E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #22531  door JerunK
 
Nou, petje af! Hoe heb je trouwens de motor op de bak gemonteerd? Je zal weinig ruimte hebben gehad.
 #22538  door Philippe6
 
Merci allemaal!
easy rider schreef:Zo, dat zijn geen halve maatregelen. Erg mooi verslag ook zo met al die foto's
Foto's zijn veel leuker om te bekijken dan een lange lap tekst.
Hier en daar zet ik wat korte uitleg bij maar als ik overal de details moet uitleggen, blijft het niet meer fijn. Zowel voor mij als voor jullie. :)
Moesten er nog ergens specifieke vragen zijn, hoor ik ze graag!

dannytouringE34 schreef: Fijn te lezen dat het allemaal naar je zin is. Groeten, Danny
Een (gedemonteerde) ruilmotor kopen blijft altijd een halve gok. Sommige dingen kan je visueel nakijken, andere dingen merk je pas als de motor ingebouwd is en draait.
Zelf had ik hier wel 'schrik' voor, stel dat je de motor inbouwt en er dan pas achter komt dat bv. de lagerschalen slecht zijn of er ook iets intern lekt door een defect! :shock:
Maar op dat gebied is het allemaal super meegevallen.

Theo schreef:Och wat een lekker leesvoer, alsof ik een tijdschrift bij de Bruna sta te lezen, top.

Mooie klus, mooie foto's, lekkere tekst en een perfect resultaat, lekker hoor.
Haha, bedankt. :mrgreen:
De ene ziet graag een hoop foto's, de andere ziet er misschien tegen op om alles te bekijken en te wachten tot alle foto's zijn geladen?

Machiel schreef:Inderdaad, klak af! (zo zeggen jullie Vlamingen dat toch?)
Klopt als een zwerende vinger. ;)

JerunK schreef:Hoe heb je trouwens de motor op de bak gemonteerd? Je zal weinig ruimte hebben gehad.
Awel, het losschroeven van de versnellingsbak van het blok en de montage van het blok op de versnellingsbak was uiteindelijk het lastigst en ook het meest tijdrovend van heel de operatie.

Aangezien ik geen brug ter beschikking had, heb ik de wagen op bokken gezet waardoor er maar een beperkte ruimte onder de wagen was. De hele versnellingsbak samen met het blok uit de wagen takelen zag ik niet zitten omdat er dan nog vanalles onderuit moet (uitlaat, cardan, schakelmechanisme...) dus ik heb er bewust voor gekozen om de versnellingsbak te laten hangen onder de wagen. Dus moest ik de bouten waarmee de bak op het blok zit, losschroeven. En deze zijn héél lastig te bereiken langs onderen!! Misschien wel 2h over gedaan om de 10 bouten los te draaien.

Bij het monteren van het blok op de bak was het in eerste instantie lastig om het blok uit te lijnen op de bak, dit ging maar net qua ruimte en hier hebben we uiteindelijk 2 takels voor moeten gebruiken. 1 brug om het blok in zijn geheel te takelen en een 2e giraffe om het blok de juiste hoek te kunnen geven zodat de gaten van het blok exact uitkomen op de gaten van de bak.
En daarna de 10 bouten van de bak ook weer met veel moeite vast gezet. Aangezien de cilinderkop bij de ruilmotor gemonteerd was en bij het originele blok al gedemonteerd, was er ook veel minder ruimte om de bovenste bouten vast te zetten.
 #22541  door Theo
 
Die bovenste bouten zijn verschrikkelijk bij iedere BMW. Ik heb een aantal keer een versnellingsbak gewisseld en kon ze alleen fatsoenlijk bereiken met 3 verlengstukken op de ratel. Dan nog was het puzzelen en goed mikken en was het schakelmechaniek en de cardanas niet eens meer aanwezig.

Lastig klusje zoals jij het hebt gedaan.
Laatst gewijzigd door Theo op 31 dec 2017, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
 #22553  door easy rider
 
Theo schreef:...kon ze alleen fatsoenlijk bereiken met 3 verlengstukken op de ratel. Dan nog was het puzzelen en goed mikken...
Zo doe/deed ik het ook altijd, dan nog een knietje aan het eind en dan hopen dat de dop niet over de bout heen schiet.

BMW is leuk sleutelen hoor maar je moet onderhand wel een arm met drie ellebogen hebben :mrgreen: .
 #22556  door flash
 
easy rider schreef:
Theo schreef:...kon ze alleen fatsoenlijk bereiken met 3 verlengstukken op de ratel. Dan nog was het puzzelen en goed mikken...
Zo doe/deed ik het ook altijd, dan nog een knietje aan het eind en dan hopen dat de dop niet over de bout heen schiet.

BMW is leuk sleutelen hoor maar je moet onderhand wel een arm met drie ellebogen hebben :mrgreen: .
Klopt, een kruiskoppeling net voor de dop en een verlengstuk of 3. Motor vooraan aan het carter ook iets opkrikken, met baksteun etc dan wel los.
 #22579  door Philippe6
 
a de motorwerken weer verder gedaan met de andere 'mankementjes'.

Zoals de meeste E34's, had en heeft deze ook las van roest onderaan de deuren.
Ooit zijn alle 4 de deuren hier al eens licht voor behandeld en de 2 linkse deuren hadden weeral beginnende roest.
Gelukkig nog te herstellen zonder laswerken of de deur te moeten vervangen, zoals wel vaak nodig is!

Links voor.
Samen met enkele ander minimale roestplekjes zuiver geschuurd, zuiver gemaakt en ontvet, behandeld met roestomvormer en opnieuw gelakt.

Afbeelding

Afbeelding

De rubberen lijst onderaan de deur was zelf ook aan het roesten dus vervangen door een nieuwe.

Afbeelding

Links achter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wielboog links achter.

Afbeelding

Afbeelding

Rechter achterdeur.

Afbeelding

Afbeelding

Deuropening rechts achter (daar had mijn andere E34 ook beginnende roest, net op 2 dezelfde plaatsen!).

Afbeelding

Linker achterlicht.

Afbeelding


Op dat moment geen foto's van het eindresultaat gemaakt, deze volgen later nog wel.
 #22580  door Philippe6
 
Ook beginnende roest aan de dorpels aangepakt. Gelukkig enkel nog maar oppervlakteroest!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog enkele algemene foto's van de onderkant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
 #22581  door Philippe6
 
Het deurpaneel van de bestuurdersdeur ook onder handen genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Net als de flappen op de rugleuningen van de zetels waarvan de elastieken hun stijfheid kwijt waren;
De bovenste met nieuwe elastiek in.

Afbeelding

Afbeelding

Eindresultaat.

Afbeelding

Afbeelding


De 'glijband' onder de pook was kapot en blokkeerde de pook en dus vervangen door een nieuwe (ook een bekend probleem).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Stootlijst rechts voor vervangen door een nieuwe.

Afbeelding

Afbeelding
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8