E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #22506  door Coach
 
Ik ben helemaal onder de indruk van het werk wat je verzet hebt. Dat geknutsel aan het interieur en zo komt wel bekend voor, maar dat motorgebeuren gaat mijn pet te boven. Betekenen haarscheurtjes altijd het einde van het blok of is dat theoretisch nog te maken?
 #22513  door Philippe6
 
JerunK schreef:Tjonge, wat een tegenvaller :(
Ik kan je niet helpen, maar hoop uiteraard wel dat het lukt om een oplossing te vinden.
Inderdaad, het 'worst case scenario'! :|

Theo schreef:Ik heb in het verleden meerdere koppen gedemonteerd van M20 en M30 motoren en er zat vrijwel altijd olie in de gaten van de kopbouten. De koppen van de bouten zijn er schijnbaar niet op gemaakt om een oliedichte afdichting te maken.

Als je bij het monteren van de kop maar zorgt dat de schroefgaten 100% olievrij van binnen zijn, anders draai je je blok wel stuk.

Wellicht is dat inderdaad gebeurd (?)
Goed om te weten, ik vermoedde dit wel al..

dannytouringE34 schreef:Ook mijn ervaring is dat er altijd olie in de kopbout gaten zit(ook stinkt die olie=zeer oud en 'verbrand'.), dus dit lijkt me geen 'euvel'.

edit Philippe: "" Een gevolg ervan lijkt me logisch; motorblok is gescheurd "" . Is dat al zeker? Want gescheurde koppen komen wel voor, maar een gescheurd blok komt toch niet veel voor.

Is allemaal wel pech en met de andere bijwerkzaken wordt het een heel project. Succes en daar waar het mogelijk is, wordt er met je meegedacht. Groeten, Danny
Blok is wel degelijk gescheurd!

easy rider schreef:Dat is niet best. Ik ben meer een diesel man maar het valt mij op dat de uitlaatkleppen zo wit zijn. Heeft deze motor wellicht op een te schraal mengsel gelopen waardoor de temperatuur te hoog is opgelopen. Ja, normaal gesproken zou dat dan verbrandde uitlaatkleppen geven maar misschien ook een gescheurd blok.

Ik heb eerder iets dergelijks gehad met een M51 blok waarbij er scheuren zaten tussen de boutgaten en de koelkanalen. Ik dacht in eerste instantie dat dat ook kwam doordat de kop er af was geweest en er nog bij de vorige montage van de kopbouten olie in de draadgaten had gestaan maar dat is eigenlijk niet goed te bewijzen als je de kop er dan af hebt. Ik heb toen een additief in de koelvloeistof gedaan met koper delen, die zouden dan in de scheuren moeten gaan zitten en zo de boel weer afdichten. het is een lapmiddel natuurlijk en geen permanente reparatie.

Je zou Epmans eens kunnen contacteren, wellicht dat hij nog een blok voor je heeft liggen.
Goeie tip! Dat was nog niet opgevallen!
Binnenkort ga ik met de kop eens langs een revisiebedrijf om deze na te laten kijken. Dan ga ik de man zijn mening eens vragen!
Epmans had geen blok liggen, ondertussen ligt er al een ander blok in de wagen, dat is voor onderstaande post.

Coach schreef:Ik ben helemaal onder de indruk van het werk wat je verzet hebt. Dat geknutsel aan het interieur en zo komt wel bekend voor, maar dat motorgebeuren gaat mijn pet te boven. Betekenen haarscheurtjes altijd het einde van het blok of is dat theoretisch nog te maken?
Dit zijn ook niet de eerste motorwerken voor mij, heb nog enkele oldtimer BMW's waar ik al behoorlijk aan heb gesleuteld.

Haarscheutjes naast een schroefgat voor een cilinderkopbout is volgens mij altijd finaal omdat er enorm veel spanning op het materiaal naast het gat komt.
Moest het blok gescheurd zijn aan de zijkant/buitenkant komt het minder nauw.
 #22514  door Philippe6
 
De motor...

In principe is enkel het onderblok slecht, alle andere delen zijn wel nog goed dus een goed 2ehands onderblok zou voldoende zijn MAAR enerzijds vind je dat bijna niet en anderzijds moet je dan ALLES ombouwen van het ene blok naar het andere; zuigers, krukas, distributie... En dan moet je alle lagers en dichtingen etc. vervangen en dan ben je eigenlijk een quasi volledige motorrevisie aan het doen.

Dus ik ben op zoek gegaan naar een volledige 2ehands motor, met of zonder aanbouwdelen.

Enkele jaren geleden vond je nog frequent M30B35 blokken voor niet al te veel geld maar tegenwoordig zijn ze toch wel zeldzamer en dus ook duurder geworden.

