding[

Met een dikke tang van m'n pa z'n werk nog een accukabel verlengt. Altijd leuk zwaar gereedschap.
Afbeelding

Allerlei randzaken gemonteerd waaronder koelslangen die verlengt moesten worden en ook deze autostyle tuning aangezien de luchtfilterbak niet meer paste helaas. Ook nog een ecu zonder ews gehaald, ook wel belangrijk.
Afbeelding

Toen alles een beetje op z'n plek zat, heb ik even onder de deksel gekeken, zag er nog dikke prima uit. Bougies waren wel gaar en hij was toe aan een nieuwe kleppendeksel pakking.

Helaas is er geen doorzichtige kleppendeksel beschikbaar...
Afbeelding

Meteen even de deksel gereinigd
Afbeelding

Na lang aan te kloten met mogelijke oplossingen voor de aansluiting van de uitlaat op het spruitstuk maar besloten het aan professionals over te laten. Dit werd te ingewikkeld voor een stel hobbyisten.

Dus op de autotrailer (in stijl natuurlijk) en de portomonee trekken. Viel relatief gezien wel mee maar is altijd duurder dan het zelf doen. (als je het kan)
Afbeelding

Afbeelding

Paar weken later bij de uitlaatboer de auto weer opgehaald. Het was een mooie dag (broer zijn verjaardag zelfs :lol: ) en de bedoeling was om de e34 naar huis te rijden. Let wel ik heb de motor daarvoor nog maar 2x gestart zonder uitlaat dus heel kort.
Dag van te voren gevraagd of ze wilden kijken of de auto wel start, en dat was niet zo...
Bij aankomst daar gekeken naar het werk en dat is echt heel netjes. Toen eerst maar eens gekeken of de ecu wel aangesloten zat, bleek niet zo te zijn..
Dus aansluiten, 3x kijken of alles goed zat, sleutel omdraaien en vroem! Hij deed het in 1x! DIt nadat de motor zeker wel meer dan een half jaar niks heeft gedaan en nu in een andere auto ligt.
Snel weer uit, olie bijgevuld, koelvloeistof bijgevuld en toen naar huis, of toch niet...

De temperatuur sensor doet niks, dus in een weiland even verder op de auto warm gereden en ontlucht. Toen de kachel warm werd en alles goed leek zonder temp sensor naar huis gereden. Was een beetje spannend maar alles ging prima. Koppeling ging ook goed (was ook nog niet getest met de laatste koppelingscilinder). De e34 bewees zijn reputatie weer eens van een betrouwbare auto te zijn, heerlijk.

De custom made uitlaat voorpijp. Spruitstuk is ook aangepast zodat alles mooi vrij loopt.
Afbeelding

Nog geen week later moest de e34 voor de apk (afgelopen maand).

Dus alles maar even bij langs gegaan en hopen dat ze niet moeilijk gingen doen dat er een andere motor in lag..

Afbeelding

Bleek reuze mee te vallen: Ruitenwisser defect, stuurkogelhoesje, stuurpomp lekte wat, lv stadslicht en de gordel achterin lag onder de bank..

Helaas hebben ze ook roest ondekt. Dus daar moet ik wat aan laten doen:
Afbeelding

En dit houd je dan in je kofferbak over aan zooi van een motorswap :P
Afbeelding

DIt is hoe de e34 er gister bij stond na een poetsbeurtje, lekker met een M42 motor erin :mrgreen: En wat rijdt dat lekker. Onderin het toerengebied gewoon rustig en net genoeg koppel om lekker mee te komen met het verkeer. En vanaf 4000 toeren wordt ie wakker en gaat ie er lekker van door. Met een chippie zou dit nog beter moeten gaan heb ik begrepen. Geluid is er ook beter op geworden, het is echt de upgrade die deze 518i verdiende.
Afbeelding
 #25862  door Machiel
 
Heerlijk leesvoer en hoedje af voor al het werk en doorzettingsvermogen!
 #25863  door danny-ex-touringE34
 
Prachtig verhaal, leest heerlijk. Respect voor de aanpak en afbouw. En de auto was als 'garbage run' auto bedoeld?! ZO goed dat hij behouden is.
Groeten, Danny
 #25864  door P.K.
 