Na enkele weken verschillende sites in het oog te hebben gehouden, een motor met alle aanbouwdelen aan in de buurt van Essen tegengekomen. Enkel de versnellingsbak zat er niet meer op.
De verkoper gecontacteerd en enkele vragen gesteld, filmpje van de motor al draaiend in de vorige wagen opgestuurd gekregen, onderhandeld over de prijs en tot een akkoord gekomen.

Ter plekke bij de verkoper, de motor nog zo goed mogelijk nagekeken; krukas draaide nog makkelijk rond, kleppendeksel gedemonteerd om toestand van de kop na te kunnen kijken, distributiegeleiders zo goed mogelijk proberen te beoordelen, geen witte mayo toestanden in de kvs-slangen en in de olie.... Alles zag er in eerste instantie goed uit dus overgegaan tot de effectieve koop van de motor!

De motor komt oorspronkelijk uit een handgeschakelde E32 735i uit 1990 (M1.1) en zou (volgens de verkoper) 154.256km's gelopen hebben. Het motorblok op zich is wel identiek aan dat van een E34 535i(a).

Afbeelding

Afbeelding

De motorkabel + ECU van de E34 (M1.3) zijn in de wagen gebleven (specifieke kabelboom voor automaat) dus begonnen met het demonteren van de kabelboom van de 2ehands motor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Motorblok an sich zag er nog goed uit.
Nog een deel dingen gedemonteerd welke ik over heb gezet van het oude blok.

Afbeelding

Aangezien de garage net te klein was om een motorswap uit te voeren, de werken op locatie uitgevoerd.

Afbeelding


Eerst moest het defecte blok nog uit de wagen worden gehaald, dus gestart met de motorkap te demonteren.

Afbeelding

Ook alle aanbouwdelen van het blok gedemonteerd om het gemakkelijk eruit te kunnen takelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
 #22515  door Philippe6
 
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beide blokken naast elkaar.

Afbeelding

En met de motor uit het motorruim, de kans gehad (en ook gegrepen) om alles eens goed op te kuisen.

Afbeelding

Afbeelding

Net als de voorste wielkasten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
 #22517  door Philippe6
 
Gelukkig gezien dat enkele pakkingen van de luchtinlaat niet meer goed waren en deze meteen vervangen.
In gemonteerde toestand, in de wagen, is dit veel lastiger.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende zaken nog gedaan aan het motorblok, alvorens te monteren in de wagen;

* Banjobouten van de oliesproeirail vervangen door de variant met borgmiddel op
* Kleppen gesteld
* Kleppendekselpakking vervangen
* Nieuwe bougies gemonteerd
* Oliefilter vervangen
* De 2 vacuümslangen vervangen (benzine drukregelaar en carter ontluchting)
* Verdeelriemen vervangen door die van de originele motor (waren nog niet zo oud en nog goed)
* Resterende olie + KVS afgelaten
* Timing krukas/nokkenas nagekeken
* Gasklephuis en vliegwiel overgezet (verschillend: manueel / automaat)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om daarna de ruilmotor in de wagen te takelen, wat nog een hele klus was aangezien de versnellingsbak nog onder de wagen hing.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En alles terug opgebouwd en nieuwe vloeistoffen op gedaan;
* Olie
* Koelvloeistof
* Servo olie
* Transmissie olie bijgevuld

Dan de motor gestart zonder ontsteking (en bougies) om oliedruk op te bouwen en benzine naar voren te pompen.
Door doekjes in de bougiegaten te proppen en daarna te starten er al achter gekomen dat 1 cilinder geen benzine kreeg. Dit kwam omdat de stekker van de injector niet goed was aangesloten.
Daarna de bougies gemonteerd, bougiekabels aangesloten en 'voor echt' gestart.

Motor startte meteen en draaide heel regelmatig, alsof de motor er altijd in had gelegen! Gelukkig!
Rustig laten warmdraaien, kvs-circuit ontlucht, kvs bijgevuld..motor kwam goed op temperatuur, visco werkte en motor bleef mooi op temperatuur dus waterpomp/thermostaat/visco waren nog in orde.
Enfin, alles leek in orde dus de rest terug opgebouwd om de eerste testritjes te kunnen maken.

Afbeelding

Daarna op het gemak gaan rijden met de wagen en de motor voelde meteen goed aan, gaat vlot in toeren, valt mooi terug in toeren, motor pakt meteen goed op en voldoende koppel onderin, komt mooi op temperatuur en blijft op temperatuur tijdens het rijden. Kortom, niets aan te merken op de motor! :-)
 #22518  door easy rider
 
Zo, dat zijn geen halve maatregelen. Erg mooi verslag ook zo met al die foto's
 #22524  door Theo
 
Och wat een lekker leesvoer, alsof ik een tijdschrift bij de Bruna sta te lezen, top.

Mooie klus, mooie foto's, lekkere tekst en een perfect resultaat, lekker hoor.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8