Bedankt heren, leuk om te lezen. Ben zelf dol op project topics dus doe het zelf ook uitgebreid.
Met m'n e30 heb ik wel geleerd geduld te hebben en deze e34 verdient deze liefde ook wel. Zie dit soort dingen ook als een leer proces, en dan blijft het ook leuk. Dit was namelijk ook mijn 1ste motorswap.

Hij was bedoeld als carbage runner maar dan wel met respect voor de auto. Helaas vanwege allerlei redenen is het niet door gegaan. Wilden er een soort service mobiel van maken, dus wrapje en lampje op het dak. Misschien komt dat ooit nog.
 #25865  door Theo
 
Leuk hoor, die swap naar M42, dat zijn ècht fijne blokkies en oersterk. De ideale motor voor in een 518i
 #25866  door epmans
 
mooi verhaal voor deze mooie wagen! veel plezier ermee!
 #25867  door P.K.
 
Theo schreef: 10 jul 2019, 08:32 Leuk hoor, die swap naar M42, dat zijn ècht fijne blokkies en oersterk. De ideale motor voor in een 518i
Dat dachten wij ook. Met een m50 swap moet je zoveel aanpassen dat je net zo goed meteen een andere e34 kan kopen met 6 cilinder. Dat vonden we zonde van deze.
Deze m40 was dus toe aan een nieuwe nokkenas en ook een nieuwe distributieriem. Dat kost meer dan een ander M42 blok.

Dan maar upgraden zodat ie en beter en betrouwbaarder wordt.
epmans schreef: 10 jul 2019, 14:05 mooi verhaal voor deze mooie wagen! veel plezier ermee!
Komt goed, er rijdt weinig zo lekker als een E34.
 #25891  door P.K.
 
Afgelopen week wat kleine dingetjes gedaan aan de E34.
Na het wassen vorige keer viel me op dat alle plekjes waar je niet bij komt met normaal wassen nogal vies waren. Dus ben alles bij langs geweest met een doekje en wat wd40.
Interieur ook even goed schoongemaakt en dan rijdt zo'n auto weer een stuk lekkerder.

Zeker onder dat rubber bij de kofferbak zat een hoop troep.
Afbeelding

Eergisteren de auto weer op z'n achterpootjes gezet vanwege een klusje.

Afbeelding

Bij de motorswap was er een baksteun gescheurd, dus die even vervangen.

Afbeelding

Dat stomme ding natuurlijk weer 2x moeten monteren omdat er van die nokjes op zitten die precies zo moeten en niet anders..

Ook nog bezig geweest met een modificatie aan de kofferbakdeksel. Ik vond op de foto's die ik laatst maakte van de 518 dat de achterkant wel wat stoerder mocht. Was nogal veel rood met die kleur en achterlichten.
Dus een photoshopje gemaakt hoe het zou lijken met een zwarte heckblende. Best wel cool werd dat, maar ik had weinig zin om een heckblende te kopen.
Toen bleek m'n broer nog wat mat zwarte wrap folie over te hebben, dus hebben we dat geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naar mijn idee maakt het de achterkant net wat stoerder zonder enorm op te vallen. En mocht ik er klaar mee zijn kan het er zo weer af.

Gisteren was ook een mooie test voor de rooie, hij moest eindelijk weer eens een lang stuk snelweg rijden. Ging allemaal zonder problemen, wel trilt de auto bij bepaalde snelheden. Denk dat dat aan de banden ligt. Die zijn sowieso te klein heb ik vernomen want met 160 op de teller rijdt ie op de gps 145 :lol: Weet iemand wat de juiste maat is voor 15'' style 5 onder een e34? Lijkt wel snel en als je 'm rond die 145gps houdt zit ie op 4000 toeren en kan je lekker makkelijk inhalen. Ondanks de trilling en dat je nogal wat toeren maakt voelde ik me wel weer als een koning op de weg.
 #25892  door epmans
 
Mooie oplossing zo met die folie.

205 65 15 is mooie maat en veel keus in betaalbare klasse. 225 60 15 vind ik de mooiste maat. Hoewel dit meer onder de dikkere modellen zat en minder fabrikanten die deze maat produceren. Maar voor het oog heeft deze wel mijn voorkeur.
Als je in de sponning kijkt vd bestuurdersdeur dan zou je daar een sticker moeten vinden voor bandenspanning. Daar vind je ook de bandenmaten.
 #25893  door Theo
 
Dat zwarte folie tussen de achterlichten vind ik briljant, klein detail, geen kosten en toch een veel betere look. Leuke vondst!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13